Annons:
Etikettbeteende
Läst 1117 ggr
[Zorita]
2011-09-02 15:17

Seth har konstigt humör...

De senaste dagarna har Seth betett sig jättekonstigt. Han gnäller hela dagarna och vill ha uppmärksamhet, skäller ute på balkongen som han aldrig gjort innan. Träna vill han inte oavsett vilken belöning jag har, utan han vill mest bara leka med vår andra hund. Problemet är att när han gör det är han så hårdhänt att hon inte vill leka. Han har börjat dra i kopplet igen och är allmänt svår att kontakta.

Kan det ha med åldern att göra (2 år ungefär nu)? Vet inte om jag ska gå till vet om han har ont och därför beter sig knepigt? Han verkar frisk, äter och dricker, men det kanske är något konstigt. Hur länge skulle ni väntat innan att gå till veterinär?

Annons:
LinaK
2011-09-02 15:43
#1

Löptik i närhten kanske?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Zorita]
2011-09-02 15:57
#2

Han är kastrerad, så det borde inte spela någon roll, eller?

Maja2
2011-09-02 16:04
#3

Jag skulle nog kontakta vet. ganska snart… bara för att börja utreda NÅNSTANS…

LinaK
2011-09-02 16:06
#4

#2 Nej då borde det inte handla om det.

Håller med ovanstående att du borde ta honom till veterinären för en grundlig undersökning. Det verkar ju som att något inte är bra med honom.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Zorita]
2011-09-02 16:09
#5

Ja jag kanske ska göra det. Det krångliga är att han har leishmania och vet säkert vill göra en hel analys pga det som kostar väldigt mycket. Han får meds varje dag och har inga synliga symptom, men det kan ju attackera annat också. Tanken var att göra en blodanalys i vinter när vi kan hålla honom från meds ett tag (eftersom de sänker värdet i testet). Nu på sommaren är det en dålig idé. Men vi får kanske snabba på det och köra testet så vi ser hur nivån ligger nu, sist han testades i våras var det lågt.

karinnos4
2011-09-02 17:14
#6

hmm, vad konstigt, min är ungefär 1,5 år och har börjat bete sig exakt sådär, precis samma saker, börjat dra i koppel osv. verkar mer osäker och rädd också, något svårare att kontakta och vill typ bara stressleka inne hela tiden, istället för att vara lugn som har brukat vara, börjat skälla på balkongen och på folk ute ibland. Fler erfarenheter av detta?

Annons:
AnneN
2011-09-02 17:17
#7

Att han är kastrerad behöver inte alls betyda att han slutar bry sig om löptikar, vet många hanar som är kastrerade men ändå reagerar lika starkt på löptik som de gjorde före kastrering.

Tex så då jag gick en kurs och Velvet löpte (löptikar var välkomna på kursen) så den enda hanen som var tokig i henne var också den enda som var kastrerad.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2011-09-02 17:37
#8

#5 Men bara för att du Kontaktar vet. så behöver du inte BESÖKA vet. Eller hur är det i spanien?  Vet ju förstås inte hur de gör där… jag ringer ibland till vet för att rådfråga… det behöver nödvändigtvis inte bli något besök för det. Hoppas det löser sig i alla fall :)

[Zorita]
2011-09-02 18:43
#9

Hm det kanske är någon tik här i närheten då… Det är verkligen inte helt omöjligt.

#8 de gånger jag ringt vill de att man kommer in och besöker dem… Men ska kolla hur det utvecklas och höra med en annan vet som har mer erfarenhet av leishmania för att se om de kan ge råd.

Maja2
2011-09-02 19:00
#10

Men om han inte brytt sig om löptikar tidigare…. tror ni att han skulle reagera så kraftigt då helt plötsligt?

[Forest]
2011-09-02 19:05
#11

10 Jag vet om en kastrat som är idag 4 eller så är han 5år han har aldrig brytt sig om löptikar aldrig (kastrerad som 7 mån unghund) senaste tiden han lider om Enja löper han har ingen rå alls, så det där med inte brytt sig om det innan eller ej nja jag har mitt bevis en trappa upp :) 

Så det kan mycket väl ha med löptikar i TS närhet. En hanhund kan bli helt gnällig äter itne inget passar dövöron brukar de oxå få. Men ta han till vetrinären du för en hälsokoll. men räkna inte bort instinkterna bara för kulorna trillat av :)

[Zorita]
2011-09-02 20:08
#12

Fast vi har bara haft honom sen i februari, och de flesta grannarna har hanar såvitt jag vet. Så det är ju möjligt att det inte har hänt. Det låter som om det skulle kunna vara det, det förklarar också varför han är så bossig mot vår tik och att han blev lite tjurig på en hane i parken igår. Första gången nånsin han varit sådan…

Fejhn
2011-09-06 23:58
#13

min hund har också sånna "attacker" ibland, fast han är 11år.

har upplevt det som att det mest är nar han fått för lite motion/stimulans. han blir bråkig på promenaderna, skäller inne och på balkongen, leker jätte-hårdhänt med min mosters hundar osv.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: