Annons:
Etikettlänktips
Läst 5341 ggr
Achatina
2011-09-01 23:55

Hundspel

Om man inte kan få nog av hundar i verkligheten så finns det ju massa spel på internet som berör ämnet. Men just detta spel är mer unikt än många andra. Då man kan (om man vill) para olika raser med varandra (många andra spel sätter stopp för detta). Spelet har 139st raser, 245 olika "designer breeds" (typ cockapoo, labradoodle) och så får man förstås para andra raser som inte skapar designer breeds om man vill det. I övrigt går det väl rätt mycket ut på att föda upp den ultimata hunden för tävling (finns 28 olika tävlingsgrenar) allt ifrån rasutställning, Agility, lydnad till lure coursing, musicalfreestyle och weigh pull. Det är iaf ett bra (och gratis) ställe att spendera sin tid på om man har någon över. Håller man bara nere antalet hundar man har så är det ingen big deal att hantera, för hundarna kräver några minuters skötsel per dag (tar mina 40-50 hundar på max 10min/dag). Finns ett tiotal svenskar i spelet men tycker det är lite trist att vi inte är fler Tungan ute. Om inte annat ett bra sätt att få en inblick i hur andra hundägare "across the globe" (mest i USA dock) hanterar saker och ting…

http://dogdayzz.com

Annons:
AnneN
2011-09-02 00:00
#1

Kul tips Glad Detta ska jag absolut kika på!

Men vad händer om man inte har möjlighet att spela på några dagar?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Achatina
2011-09-02 00:12
#2

Efter 3-4 dagar slussas hunden till sheltet där vem som helst kan adoptera den efter 4-5 dagar (tror jag det är). Fast man får en dag på sig att hämta upp hunden innan den går vidare.

Hon&vovvarna
2011-09-02 00:35
#3

hahaha villket spel! De ska jag yrka på här i väntans tider! Tackar!

Hund med fart Blandis såklart!!

[nataschaj]
2011-09-02 14:54
#4

***** va coolt! sorry Sajtvärd, men detta va en stoor glad nyhet… skall genast kolla in detta spel!! Jippe yeeah!

Hon&vovvarna
2011-09-07 03:02
#5

men jag har inte lyckas mata min hund.. fattar inte hur man gör så den stackarn är väl död nu :S

Hund med fart Blandis såklart!!

[Zorita]
2011-09-07 11:31
#6

hehehe låter precis som tamagochis från förr i tiden. Jag tror min överlevde i typ en timme…

Annons:
Arrowhead
2011-09-07 12:13
#7

Men hur skaffar man hund då? Och hur skaffar man mer pengar? o_O

Anne.K
2011-09-07 14:15
#8

Har inte heller lyckats mata min hund XD fattar inte :P

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Arrowhead
2011-09-07 14:27
#9

Kan man göra mer med hunden typ dagen efter? Asså har dom typ nåt sånt system lr?

Arrowhead
2011-09-07 14:28
#10

Asså jag menar typ, när åldras hunden? ^^

Saiop
2011-09-07 21:52
#11

Du måste köpa matskål och vattenskål till hunden, + mat, sedan går du till hundens sida och trycker på "fill dish" och så får hunden mat :)

Anne.K
2011-09-08 08:40
#12

#11 har redan gjor det där, men när jag sedan trycker på fill dish så står det bara att jag inte har nån mat att ge :O fast att jag har en säck med mat i min inventory… så blir helt knäpp, förstår inte varför det inte funkar… vattenskålen var det inga problem att fylla, men matskålen funkar inte :/

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

fridaas
2011-09-08 12:20
#13

#12 du måste ha rätt sorts mat, vilket jag itne fattade i början, det står under general vilken mat h*n ska ha..

men hur får man mer pengar? för nu är mina slut och även maten till hunden är slut, så den ena sitter i sheltet igen..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Achatina
2011-09-08 15:27
#14

#13 Ta ett jobb och sköt hunden så får man pengar per automatik. Man kan också spela spel och få lite. Och ibland kan man få bara om man knappar runt lite.

#11 Man måste ge rätt mat också, det finns 4 olika sorters mat och 4 olika sorters leksaker. Hittar man rätt mat (man ser när skålen blir full med mat) så är det en specifik leksak som den maten kopplas till… Så här är mat/leksaks schemat:

Rice = Frisbee
Chicken = Round ball
Duck = Holey ball
Salmon = Tugrope

Arrowhead
2011-09-08 21:45
#15

Kan man se om ens hund är dräktig och isf hur? :O

Achatina
2011-09-22 06:54
#16

Den får ett hjärta vid namnet från det att parningen gjordes tills dess att hon kan få Valpar igen.

hundegare111
2011-09-22 13:05
#17

Hur får man upp hälsan på hunden då? Jag fattar nada, jag har nämligen 3 hundar i spelet och är inne 3-4 ggr om dagen, rastar dem, matar , tränar, leker osv men har ändå alltid bara 2 stjärnor ¨på health statusen. Den blir liksom inte högra vad jag än gör.

Finns det fler saker man kan göra för att få upp hälsan? de är liksom vaccinerade och dylikt men när jag tar dem till vet nu, så står det bara "Coffey is in poor health unfortenetly we cannot preform any proceedures before she´s in health" typ.

Så hur får jag upp hälsan? Någon som vet? =)

[Trojasmatte]
2011-09-22 14:51
#18

http://www.fpaw.net/ är också ganska roligt Glad

Achatina
2011-09-24 12:18
#19

#17 Skickade iväg lite items (vet dock inte om jag skickade rätt?)

Att hälsan inte går upp är för att miljön där hundarna vistas i är skitig eller trasig. Alltså måste man städa kenneln (eller laga den om det behövs).

För att köpa rengöringsprodukter gå till affären Walk > DD store (vitthus, gul text) och sen välja den avdelningen av affären som har en skurhink som ikon (kennel supplies). Köp en av varje som finns där.

Klicka på Inventory (det bruna skåpet under namnet). Leta fram de items du just köpte och klicka på Use Item. Och sen Stock in kennel > Use item.  (Då har du köpt rengöringsprodukter och stoppat in de i städskåpet).

Nästa steg är att faktiskt städa/laga. Klicka på Kennel > Manage > Manage Your Business och scrolla ner och tryck på knapparna tills de gula stjärnorna är topp. Vanligtvis behöver man bara fylla en stjärna i dicinfection och moppning om inget har gått sönder.

hundegare111
2011-09-27 12:14
#20

#19 Tack så¨mycket. Jag tror du skickade rätt, men hur visste du att det var jag? =)

jag har lagat, desinficerat o moppat nu så jag har full stjärnstatus, men ändå får jag inte mer än 2 stjärnor på mina hundar =(.

Annons:
Achatina
2011-09-27 14:31
#21

#20 För att det bara fanns en hund i spelet med namnet "Coffey" ;)

Det tar några dagars daglig skötsel för att hälsan ska gå upp igen. Det är ju typ som om man skulle ta en hund som suttit i sitt eget kiss och kanske fått frätskador på trampdynorna. Det går ju inte över bara för att den tas ut på gräset eller får rengjort under sig. Tar ju ngra veckor tills det läkt (om det hade varit IRL).

Det här spelet är rätt verklighetstroget. Mer än många andra spel, det är  mkt därför jag spelar dogdayzz och inte tex furrypaws eller liknande.

hundegare111
2011-09-27 14:59
#22

#21 Haha! Jasså, men då är jag med =) och tackar för grejerna förresten =).

Jo visserligen, det är sant. Tänkte mest på att det är ett spel o så länge man matar, promenerar, tar till vet, håller rent o dylikt o leker, så brode hunden vara frisk ju. Tar ju hundra år innan mina blev de för när jag startade upp spelet så "spelade" jag i kanske 30 min sen glömde jag av dem i typ 2-3 dagar =/.

hur lång tid brukar det ta innan de blir friska igen?

Achatina
2011-09-27 15:14
#23

#22 Inte jättelång tid men för att få skötseln att gå snabbare testa att hålla nere Esc knappen på tangentbordet. Utan den knappen hade jag varit chanslös med mina 43 hundar xD

Men antar att pengarna är på g att sina om du/ni inte tagit något jobb. Finns sätt att spara pengar på och ändå få full service…

Jobb: Employment Agency (brunt hus bredvid store)
Billig groom: Walk - Town (långt "bak" på walk bilden) - Groom
Billig veterinär: Walk - Town - Vet
Billigare utrustning: Walk - Town - Stores

hundegare111
2011-09-27 18:50
#24

23: Jag har redan ett jobb, där jag får 5000 i veckan(?)

=).

Hur menar du med esc knappen? När man är inne på en utav hundarna eller när man är inne på kennelsidan? =P

Achatina
2011-09-27 23:35
#25

#24 Om du återväner till employment agency efter typ 10 dagar kan du få en ny anställning som ger lite mer i lön. Typ varje yrke har 3-4 olika jobb tills man är färdigutbildad. Och när man är det kan man starta eget.

Esc på tangentbordet. Håller man nere den när man matar och gör övrig skötsel så går proceduren snabbare. Samma med träning, klippning, Vaccination och utställning/tävling :3

[Sarahansson1]
2011-09-29 08:51
#26

åhh jag vill ha men jag fattar inte hur man blir medlem. Snälla hjälp nån?:O

Achatina
2011-09-29 23:48
#27

#26 Du kan ju börja med att trycka på "Sign up" länken. Fylla i dina uppgifter och vänta på att de skickar lösenordet till din mail (kolla skräpposten med).

Annons:
hundegare111
2011-09-30 13:06
#28

Hur får man tillgång till fler hundar? Just nu har jag 4st i spelet, men inga bra "avelsmaterial" och skulle vilja ta in fler hundar =)

Achatina
2011-10-01 01:13
#29

#28 Till att börja med måste du nog förstora din kennel.. Kennel > Manage och så scroll till botten. Pengarna tas från ditt bankkonto direkt så du behöver inte hämta ut cashen innan eller så.

Ett sätt att få bättre avelsmaterial är ju att avla. För att få bättre avkomma än föräldrarna måste föräldrarna ha skötsel upp till 95-100% (för att enkelt få en överblick över det klicka på Kennel > Kennel > Runs (och så länken där)). Du kan också låna andras hanar (och tikar) för avel men det brukar kosta endel, men och andra sidan kan det göra ens egna "linjer" bättre fort.

Ett annat billigt sätt är att adoptera en (Walk > Rescue > Adoption Room) hund, de kostar $150/styck. Sidan uppdateras kl 6 på morgonen svensk tid. Runt 6.10 börjar hundar för direkt adoption att släppas. Man kan också vara fosterhem åt en hund. Övriga hundar i Adoption Room (som saknar Foster knappen) är hundar som redan finns i fosterhem. Tar man en foster hund får man själv bestämma vem som ska få adoptera hunden (men man kan också adoptera den själv).

Medlemmar kan sälja sina hundar med, för att hitta hundar till salu klicka på Fetch. Fyll i vad du söker och knappa in For sale: Yes och gör sökningen. När man säler en hund kan man välja att göra det publikt (då kan vem som helst köpa) eller privat (då måste man själv godkänna köparen). Hundar som säljs publikt har grön $ vid sitt namn medan privata har grå symbol. 

Vill man istället ha en helt ny hund så går man till Walk > Adopt och köper hunden där. Men den är oftast riktigt dålig. Det är bra om man typ vill förnya sina linjer eller få in någon mer färg eller så. Men kanske inte bästa stället att skaffa hund på egentligen. Dessutom får man bara köpa 5st, en månad senare kan man köpa 2 till och köper man inte två till då kan man nästa månad köpa 4, men antal hundar man kan köpa på samma gång överstiger aldrig 5st.

Sista sättet är via import men det kan bara betalande spelare göra och det man importerar med kostar IRL pengar. Importerna är bättre än de man köper via adopt så till sätt att de har bättre hälsa och utseende plus att man får välja mellan två Valpar istället för att bara bli tilldelad en.

hundegare111
2011-10-01 15:58
#30

Jo jag kom på det själv =) Jag läste på "help-delen" och hittade det =) Tack!

Achatina
2011-10-02 15:14
#31

Om nån har lust att börja föda upp Silkyterriers så har jag spelets enda hundar vilket idag är 1st, i övermorgon 2st till. Hälsan är urusel just nu man skulle behöva köpa ett till avelsdjur som troligen skulle få bättre hälsa. (Eller iaf det sjuka på andra ställen så man kan avla fram friskare). Blir ren donation isof… För det känns lite tungt att börja med en femte ras x)

Upp till toppen
Annons: