Annons:
Etiketthundmat
Läst 2852 ggr
elsasputte
8/13/11, 9:35 AM

Vilken mat är bäst ?

Vilken mat är bäst att ge ? Det finns otroligt många sorters torrfoder/blötfoder att he hunden. Vilket anser ni är bäst?

Eller lagar ni mat och ger? Matrester kan man ge det ?

Annons:
[Ronon-m]
8/13/11, 10:32 AM
#1

Jag ger Ozzi BRAVO färskfoder på morgonen och matrester på kvällen. Och det funkar kanon eftersom han är så kräsen :)

AnneN
8/13/11, 1:06 PM
#2

Jag ger Orijen torrfoder då det för min hund är det absolut bästa… Som tummregel kan man nog säga att ett bra foder ska innehålla så mycket kött som möjligt och så lite spannmål som möjligt oavsett om det är torrfoder, blötfoder, färskfoder eller hemmagjort.

Matrester kan man ge, men det ska i så fall vara som extra gotta och inte i stora mängder då vi människor ofta har kryddor, salt, lök, mm som inte är bra för hunden i några större mängder.

Det absolut bästa att ge en hund är nog att ge så naturlig föda man bara kan, så känner man att man kan och vill så är Barf det bästa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

elsasputte
8/13/11, 1:27 PM
#3

Ok.. kan hundar bli dåliga i magen av plötsligt foderbyte?

AnneN
8/13/11, 1:53 PM
#4

#3 Ja det kan de, inte alla som blir det men risken finns ju alltid där.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
8/13/11, 10:30 PM
#5

Jag ger orijen och färskfoder + rå mat det är allt möjligt, kyckling klubba o vinge är en favorit men oxå kött från nöt o gris och även ben från dessa.

[Bärnsten]
8/13/11, 11:20 PM
#6

Jag ger min Tess kött och ben, inälvsmat emellanåt. Rått för det mesta, utom älglever som hon vägrar att äta rått. Vet inte varför, men jag litar på hennes instinkt och förväller det. Då mumsar hon glatt Skrattande

Hon är 10 år och har levt på "fint o dyrt" veterinär-torrfoder fram till 8-års ålder.

Men efter Diabetes, artros och andra välfärdssjukdomar…..så bestämde jag mig för att sluta lyssna på veterinären och ge henne den mat som vargarna äter……dvs: rått kött och ben.

Nu är hon 10 år…….fri från Diabetes men tyvärr så har hon kvar sin artros, önskar att jag hade gett henne artriktig föda från början…….

Kolla så att maten inte innehåller spannmål och minimalt av kolhydrater.

Annons:
[Bärnsten]
8/13/11, 11:26 PM
#7

I undantagsfall köper jag Bozita blötmat eller Mjau kattmatSkäms, hehe

De innehåller lite kolhydrater och är väldans populära…hos dagmatten iaf, som slipper skära älglunga till mellis…….

[Forest]
8/14/11, 9:38 AM
#8

7 hahahha :D men vad roligt att du ger så fin mat, jag anser ju rå mat det bästa men tyvärr är jag någ lite som hennes dagmatte har lite svårt för inälvor o sånt Skäms Hade jag klarat av sånt hade jag lätt gett helt rå kost till våran hund, just för att det är det bästa att ge.

elsasputte
8/14/11, 9:54 AM
#9

Ok.. men vad är spannmål? Påminner om nått hästarna äter..

[Forest]
8/14/11, 4:51 PM
#10

9 spannmål är vete,korn o annat allså sånt som växer på en åker undvik även majs då det är socker och bukfyllnad ser ingen fördel alls med ge majs.  Det är en djungel med alla olika foder :) phu inte lätt o veta vad är bra o vad är dåligt. Men det ska finnas ett inlägg ang spannmålsfria foder om du söker via "sök på sjten" och spanmålsfria lr letar under foder-facket så kan du säkert hitta. Det är olika vad hunden trivs bra på men jag tror alla trivs bra på spannmålsfria foder

hundegare111
8/14/11, 10:42 PM
#11

Egentligen, om jag får lov att säga mitt, så finns det inget foder som är "bäst" eller bättre en det ena, än det andra.

Din hund kanske fungerar jättebra på t.ex. Doggy medans någon av mina hundar blir jättedåliga i mage och päls av det fodret.

Någon annans hund kanske fungerar super bra på Eukanuba, Hill´s eller Orijen´s foder, medans din egen hund blir jättedålig/matvägrar/fulpäls o dylikt.

Det fodret som är det bästa, är helt enkelt det foder som DIN hund fungerar bäst på.

Jag t.ex. har prövat de flesta foder på mina hundar. Till en början gick de allihopa på Doggy, vilket alla gick bra på utan min rottweiler som har känslig mage.

Jag bytte sedan foder till Eukanuba´s foder, kom inte ihåg vilket men var för känsliga magar. Rottweilern gick bra på det, men de andra var dåliga.

Bytte tills hills, royal canin och Husse´s egna foder. Ingen av hundarna gick bra på det.

Sedan bytte jag till Hundkökets Lamm och ris som alla mina hundar fungerade utmärkt på, men bytte efter ett tag till ett likvärdigt foder då detta "fanns närmare oss" (slapp åka hur långt som helst för just den maten) så numera går mina hundar på Best in Show´s Lamb and Rice och de har aldrig vart så fina i pälsen som de är nu, och så bra i magen som de är allihopa.

På de andra fodrena (alla utan Hundköket) så bajsade mina hundar minst 4-6ggr OM dagen, vilket inte är bra.

Både på hundköket och best in show, gör de nr 2 max 3ggr var per dygn. Vilket är betydligt mindre än innan. Och korvarna är dessutom mycket mindre än tidigare.

Min rottweiler lade tidigare av korvar som var så stora att de nästan fyllde en hel bajspåse, numera är det endast en liten klutt som kommer ut, 2-3 ggr per dag.

Så som sagt, det som DIN hund fungerar bäst på, är helt klart det bästa fodret för just honom/henne Glad

elsasputte
8/14/11, 11:13 PM
#12

Ok tack allihopa :) Jag får prova mej fram till vilket märke som passar bäst till henne. Hur ofta ger ni torrfoder/blötfoder? Eller ger ni bara det ena av de?

Fridaaaa
8/14/11, 11:31 PM
#13

#11 Best in show - lamm&Rice har vi till våran sankt bernhard med, toppenbra till henne.

Testade Eukanuba och Royal Canin = halvkass mage.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Forest]
8/15/11, 2:12 PM
#14

11 nja, klart vissa är bättre än andra foder. Se bara på hur mycket skit vissa inhehåller även om hunden "klarar av" att äta det så finns det nu mera flera foder som inte innehåller en massa konstigheter.

[Bärnsten]
8/15/11, 2:57 PM
#15

Jag tror inte det är bra för någon hund att äta spannmål. Det är inte artriktigt. Även om hunden tycker om maten, så betyder det inte att det är det bästa. Jag själv älskar choklad och glass, men det är inte bra för mig.Flört

Angående nr 2, så har Tess minskat från 3ggr/dag till 1gång/dag. Även mängden vid varje tillfälle har minskat. Troligtvis är det så att ju mer billig, näringsfattig bukfylla maten innehåller som hundens kropp inte kan tillgodogöra sig, desto mer kommer det ut bakvägen. Så det bästa är att läsa innehållsförteckningen och välja den maten som innehåller mest kött och köttbiprodukter. Förteckningen skrivs i fallande skala, dvs störst mängd står först, minst mängd sist.

Barf-maten har även haft god inverkan på vikten. Min lilla tös har fått en midja på äldre dar.

Upp till toppen
Annons: