Annons:
Etikettkurser-instruktörer
Läst 3652 ggr
[Ronon-m]
2011-08-17 20:56

Nu är de slut... Långt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så var sista träningsdagen hos Roger slut. Gråter Jag har ju gått på Noordhgårdenshundskola i 5 veckor och varit där varje måndag och onsdag.

När jag kom till Roger så hade jag en hund som jag inte hade någon sorts kontroll över. Han gjorde utfall, var nervös, och hela tiden stressad. Jag gick på olika kurser hos olika tränare och där jag fick höra att han aldrig kommer bli bra. Jag fick höra att kan skulle avlivas och att jag inte var rätt ägare. Vissa sa att han har det bättre i himlen, och vissa sa att han ska bo ute med en gammal dam som bor ute på landet, långt borta från andra människor. Där bara Ozzi och ägaren kan få vara ifred och inte vara stressade. Jag fick höra att han inte passade in i min livsstil eftersom jag ofta är ute bland mycket hundar och människor och är en aktiv hundägare som vill syssla med hundsporter. Han trivs inte med det och bör därför säljas till en ensam tant/gubbe eller avlivas.

Men jag vägrade lyssna.. Min hund och jag står varandra så nära. Han är en stor del av mitt liv och jag är hela hans. Om jag tagit mig an en hund med problem så kan jag inte svika honom och ge upp på grund av att orken, lusten och hoppet om att han skulle bli bra försvinner. Alla fördomar om att jag var självisk som lät honom leva eller ha honom kvar fick min kraft och possetivitet att minska, mer och mer. Ett tag hade jag inte ens lust att ha honom. Jag var trött och hade inget hopp. Det ända jag tänkte var: jag är egoistisk, han mår inte bra. Och det gjorde han inte, inte jag heller för den delen. Men ändå så hörde jag imellan det possetiva komentarer om att jag är duktig som kämpar, av såna man bara möte på promenaden, som såg hur mycket jag försökte. Och när han en dag gick självmant fram till mig och pussade mig så fick jag skuldkänslor. Vad håller jag på med, jag kan ju inte ge upp. Han litar på mig, han är ju mitt allt.

Jag prata med pappa som fick mig att få tillbaks lusten att jobba med Ozzi igen. Jag började jobba på men jag hade ju ingen hjälp, jag slet som ett djur, själv. Fast vi stampade bara på samma plats. Men så en dag så tipsade en mig om Roger. Min familj hade tappat tron på hundtränare och på att Ozzi skulle gå att fixa. Men jag lyckades ändå övertala mina föräldrar om att åka dit på en utvärdering. Och det Roger sa till mig efter utvärderingen var ord som nästan fick mig att gråta: "Jag garanterar dig att han kommer bli så gott som normal. Han kommer sluta med attackerna."

Jag gick med i en kurs och saker blev bättre och bättre. Mitt självförtroende och mitt hopp om Ozzi var på topp. Veckorna gick och efter 4 veckor så fick jag Ozzis respekt och han började ge sig. (Det var två veckors uppehåll i mitten av träningen. Så det var nästan igentligen 7 veckor jag varit där). Han slutade skälla på människor och hundar, han började ignorera dom, och jag slapp smärtan i händerna när jag gick förbi en hund. Nu kan jag ha honom lös och gå förbi hundar, han går inte fram eller flyger på dom. Han ignorerar dom och håller sig till mig. Och min och Ozzis relation är bättre än någonsin. Roger berömde alltid mig och det fick mig att tro på mig själv och att jag gjorde rätt så det va de som fick mig att lyckas. Jag kommer stå i evig tacksamhet till Roger som gav mig och min hund en chans och inte bara stampade på oss. Tack!!!

Annons:
Emaljoh4
2011-08-17 21:04
#1

Åh, så underbart roligt att läsa!!!!! Blev nästan tårögd!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Ronon-m]
2011-08-17 21:06
#2

Ja, Jag är just nu överlycklig. Och väldigt tacksam! Blir lite tårögd när jag tänker på allt vi har gått igenom och äntligen fick en chans :)

AnneN
2011-08-17 21:49
#3

Oh vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg Skrattande Har ju följt er här på sajten och vet att ni haft stora problem, verkligen härligt att ni tillslut hittade en instruktör som klarade av att träna er på ett sätt som fungerar för just er!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hundegare111
2011-08-17 21:49
#4

Åh vad kul! Jag blir ledsen i ögat när jag läser sådant här, och inser även att hoppet inte är ute för mig och mina ena hund. Hon gillar inte okända människor och gör utfall, både mot människor och hundar.

Hundar gör hon utfall mot för att hon blivit attackerad av dem sedan hon var liten, men människor förstår jag inte riktigt. Kan inte minnas att någon vart dum mot henne.

Pratat med många hundtränare som alla säger att hon inte kommer att bli en bra hund osv, det går att träna men bra, det kommer hon aldrig bli.

Jag tränar också min hund själv och känner igen mig i din berättelse. Förutom att jag inte hittat en tränare som kan hjälpa oss så som Roger hjälpte dig =(.

Vart i landet finns denna Roger? Antar att det är lååångt bort från mig Rynkar på näsan

Och Grattis till er framgång och gemenskap! Blir så glad för er skull! =)

AnneN
2011-08-17 21:56
#5

#4 De finns i Ytterby i Göteborgstrakten.

Här hittar du deras hemsida http://www.noordhgardens.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Ronon-m]
2011-08-17 22:39
#6

#3 Tack så mycket! Ja det är så skönt att äntligen fått hjälp! :D

#4 Tack! Ja det är inte lätt att klara av det på egen hand. Och speviellt inte när man hela tiden hör att det aldrig kommer blir bra. Hoppas det löser sig för er! Precis som AnneN skrev så finns han i Ytterby :)

Lycka till och ge aldrig upp! :)

Annons:
Anibaz
2011-08-17 23:35
#7

Gud vad roligt att det gått så bra för er! Och en stor eloge till dig som trots alla motgångar inte bara gav upp!

Lycka till i framtiden Glad

[Ronon-m]
2011-08-17 23:58
#8

Tack så jätte mycket! :)

[Lava&Zorro]
2011-08-18 00:13
#9

Härligt att ni hitta rätt tränare! :) Är väldigt glad för eran skull!

Hoppas allt kommer gå bra i framtiden!Glad

hundegare111
2011-08-18 09:42
#10

#5  Åh! Jag såg detta, att de befinner sig i Ytterby! Det är inte alls långt ifrån mig ju =D.

#1    Jag måste bara fråga då jag inte fann information om det på hemsidan, men vad kostar det och vad gör dom för att hjälpa? Hur långt är ett pass och hur många gånger i veckan gick du där?

Fick du själv bestämma tider som passade dig, eller la ni upp ett speciellt schema eller liknande?

Hur gjorde ni vid första mötet? Var det en utvärdering av dig och din hund först, och efter det träning?

Berätta gärna så mycket du kan =)

Kram

[Ronon-m]
2011-08-18 12:25
#11

#9 Ja det är så skönt att jag hittade honom! Tack så mycket! :)

#10 Priset får du ringa och prata med honom om, men jag kan bara säga att det var billigt och att man fick otroligt mycket för pengarna! Först innan han sätter in dig i en grupp så åker du dit och träffar honom. Då tittar han lite på hunden och vad hon har för problem. Och du får berätta allting om henne. Sen berättar han lite om hur han tänker så att du förstår det också. Sen får du lite övningar att göra. Men efter själva utvärderingen så är det inget krav att du måste börja där, det får du känna efter själv. Om du tycker det känns rätt eller inte.

Men efter det sen när du börjar där och gjort alla övningar hemma så sätter han in dig i en grupp med andra hundar och ägare, ca 7-10 i varje grupp och därifrån börjar ni träna. Ni lär er helt enkelt allting som du behöver kunna. Ha hunden lös, gå bra i koppel, lydnad, få hunden att uppskatta och respektera dig, få hunden att ignorera andra och lägga fokusen på dig m.m.Och genom det så gör inte hunden längre utfall eftersom den har lärt sig att förstå att håller hon sig till dig så är det så mycket trevligare med massa mys.

Jag gick där två ggr i veckan och han har ingen speciell tid då kursen ska sluta. Min kurs började kl 6 och höll på ibland till 8 och ibland till 9. Han gör så för att hundarna inte är några maskiner utan behöver olika lång tid. Och självklart tränar man inte hela tiden, utan sitter och pratar en massa om hunden och ställer frågor. I min grupp var vi bara två så det var kanon. Han tog även in hans andra hundar under tiden så vi kunde träna med andra hundar som störning också. Även hans kompisar kom dit med hundar. Och många nya människor var med som störning ibland också.

Så man går med i en kurs som vanligt och så följer man den. Men jag tycker att du ska ringa honom och få en utvärdering, för där kan han svara på alla dina frågor! Han är även jätte trevlig och snäll. Väldigt rolig! Skrattande Lycka till!!

hundegare111
2011-08-18 12:46
#12

#11

Tack så jättemycket för ditt svar! Jag ska ta kontakt med honom, din berättelse har gett mig hopp =)

Det verkar som att detta kan vara något passande för mig och min hund, förhoppningsvis får vi den hjälp vi behöver och bli av med utfallen.

Tack så jättemycket för din berättelse och information =D

[Ronon-m]
2011-08-18 14:36
#13

#12 va bra och vad roligt att höra!! Berätta gärna hur det går för er och om ni ska dit på utvärdering eller inte.. Är intresserad över hur det går för er! Lycka till och tack så mycket!! :)

Annons:
monsi
2011-08-18 17:55
#14

Kul att läsa om någon som inte gett upp trotts motgångarna.

Starkt att du orkade kämpa vidare o inte gjorde som så många gör säljer hunden.

Har själv haft många problemhundar i mitt liv som jag fått av andra o vet att det mesta går att träna bort, gäller  att hitta rätt hjälp när man kör fast, o det är inte lätt alla gånger.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[Forest]
2011-08-18 20:19
#15

Vad roligt att ni har gjort såna framsteg Glad Himmla trevlig läsning vad glad man blir över förvandlingen på Ozzi  Skrattande

[Ronon-m]
2011-08-18 20:36
#16

#14 Tack så mycket! Ja jag skulle aldrig i mitt liv sälja honom hur svårt det än är och hur mycket jag än behöver kämpa, aldrig! Ne precis, men det är skönt när man väl hittar den med rätt metoder! :)

#15 Jaa! Tack så mycket! Är så lycklig nu. Nu är det bara för mig att kämpa och träna vidare varje dag så att han inte tar över igen, men det ser jag fram emot Skrattande

Upp till toppen
Annons: