Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1427 ggr
[Lava&Zorro]
2011-08-14 20:32

Ny här...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag blev medlem här idag och vill jättegärna ha tips på hur man på bästa sätt tränar Valpar och hur tidigt man kan börja med dressyr.

Våra Valpar är 13veckor och kan sitt, tass… Men fortfarande så är dom inte rumsrena, när vi ser att dom kissar inne så säger vi "nej vi kissar och bajsar ute" och så öppnar vi yttedörren. Så efter dom lekt, sovit och ätit så går dom ut, men det är fortfarande ibland inne som dom kissar.

Har någon bra tips på hur man tränar bort det? Jag har hört en del om hur man ska göra, men tar gärna emot mer tips! :)

Tack på förhand!

Annons:
Fridaaaa
2011-08-14 20:35
#1

Väkommen hit! Hoppas du kommer att trivas Skrattande

Gå ut med valpen i trädgården så fort den har lekt, sovit eller ätit :) Och beröm när den kissar eller bajsar inte, med rösten och kanske lite lek när den är färdig :)

Ang dressyr, så sitt, ligg, tass mfl kan man lära hunden redan nu, det ända man inte ska träna är det såklart saker som det ingår hopp i :)
Men t.ex sitt,ligg, tassen, vänta och vardagslydnad kan man börja med redan nu :)

Söta vovvar! :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lava&Zorro]
2011-08-14 20:40
#2

Okej tack så jättemycket :)

Det är ungefär så vi har börjat, och när dom har lekt, ätit och sovit så brukar vi gå ut på vår tomt så dom vet att dom ska göra sina behov där, och som du säger berömmer dom när de gjort de ute:)

Tack visst är dom :)

Fridaaaa
2011-08-14 20:43
#3

#2 Ok :) Kan ju ta tid innan dem blir rumsrena, vissa lär sig snabbt andra inte:) Dem är ju inte så gamla ännu:P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lava&Zorro]
2011-08-14 20:45
#4

#3 Nej men precis :) de är ju trots allt bara Valpar :)

[Forest]
2011-08-14 21:50
#5

Välkommen hit hoppas du kmr trivas här :) Fina Valpar du har inte illa att skaffa två st Flört Tycker det låter bra att du tar ut valparna så som du gör nu forsätt med det så blir de snart säkert rumsrena. Vet inte vad du har för kön på valparna men en del tikar blir könsmogna efter deras första löp och en del hanar är lite senare på bli rumsrena det är så olika. Tycker Frida har gett dig bra tips redan Glad

[Lava&Zorro]
2011-08-14 22:36
#6

Tack så jättemycket, jag trivs redanGlad

Åh tack, ja våra småbebisar, hehe ja vi tyckte att det skulle vara ensamt för Zorro (hanen) att vara själv så vi ringde å frågade uppfödarna om det fanns någon valp kvar så gjorde de det och vi tog Lava också (tiken)

Ska en helg låna min pappas hund som är 11år, så dom kan lära sig lite av henne Glad

Tack för tipset :)

Vet du/ni som läser detta med valpkurser å så? När ska man börja med det? Och är det dyrt? Måste man gå? :)

Annons:
Fridaaaa
2011-08-14 22:42
#7

#6 Här i Blekinge måste hunden vara minst 4 månader :D Här heter det inte valpkurs längre, utan "Allmänlydnad 1" :D
Det är bra att gå det, om man vill träna annat på klubben sen eller tävla:) Jag rekommenderar det i alla fall :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2011-08-14 22:45
#8

Fya aldrig valparna när dom gör inne, bara lyft ut dom direkt och belöna sedan när dom gjort det ute. Och som sagt ut efter mat, lek, sömn och mellan också :)

Har ni tänkt kastrera valparna?

[Lava&Zorro]
2011-08-14 22:55
#9

#7 Okej, jo jag har tänkt att gå valpkurs eller rättare sagt Allmänlydnad, jag har bara hört olika om man måste eller inte, jag tycker det är bra för både mig och hundarna :) Så både jag och hundarna vet hur vi ska göra :)

Fridaaaa
2011-08-14 22:56
#10

#9 Det är kanonbra att göra, man får bra tips osv :) Och roligt för hundarna:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lava&Zorro]
2011-08-14 22:57
#11

#8 Jag brukar lyfta ut dom och bara säga "vi kissar och bajsar ute" :) Men dom har blivit mycket bättre på att gå ut själva- då vi har dörrarna öppna nu på sommaren.

[Lava&Zorro]
2011-08-14 23:01
#12

#10 ska kolla upp olika lydnadskurser :)

Tack för tipsen :) Uppskattas verkligen :)

Michaela-N
2011-08-15 09:55
#13

#11 Bara så att du vet så kan du säga "Jag älskar marsipantårta med grädde" istället för "vi kissar och bajsar ute". Flört

Gå ut så ofta som möjligt, inga längre stunder utan bara kortkorta stunder. Och som sagt efter dom ätit, lekt, sovit, druckit och så.

Annons:
[Lava&Zorro]
2011-08-15 11:29
#14

#13 Hehe okej Tungan ute Tack för tipset!

Nu på sommaren så har vi dörren till baksidan på vår tomt öppen hela dagarna så så fort dom har lekt, ätit, sovit osv så springer dom ut Glad

Veroninca

[Forest]
2011-08-15 14:02
#15

Kurs kan jag varmt rek att man går är man nubörjare på hund så är det väldigt bra att få lite hjälp och kött på benen :) dessutom är det väldigt roligt för både Er o valparna. När kurser finns vet jag inte riktigt men de kör igång nu iaf här omkring :) Kolla olika klubbar i din närhet o ring och anmäl intresseanmälan det finns även hundklubbar som inte är så dyra att bli medlem på de är inte medlemar då i sbk (tror jag det heter) det är om man tävlar då som först ska man tänka på att vara medlem på någon sån klubb :) Lycka till med letandet efter kurser

[Lava&Zorro]
2011-08-15 14:08
#16

Åh tack så jättemycket! :) Det ska jag göra.

Ja men precis, även fast jag har haft hund hela livet så har ajg aldrig uppfostrat Valpar själv, har ju mina föräldrar gjort, så därför tycker jag att det är jätteviktigt att få hjälp hur man ska göra o inte göra. :)

Upp till toppen
Annons: