Annons:
Etikettbeteende
Läst 871 ggr
[Alexis78]
2011-08-17 21:51

Hur får man henne att sluta skälla?

Min lilla tjej är enligt mig helt perfekt, förutom en sak. Hon skäller som en tok när någon hälsar på. Det kvittar om de bara går rakt in, om de knackar eller om de ringer på dörrklockan, hon skäller som besatt på dem ändå. De hon känner skäller hon lika mycket på men då viftar hon även på svansen, de hon inte känner får bara skället men inget svansvift.

Vad är era knep mot skälliga hundar?

Nu ska sonen börja skolan och jag oroar mig för hur det ska bli när han börjar vilja ta hem kompisar.

Annons:
AnneN
2011-08-17 22:01
#1

Jag har 2 tips:

1 - Lär hunden att dörrklockan är signal för att gå till sin bädd, istället för att springa till dörren och skälla. Och att hon först på ert kommando när hon är tyst och lugn får lämna bädden.

2 - Totalignorera hunden, både ni i familjen och era besökare = ingen tittar på henne, pratar med henne, rör vid henne eller överhuvudtaget låtsas som att hon existerar tills dess att hon är tyst och lugn, då kan de lugnt hälsa på henne.

Om hon börjar skälla och jaga upp sig igen vid uppmärksamheten så avbryts det och återgår till att totalt ignorera igen.

Tillslut inser hon att enda sättet för henne att få någon uppmärksamhet alls är att vara tyst och avslappnad.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Zorita]
2011-08-18 01:47
#2

Helt inkorrekt kanske, men med min fostervalp knäpper jag med fingrarna. Hon vet att det finns chans för godis/uppmärksamhet när fingrarna knäpps, så hon tar hellre det än att skälla på diverse saker. Dessutom är det ett ljud hon hör genom skällandet.

Upp till toppen
Annons: