Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1624 ggr
[Forest]
8/11/11, 10:23 AM

2a löpet :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Prata med uppfödaren o hon sa att Enja lär någ löpa snart igen, jag trode inte riktigt det. Men idag löper tösen 6 månaders klockan följde hon. Så nu ska hon snart ställas ut ett par gg o sen ska alla tester göras o nästa löp är det parning åh vad spännande Cool

Annons:
Michaela-N
8/11/11, 10:33 AM
#1

Vad kul! Kommer ni få en valp av henne då?

[iurochskur]
8/11/11, 11:28 AM
#2

Spännande! Samma med Luna sen. Hon ska paras ca 3:dje löpet beroende på när hon börjar löpa. Dom ska väl vara 2 år när man parar?

Hur är andra löpet mot första? La hon svansen åt sidan på första löpet? Shanti visade inga tecken på att vilja lägga svansen åt sidan på första löpet. I November ska hon löpa för andra ggn.

[Forest]
8/11/11, 12:34 PM
#3

1, ne vi har henne på helfoder :) lite spännande är det allt jag hoppas dok att hon mår bättre detta löp.

2 Ja, vid höglöpet dag 10 o mest dag 11 såg man tydligt att hon vek svensen o pluta med baken. Du kan någ säkert räkna 6 mån på Shanti med :) Det är någ olika hur de upplever sitt löp endel fattar väl itne vad som händer. Men envis hane lär någ luska ut hur de funkar Flört

AnneN
8/11/11, 3:13 PM
#4

#2 De ska ha löpt minst 2 gånger och fyllt 18 månader innan man får para, men det rekomenderas att vänta till 2 års ålder för att de även ska vara mentalt mogna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[iurochskur]
8/11/11, 4:07 PM
#5

#4 Ja, någonstans har jag hört att skk anslutna kennlar ska para tidigast när tiken är 2 år.

[Forest]
8/11/11, 7:30 PM
#6

5 ne stämmer inte 18 månader allså 1.5år ska hunden vara innan man parar :) men då ska den vara utställd med minst en 1a iaf dvärg pudel tror det är samma med din ras pga syrran hade nakenfis vet jag lite om dom oxå :)  så utställd och gjort alla rastypiskatester ögonlys höft (ej måste man det gör min uppfödare iaf) o partella allt ska se okej ut. Om inte har man inte rasklubben bakomsig o det ser iaf jag som fördel att man har. Enja får allså Valpar om allt är rätt räknat när hon är 2 år.

Annons:
[iurochskur]
8/11/11, 10:47 PM
#7

Jag är lite nyfiken på detta med avel då jag skulle vilja mera kring att para en blandras. Jag var lite inne på att ta en kull på shanti…men vill inte att mina två tikar blir osams om shanti får en kull. Har ni tips? Hon skulle i så fall paras med en renrasig hane…

[Forest]
8/11/11, 10:51 PM
#8

7 :) tycker du tänker så fint Kyss mån om dina små gulligt. Jag kan inget om just sånt bara vart med när uppfödaren har Valpar då,  jag vet att tikar kan bli lite vaktiga när deras Valpar är små. Ingen annan hund får komma inärheten men andra delar gärna med sig av sina små redan då :) AnneN har säkert bra tips o ge eftersom hon är uppväxt med kennellivet o allt som hör till med avel o Valpar ja allt sånt :)

AnneN
8/11/11, 11:44 PM
#9

#7 Under valpningen och de första ca 3-4 veckorna bör mamman & valparna få vara i ett rum där de får vara ifred för både besökare och andra hundar för att undvika att tiken blir orolig.

Efter det kan valparna få flytta ut ur valprummet och börja få vara med resten av familjen och vänja sig vid alla ljud och saker som finns i ett hem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[iurochskur]
8/11/11, 11:45 PM
#10

#8 Dom två älsklingar jag redan har är viktigast. Valparna är ju inte födda och då spelar ju det större roll om hurvida två tikar tolererar varann om den ena får kull. Jag vill absolut inte äventyra deras relation så det är prio ett för mig.

Dom är ju mina älsklingar. Tack för din fina komplimang.

Upp till toppen
Annons: