Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 7562 ggr
MikaelaHa
2011-08-16 20:49

nyvalpad tik vill inte tvätta valparna

Hej, min hund fick sin första valpkull för någon dag sen (även min första hund som valpat) den första dagen tvättade tiken efter valparnas avföring men nu gör hon inte det längre. Obestämd Jag har testat att lyfta upp valpen och visa "skitet" men hon vill inte tvätta valparna, någon som varit med om samma sak? Det har lixom torkat i baken på några Valpar så börjar bli orolig, provade att blöta en handuk med ljummet vatten och torka men det var svårt eftersom dom rör sig så mycket helatiden

Annons:
AnneN
2011-08-16 21:03
#1

Fukta en handduk med ljummet vatten och torka valparna, du får nog hålla fast dem under tiden.

Tvättar hon inte valparna alls? I så fall kan det även vara bra om du med den fuktiga handduken samtidigt masserar deras magar = simulerar tikens slickande för att hålla igång valpens mage & tarmar.

Hur är hon i övrigt mot valparna?

Äter hon ordentligt? Har hon bra med mjölk i spenarna och låter valparna dia så att de är nöjda? (tysta Valpar = nöjda, skrikiga Valpar = missnöjda).

Hur mår tiken själv? En del kan ju få komplikationer, brister i fodret, mm efter valpning som då gör att de helt enkelt inte orkar ta hand om sina Valpar.

Ett tips är att prata med en erfaren uppfödare om du har bra kontakt med någon sådan och/eller även ringa och rådfråga veterinär.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MikaelaHa
2011-08-16 21:10
#2

#1 ,  hur ofta ska jag göra det?  hon tvättar bara deras piss någon sekund OM jag lyfter upp dom mot henne men annars gör hon nästan aldrig det, han ju vara att hon är rätt ung och det är 8 st Valpar så det blir jobbigt. hon äter mindre än vad hon gjorde innan hon blev dräktig, men har rätt så mycket mjök (iförsig jag vet inte vad som är mycket och lite)  ,  på dagarna är dom ofta tysta, sover nästan helatiden men på nätterna skriker valparna och då blir tiken stressad så hon börjar gnälla och trampa runt i lådan så valparna blir oroliga och börjar skrika ännu mera.

tiken ser ut att må bra men rätt så trött.  känner tyvärr ingen uppfödare

AnneN
2011-08-16 21:24
#3

#2 Iallafall ett par gånger om dagen bör det göras för att de inte ska riskera att få problem med magen.

Hur gammal är tiken?

8 Valpar kan vara jobbigt även för en äldre erfaren tik, så lite avlastning tror jag nog hon uppskattar och kan behöva.

Då tiken blir stressad av valparnas skrik, så testa att i valplådan göra en plats vid ena kanten där hon utan problem kan lägga sig ner på sidan och att ni hjälper valparna att hitta till spenarna då tiken ligger ner. Hon är ung och oerfaren, kan vara så att hon inte riktigt vet hur hon ska hantera situationen och kan då behöva hjälp av er som kan hjälpa henne att göra rätt.

Ger ni samma foder nu som hon fått innan dräktigheten? beroende på vad det är för foder så kan hon eventuellt behöva ett kraftigare foder för att få tillräckligt med näring & energi till både sin egen kropp och till valparnas mjölk för att orka. mellanmål med valpvälling eller a-fil kan också vara bra då det ger lite extra energi.

Jag känner en hel del uppfödare (uppvuxen på kennel) så beroende på vart i landet du befinner dig så kanske jag kan hjälpa dig att hitta en bra mentor som kan stötta och hjälpa dig med valparna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MikaelaHa
2011-08-16 21:32
#4

#3 hon är ca 1 -2år  , hon får samma mat som innan, eller det är två olika torrfoder sorter som vi blandar ihop , ett "helfoder" som det inte står vad för sorts hundar det är för och den andra vet jag inte vilken det är för det gick hål i säcken så vi la det i hinkar istället. sen får hon smaka "vår" mat, t.ex kyckling o sånt ibland

jag bor i västra götaland

[Forest]
2011-08-17 19:35
#5

4 ursäka men vet du inte hur gammal din tik är? 18 månader ska de vara minst innan man parar sin tik låter som att hon inte är mogen o vet riktigt vad hon ska göra med sina Valpar. Men du får ta och tvätta valparna som 2 säger flera gg per dag då man stimmulerar bajsandet o kissandet när man tvättar dom.

AnneN
2011-08-17 22:12
#6

#4 Jag har mejlat några bekanta i området och beskrivit situationen, får se om någon av dem har möjlighet att hjälpa dig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
annzoo
2011-08-18 08:35
#7

Har du inte läst på något om parning, dräktighet och valpning? Om hunden bara är 1-2 (konstigt att du inte ens vet hur gammal tiken är) så är hon för ung föratt få Valpar, oansvarligt av dej att låta henne bli dräktig öht. men men nu är valparna födda och du inser att ha Valpar inte är så lätt.

1. toaletta inte tiken så får du stimmulera och tvätta valparna med en fuktig handuk. Risken är annars att valparna får förstoppning.

2. Vilken blandning är valparna? Har du en bra våg kan du ju väga dem så ser du om de ökar i vikt. Ökar de får de iaf i sig mjölk. Sedan är hungriga Valpar skrikiga.

3. Bor tiken i sovrummet med er? Om inte kan orsaken vara att tiken blir stressad då valparna skriker på natten för att hon behöver erat stöd. Jag vet de som fått sova på en madrass vid bolådan för att "hålla tass" den första tiden.

4. Ge tiken foder annpassad för just dräktiga och digivande hundar från djuraffären.

5. Då valparna sover får hon lämna rummet för att göra annat? menar inte att åka bort med henne utan så hon får pusta ut lite.

MikaelaHa
2011-08-19 20:32
#8

#5 , #7 JAG SKREV 1-2 ÅR, DET BETYDER ATT HON ÄR MELLAN 1 OCH TVÅ, ALLTSÅ FYLLET HON TVÅ ÅR OM NÅGRA VECKOR.  varför är ni så otroligt jättenoga med ålder, tycker ni jag hade skrivit "hon är ett år, 11 måndaer och 2 veckor och 7 timmar och 25 minuter gammal"  vad spelar det för roll ändå? det är på ett ungefär jag skrev inte direkt  hon är mellan 1 och 7 år .

#7,

nu har hon börjat tvätta dom men kan väl ändå svara.

1. hade testat det men det hade torkat innan jag märkte av det så var det väldigt svårt o få bort det .

2. amstaff med lite schäfer från pappans sida . dom ökar i vikt men det blir jobbigt om nätterna när man ska upp till skolan snart att dom skriker mycket på nätterna

3. ja hon har valplådan i mitt sovrum,

5. ja det får hon

[Forest]
2011-08-19 23:50
#9

8 värst vad du gapar ta o skriv isf rätt ålder på din tik eftersom AnneN fråga hur gammal hon var o du svara mellan 1-2år hur lätt är det o gissa oss fram tror du?!?!?! Förvånad och vad det spelar för roll stor roll eftersom tiken ska vara minst 18 månader gammal när hon paras första gången men det har du väl läst på redan.

Michaela-N
2011-08-20 10:45
#10

Finns en bra anledning till varför man ska vara noga med ålder. Därför att en ettåring ska inte ha Valpar.

Fridaaaa
2011-08-20 13:28
#11

En tik ska helst paras efter 3 löpet har jag hört.

1 år är på tok för ungt!

#10 Handlar inte om åldern på tiken gällande om hon tvättar valparna noga eller inte:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
2011-08-20 13:39
#12

#8 Vad skönt att hon börjat tvätta valparna själv nu Glad

Till er andra, var inte så snabba med att dömma utan att veta hela historian! Att en tik får Valpar i ung ålder kan ha många orsaker och på denna sida ska vi ALLTID hjälpa istället för att stjälpa och anklaga!

Skärpning!

/Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
2011-08-20 21:09
#13

12 jo, visst men lagen är till för att följas och jag är stenhård på det jag kommer inte vika en millimeter på det . och visst kan man hjälpa till men ts uteslöt lite info med.

Annons:
AnneN
2011-08-20 21:26
#14

#13 Ja självklart är lagen till för att följas och lagen säger att tiken ska vara minst 18 månader vid parning och eftersom denna tik fyller 2 år om några veckor och nyligen valpat så har hon ju hunnit bli över 18 månader. Glad

Det TS ville ha hjälp med från början var ju att veta hur hon skulle hantera situationen med att tiken inte tvättade sina Valpar och den situationen kan uppstå oavsett om tikens ålder.

Väljer nu att låsa denna tråd.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: