Annons:
Etikettförsäkringar
Läst 7466 ggr
Royalz
2011-09-06 11:47

Dolda fel

Vid HD röntgen upptäcktes det att min hund har en övergångskota, en missbildning som har funnits där sedan han var nyfödd men som inte brukar upptäckas fören vid just HD röntgen.

Klassas det som en dolt fel?

Kan jag kräva pengar av den s.k uppfödaren?

Uppfödaren har inte tecknat någon dolda fel försäkran, otur för henne?

Hur ska jag göra? Min hund kommer säkert behöva opereras för att bli helt bra och vill inte ens tänka på vad det kan kosta om det inte går på försäkringen.

Så hur funderar dolda fel på blandras vars uppfödare inte har tecknat någon sådan försäkring?


Annons:
starcastle
2011-09-06 12:40
#1

Doldafelsförsäkringen täcker ju bara upp till hundens inköpspris så det måste vara mycket förmånligare om det INTE klassas som ett dolda fel.

En hane som jag satte ut på foder för många år sen visade sig ha övergångskota. Den första i rasen faktiskt.

Han har aldrig behövt någon operation. Det har mest gällt att hålla honom välmusklad och vältränad för att i möjligaste mån undvika belastningsskador då bäckenet är snett som följd av missbildningen.

Den enda gång han visar hälta är efter riktigt hård o långvarig motionering. Han är vinthund och rejsar i full fart helt normalt som vilken vinthund som helst, det är mest vid cykling på asfalt som han får problem.

Det var aldrig tal om att ens utreda om detta skulle vara ett dolt fel i mitt fall då hunden inte krävde någon form av behandling. Fast självklart skrevs han över på fodervärden och har aldrig gått i avelSkrattande

Men det beror naturligtvis på hur stor missbildningen är. I den här hundens fall klassades den som "medium".
Dom hundar (andra raser) som jag hört talas om med övergångskota där förändringen från normaltillståndet klassats som värre än medium har nog faktiskt avlivats. Aldrig hört talas om någon som har opererats.

Royalz
2011-09-06 12:51
#2

Det står att man behandlar med långvarig vila tillsammans med smärtstillande och antiiflamatoriska medel.

Vad jag läst så ersätter dolda fel upp till inköpspriset som i mitt fall är 6500kr. Sen tar min försäkring över. Men om det stämmer vet jag ej.

Här står det bl.a om övergångskota -> länk

Det är bara intressant att kräv pengar om det blir tal på operation. Jag avlivar inte min hund om en operation är möjlig.


Upp till toppen
Annons: