Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 8832 ggr
nybban
2011-09-01 10:21

Megaesofagus (förstorad matstrupe)

Nån som har erfarenhet av detta, då jag har en valp som har det. Vet att man säger att dom bör avlivas, men i detta fall så får han ändå i sig maten, även om han oftast får upp en del några gånger, går upp i vikt ganska så bra, skillnaden mellan hans friska bror är endast 2 hg och har så varit sen dom var 7-8 veckor, dom är i dag 4 månader. Annars ett riktigt energiknippe. Står i valet och kvalet om hur jag ska göra och har även hört att detta kan bli bättre eftersom dom växer, tycker mig även ha sett en viss förbättring. Har ännu inte kollat honom hos veterinär, men kommer att göra den inom den närmaste tiden, men alla symptom stämmer så det råder ju knappast nåt tvivel om diagnosen. Vill ha lite råd om man kan/ska ha kvar honom, eller om det är bäst att ta bort honom. Känns så trist att ens tänka på avlivning, eftersom han är så glad och pigg.

Annons:
[Ronon-m]
2011-09-01 18:53
#1

Gå till veterinären! Dom kan ge det korrekta svaret!

Lycka till :)

[Forest]
2011-09-01 20:50
#2

Om jag fattar det rätt är detta ett ärfligt fel med, jag har inte läst massor om detta men vetrinären har väl konstaterat att han lider av detta hmm ja det är inget bra för en hund att ha det. Kan man operera det? Jag tycekr du ska höra med vetrinären och även en till vetrinär för få rätt "svar" av dom.   PS om du avlat fram valpen så bör du ta bort fäderdjuren från avel eftersom nån av dom bär på detta ärfliga fel. Min åsikt :)

Lycka till!

lars blomen
2011-09-14 21:02
#3

Hej jag har samma sak med min valp o den är bara fem väcker o jag vill inte ta bort den utan vara säker på att jag kan få råd av er på den här sidan….vät trode att det var stupen men tänk om han har fel …

[Forest]
2011-09-14 21:09
#4

3, Om vetrinären inte är säker så hade jag gått till en annan vetrinär och gjort en grunlig undersökning, är det via ultraljud de ser om det är fel med matstrupen? Iaf tagit den till annan vetrinär som kan konstatera rätt. Sen får man helt enkelt rådfråga hur man ska göra. Säger det igen är det ärfligt fel/deffekt bör man inte avla mer på den tiken, ofta ser man om hanen får fler kullar med annan tik o om någon mer valp får deffekten. Då bör han tas bort från aveln.

starcastle
2011-09-14 21:11
[Forest]
2011-09-14 21:51
#6

5 Jag kan inget om detta eller avel direkt men vad jag vet iaf är det ärfligt så ska man inte avla på tiken för att se så inte hon är den bärande av defekten. Men är det inget ärfligt så tja då kan man avla vidare. :)

Annons:
starcastle
2011-09-14 23:08
#7

Recessiva anlag måste finnas hos båda föräldrarna för att komma till uttryck hos avkomman.

Om båda föräldrarna är enkelbärare av anlaget så blir statistiskt (sett på 100 avkommor, en kull är för litet underlag så det blir slumpen som avgör) så att 25% får defekten, i det här fallet strupficka.

50% blir bärare av anlaget och 25 % fria från anlaget.

Om forskningen kommer fram till att det faktiskt är ett recessivt anlag så har en enda avkomma med strupficka bevisat att anlaget finns hos båda föräldrarna.

nybban
2011-11-02 11:22
#8

SÅ här gick det, djursjukhuset konstaterade megaesofagus genom röntgen. Syntes väldigt bra på röntgen att matstrupen var som en påse. Detta går inte att göra något åt utan valpen avlivades direkt. Däremot behöver det inte vara ärftligt enligt veterinären, även om det oftast är så. Folksams "dolda fel försäkring" ersatte allt, veterinärkostnader och livbelopp.

AnneN
2011-11-02 15:28
#9

#8 Nej vad trist att det inte gick att rädda hunden Rynkar på näsan Bra iallafall att det täcktes av försäkringen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SyntHare
2011-11-02 16:22
#10

#8 Beklagar Rynkar på näsan måste kännas hemskt att ta bort en så ung hund som är frisk och glad i övrigt.. men tycker helt klart att du gjorde rätt!

nybban
2011-11-04 14:36
#11

Jo, det var riktigt tråkigt, men det fanns ju inget annat alternativ.

Upp till toppen
Annons: