Annons:
Etikettallmänt
Läst 1415 ggr
hundegare111
2011-08-12 15:17

För er som vill veta hur det gick (valparna)

För er som vill veta hur det gick med min blandraskull som föddes i september förra året, ska här få "nyheter" kring hur allt har gått Glad

Doris: Fick stanna kvar hos mig. Egentligen skulle hon ha flyttat till min bror, men han ångrade sig i sista stund och hon fick stanna kvar då vi båda blivit så fästa i varandra. Hon är idag (fortfarande) störst i kullen med en mank på ca 57cm och en vikt på 26kg. Lättlärd, busig, signalkänslig, orädd, busig och framåt.

Leeroy: En av hanarna i kullen, halvsvans. Han bor numera hos en av mina bröder, där han trivs mycket bra. Han får åka med min bror i bilen ofta o träffa andra hundar och folk, älskar att mysa och är även han väldigt lättlärd. Leeroy träffar vi nästan varje dag. En av de mindre valparna i kullen, men rejält musklig och stora tassar.

Hugo: Den andra hanen i kullen (blev ju bara 2), stor och stilig och numera också kastrat. Lekfull och lättlärd, busig som en tok, älskar barnen han lever ihop med och andra barn också. Bor i hus på landet hos min syster och hennes familj, samt deras kanin som han älskar att leka med. Lydig som attans är han med, men är inne i den s.k "trotsåldern" nu, så knäck i öronen är inget ovanligt ;-)

Tazzla (Numera Sandy) bor hos en jättetrevlig familj ute på landet inte alls långt ifrån mig. En mycket självständig liten tös, med ett humör som heter duga ;-) Lättlärd är även hon och trivs rejält bra ihop med sin familj. Vi pratar flera gånger i veckan.

Alice (numera Nelly) har blivit omplacerad 7 ggr inom loppet av 3 mån (hon flyttade vid 9v), men slutade med att jag fick tillbaka henne gratis av den senaste ägaren och jag skänkte henne tillslut till en gemensam vän till vår familj. Han trivs oerhört bra ihop med henne, och de är ett bra team. Hon var också den första att löpa bland tikarna vid 5 mån ålder. Och nu ska hon stanna hos husse livet ut. Vi har kontakt lite då o då, inte lika bra kontakt som de andra, men ändå en bra kontakt.

Ambra (numera Nala): Flyttade till ett syskonpar här i Göteborg, inte heller särskilt långt ifrån mig. Hon är precis som de andra mycket lättlärd, en aning blyg men det försvinner så fort hon fått umgås en liten stund. Mycket bra ägare, och vi har också kontakt fortfarande, pratar ganska ofta på nätet och har hittils träffats en gång.

Tyra: Flyttade till en familj i Delsjön där hon bodde några månader. Blev tyvärr också omplacerad senare men pga förståeliga orsaker. Bor numera hos en annan tjej ihop med en labrador. Har tyvärr ingen kontakt med hennes nya ägare, däremot hennes gamla och första som har kontakt med hennes nya.

Kaxa (Numera Tess) flyttade till en äldre herre ute på Öckerö där hon bodde tills hon var 8 månader gammal. Sedan fick husse tyvärr stroke och lämnade över hunden till sin släkting. Där bor hon numera och verkar trivas bra. Hon är dock väldigt människokär vilket de ibland tycker är jobbigt (äldre) då hon alltid vill hälsa och hoppa på folk och gosa, leka o mysa. Vi har kontakt. Dock ingen bra, men jag ringer till dem då och då för att kolla hur det går.

Tanya: Bor hos min granne, vägg i vägg med mig. Träffar henne varje dag och umgås med både henne o matte. Hon är väldigt lättlärd och har ett grymt bra hundspråk (använder verkligen hela kroppen för att signalera vad hon vill). Jättetrevlig mot allt och alla, älskar gos o mys och att bråka med sin mamma o pappa (skojbråk). Älskar barn och är ett vandrande alarm =P haha

Moa: Flyttade till en barnfamilj på Marstrand. Senast de svarade var när hon var 5 månader och de älskade henne och trivdes rejält bra ihop med henne. Det verkar hittils som att de har kvar henne, vilket jag hoppas. Vi är vänner på Facebook, och har varandras nummer men trots att jag frågar hur det går o dylikt får jag inga svar längre. Hoppas dock på att de har kvar henne och att allt går bra.

Dessie: Avled vid 2 veckors ålder så fick tyvärr inte uppleva att vandra i gräset på utsidan, busa med sina syskon och andra hundar. Hon fick heller inte uppleva någon ny familj, utan avled i valpsängen =(.

Så nu vet ni hur det gick för alla valparna, och de flesta har jag som sagt fortfarande rejält bra kontakt med, somliga mer somliga mindre.

En valpträff ska ske nu i Augusti, och det ska bli riktigt kul att träffa dem igen =)

Annons:
[Forest]
2011-08-12 20:49
#1

Vad roligt att du har lite kontakt med valpköpare en del mindre. Synd att de inte ser fördelen med att uppfödaren faktist frågar hur det är med valpen o hur allt går. Ser att flera är omplacerade trist att det blir så. Jag minns inte var det amstuff kullen detta? förmig att det var 2 blandraskullar ungefär samtidigt? Länka gärna så jag får en aha upplevelse Flört Lycka till med alla valpköpare o hundarna

hundegare111
2011-08-13 10:55
#2

Ja, jag tycker det är riktigt tråkigt att de inte visar lite intresse. Många som jag pratat med om detta säger bara: ja, men när man har köpt hunden från uppfödaren så vill man inte ha mer kontakt sen..

Blir både ledsen o lite sur då jag ändå sagt att jag vill hålla kontakt med alla för att veta hur allt går och även anordna valpträff för de som vill o kan.

Men jag är i alla fall glad över att jag har kontakt med de flesta, visst 3 av 10 blev omplacerade, men 2 av dessa hade helt ok orsaker att omplacera hunden. Dödsfall i familjen samt sjukdom, vilket jag anser vara en helt ok anledning. Alice som omplacerades 7ggr innan hon fick sitt absoluta sista hem, omplacerades av helt fel anledningar och jag ångrar att hon fick flytta från första början. Men nu har hon det bra och trivs ihop med husse.

Detta var en blandraskull mellan schipperke/lhasa apso/rottweiler.

Chilli10
2011-08-13 15:00
#3

Oj, tråkigt med så många som 7 omplaceringa för en o samma vovve :(

Lite nyfiken på hur denna blandning ser ut. Kan du inte lägga upp ngn bild?

hundegare111
2011-08-13 15:22
#4

Ja, jag tyckte/tycker också att det är lite väl mycket omplaceringar. Hade jag vetat att det skulle bli som det blev så hade jag aldrig sålt henne till den första familjen från första början. De ljög dessutom för mig i typ 3 veckors tid och sa att de hade henne kvar o dylikt. Det "roliga" var bara det att den nya ägaren som de omplacerat hunden till efter endast 5 dagar lade ut en annons på blocket o hela karusellen var igång.

Det är en lång historia, men allt löste sig till det bättre.

Jag har inte tid just nu till att lägga upp bilder på sötnosarna, men ska ta o göra det nästa gång, då har jag mer tid över för det =)

Chilli10
2011-08-13 16:56
#5

#4 Ja usch, så tråkigt när det blir så :( Men som sagt tur att det blir bra för henne till slut iaf, Hoppas även att hon får stanna där hon är livet ut :)

Ja, gör det!

hundegare111
2011-08-13 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hunden på denna bild är Tanya, min grannes hund =)

Annons:
hundegare111
2011-08-13 22:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hunden på denna bild, är min Doris. =)

hundegare111
2011-08-13 22:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hundarna på denna bilden är Leeroy, a.k.a "Halvsvansen" och hans syster Doris, min egen =)

hundegare111
2011-08-13 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

På denna bild syns "lilla" Hugo, men den är något gammal, han var ca 8 mån här tror jag.

Chilli10
2011-08-13 22:07
#10

Söta :) Gillar den bruna, ser ut som en minirottis fast brun! Tycker nog alla mest liknar rottis faktiskt :P Men oj vilken skillnad det var på dem i storleken.

hundegare111
2011-08-13 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Detta är Alice (Nelly) hemma hos mig, dagen innan hon flyttade till sin nya husse vid 5 månaders ålder. Så den är ganska gammal den med =) Men fin är hon i alla fall.

hundegare111
2011-08-13 22:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Detta är Tazzla, numera Sandy =)

Chilli10
2011-08-13 22:11
#13

#12 Vilken sötnos Kyss

Annons:
hundegare111
2011-08-13 22:11
#14

Det är väl dessa bilder jag har nu =) Men förhoppningsvis kommer det nyare snart =D.

Har ju självklart fler bilder , men lägger upp en av de jag har så ni får se dem =)

hundegare111
2011-08-13 22:12
#15

#13, Ja gud ja! De är underbara allihopa!! =D

[Forest]
2011-08-13 22:26
#16

jasjust det det var du med den ovanliga blaningen Flört Dessa var inte riktigt planerat. Vad fina dom har blivit Glad Alice-Nelly var ju bara för söt Kyss

hundegare111
2011-08-14 21:32
#17

Yepp, dessa var verkligen inte planerade. Men av naivitet o dumhet så skedde det, men jag valde att låta mamman föda fram dem, och göra det bästa av situationen.

Och nej, jag tjänade inga pengar på dem, som en del kan tro. Jag gick snarare back. Men inget jag egentligen bryr mig om, då de flesta fått det bra och att jag försökt vara så noga som möjligt med deras hem samt ha en god kontakt med de som vill Glad

Pappan till dem, är numera kastrat Flört Så där blire inga fler bebbar.

hundegare111
2011-08-14 21:32
#18

Yepp, dessa var verkligen inte planerade. Men av naivitet o dumhet så skedde det, men jag valde att låta mamman föda fram dem, och göra det bästa av situationen.

Och nej, jag tjänade inga pengar på dem, som en del kan tro. Jag gick snarare back. Men inget jag egentligen bryr mig om, då de flesta fått det bra och att jag försökt vara så noga som möjligt med deras hem samt ha en god kontakt med de som vill Glad

Pappan till dem, är numera kastrat Flört Så där blire inga fler bebbar.

[Forest]
2011-08-14 22:07
#19

18 ne jag tror inte man tjänar en massa pengar på Valpar tvärtom så går man någ ofta back, all tid man lägger ner på små Valpar oxå hua ja det tar sin lilla tid o kostar mycket med. Skönt att fadern nu mera är kastrat slipper man tänka på en till olycka Flört tänk bara på att även kastrater kan para och det är itne så bra det heller bara tänkvärt Flört

hundegare111
2011-08-14 22:24
#20

Ne jag bara sa det, för att påpeka till folk som kanske läser här o tror att jag tjänat "storkovan" på dem, vilket jag inte gjort. Glad

Däremot så gick jag oerhört mycket plus på kärlek, gos, mys, bus och underbara valpkroppar att mysa sig med, lukta på, lära känna, osv. Så underbart Skrattande Älskar Valpar!

Nej, jag vet att en kastrat kan para, och att det inte är bra, MEN han visar inget "påsättningsbeteende" längre. Intresse visar han, men inte så att han vill sätta på tiken Tungan ute

Annons:
[Lava&Zorro]
2011-08-15 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Hej, här halkar jag in på ett bananskalTungan ute

Vill först bara säga tråkigt att en av valparna dog :( Men kul att det gick så bra för alla Valpar!

Jag och min pojkvän har två Valpar, blandning mellan Sibieran Husky, Rottweiler och Schäfer, idag är dom drygt 13veckor och är så buuuusiga men visar redan nu att dom har rätt psyke och lyssnar väldigt bra :)

Vill även säga att vi pratar med uppfödarna lite då å då, och dom ska komma och hälsa på valparna för å se hur det går :) Vilket jag tycker är självklart att man ska ha kontakt med uppfödarna :)

Chilli10
2011-08-15 17:07
#22

#21 Oj, 2 Valpar samtidigt. Måste vara väldigt tidskrävande.

[Lava&Zorro]
2011-08-15 17:13
#23

#22 Hehehe, nej det är inte så farligt, dom har ju varandra :) Det enda som är att man får gå in å bryta ibland när dom leker och dom driver iväg varandra. Men det går jättebra :)

Fin hund du har på din pressbild :)

Chilli10
2011-08-15 17:24
#24

#23 Jo klart, men jag tänkte främst på att få båda rumsrena, få båda att lyda osv. Men vad skönt att det går bra :)

Ja visst är hon Kyss

[Lava&Zorro]
2011-08-15 17:43
#25

#24 Jo lite svårt är det att få dom att lyssna, men vi har tagit varsin hund och lärt dom sitt o tass, nästa steg blir gå fint i koppel :)

ja jättefin :D

hundegare111
2011-08-15 19:24
#26

#25 Jättesöta hundar du har, och gud vad roligt med 2 syskon!! =D.

Jag träffar ju många av syskonen/avkommorna till mina hundar rätt ofta, och det är riktigt kul. Måste vara riktigt kul att ha syskon.

Jag tycker det är riktigt skoj att passa syskonen/avkommorna till mina som jag gör ibland, visst mer tidskrävande men ack så skoj =).

Såg förresten att en är tik och en som är en hane, har ni tänkt att kastrera någon av dem? =)

[Lava&Zorro]
2011-08-15 19:56
#27

#26 tack så jättemycket =)

Åh va roligt, ja jag hoppas på att vi får komma på en valpträff skulle va kul å se dom andra syskonen också.

Ja det är roligt att ha två syskon :)

Ja det är ju det, tidskrävande men å andra sidan så har dom varandra :)

Vi får se vem vi kastrerar, kanske kommer ta Valpar på tiken Lava :) Men vi får se.

Annons:
Upp till toppen
Annons: