Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1024 ggr
idaah
8/8/11, 5:27 PM

Hur mycket skulle ni ge för valpar?

Hej alla! :)

Jag har en fråga till er alla angående Valpar.

Vad tycker ni är rätt summa för en valp både blandras och renrasvalp, och vad tycker ni är det minsta ni skulle ge och det högsta ni skulle ge?

Såg på en sida som säljer Valpar att dom ville ha 20400 och tror att det var en blandras (men är inte säker). Obestämd

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
Maja2
8/8/11, 5:51 PM
#1

oj… RÄTT summa. Svår fråga om man tänker ett litet varv. Rent spontant så kan man väl känna att …. gränsen går vid 15 000 för en renras… och 5000 för en blandras. Men… varifrån får man de summorna?

Är jag ute efter en speciell ras, avlad efter friska linjer, linjer som jag vill ha och föra vidare. Om jag vore mer insatt i avel skulle jag säkert kunna säga mer, men jag har börjat förstå mer och mer gällande avel. Nåja… om jag är ute efter en speciellt avlad renras, och är insatt…. då vet jag knappt om det finns någon övre gräns….

Alexandra-S
8/8/11, 6:05 PM
#2

Jag tror att dom har rågat sätta fel pris, och att det kanske ska vara tillexempel 2400.. För man kan knappt ta så mycket betalt på dom flesta renrasiga.

Jag skulle inte köpa en hund för mer än runt 15 tusen. Men för mig är det viktigare att jag vet att hunden är frisk, att jag träffat föräldrarna, inte finns kända ärftliga sjukdomar i 'släkten' osv, än priset.

Men jag skulle inte heller köpa en renras (tex Chihuahua som är rätt dyr) för hur lite som helst heller. Eller iallafall inte Valpar. Då dom oftast kommer från väldigt oseriösa uppfödare då och det skulle helt enkelt inte kännas bra!

Men blandras kanske max 5-6 tusen, och renras beror ju helt på.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Anibaz
8/8/11, 7:14 PM
#3

Beror helt på. Vill jag ha en tävlingshund att nå toppen med skulle jag absolut lägga ut runt 15.000, om jag då vet att det är bra och friska linjer osv. Vill jag bara ha en aktiv sällskapshund med träning på hobbynivå, kanske utställning, runt 10.000.
Blandras, runt 5.000. Inte för att blandrasen är mindre värd utan att det blir begränsat användningsområde.

[nataschaj]
8/8/11, 7:29 PM
#4

Blandras: 5000kr och inte mer!

Varför?: För ofta är föräldrar djuren ej testade mot dem sjukdomar som finns i raserna. Det finns ingen direkt garanti m.m och sen täcker dessa kostader (5papp) upp för vet besök mat och ev skador på hemmet osv.

Renrasig: 12.000kr beroende på ras ev 14 om ja vill ha mig en staffe (som ja funderar på i framtiden)

Varför?: för jag vet att jag får en bra hund (självklart olika, men nu utgår ja från en seriös kennel m.m) jag jag vet att föräldrar djuren m.m är friska, samt att uppfödarna har mer utgifter än vad blandras uppfödare har. Samt att man har mer garantier på valpen, support, sen ingår oftast MH-tester och vissa hyr in (äh hjärnsläpp) hundinsturköt/utställning samt fika osv. Självklart olika. Sen har vissa gemensama HDAD röntgen och ev andra sjukdommar.

Min nästa hund blir renrasig.

Men jag ahr adlrig köpt en hnd för mer än 3.500, ena 2.500 och den andra 500kr (min amstaff mix) Jag ser ingen mening med att betala över 6 papp på en blandras, de är för mig, penga låta j*****, och de kvittar vad för blandras det är, så länge föräldrar djuren ej är testade bra i mentaliteten, så kommer ja aldrig skaffa mig en sådan hund.

LinaK
8/8/11, 8:04 PM
#5

Blandras: Max 5000:-
Renras: Max 15 000:- beroende på valp

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

hundegare111
8/8/11, 9:48 PM
#6

Blandras Max 6000:- (Beroende på rasblandning)

Renras: Max 16000:- (Om det är en hund med grymt bra gener/stam)

Jag anser dock INTE att blandraser är mindre värda, bara för att jag skriver att jag kan ge mindre för en sådan och mer för en stamtavlehund.

Anledningen till min prisskillnad är för att när man skaffar renras så får man så mycket mer än hos blandras. Du får en möjlighet att kolla upp din hund, flera generationer bakåt i tiden, kolla hälsa m.m samt att du får göra så mycket mer inom hundsporten än med en blandras.

Även fast man får göra en hel del med just blandras, kan det vara roligare för de mer ambitiösa hundägarna att ha en renras som faktiskt får ta championat osv =)

Men jag är än så länge inte så ambitiös i min träning att jag bryr mig om stam =P

Annons:
[Forest]
8/8/11, 9:49 PM
#7

Blandras där spelar stor roll om fäderdjuren är rastypiskt testade och helt friska samt även vart på utställning för att få annat omdöme än bara söt/trevlig bla bla bla Mina krav är lika höga som på renrasig hund dok förståss utan stamtavla och SKK reggad. Men ca 8 000kr säger jag svårt o säga eftersom jag anser hund som hund oavsett ras MEN det är andra omkostnader på renrasig valp/hund, så blandis blir inte dom kostnaderna alls för oavsett rastypiska tester mm.

Renrasig vi funderar på en nästa sommar o då kommer priset blir        ca 16 000kr jag kommer inte köpa dyrare valp tror jag Flört

AnneN
8/9/11, 12:52 AM
#8

Blandras: 6000kr OM föräldrardjuren är testade för eventuella rassjukdomar och valparna är id-märkta, vaccinerade och vet.besiktade vid leverans.

Renras: max 15000kr om föräldrarna är helt friska (testade för alla rasens sjukdomar) bra mentalt och extremt välmeriterade. Är föräldradjuren inte så jätte mycket meriterade, men friska och bra mentalt så max 12000kr.

Orsaken till att jag är villig att betala mer för en renrasig är dels för att man kan tävla i fler grenar med dem och få titlar vilket ligger i mitt intresse och dels för att seriösa kennlar ofta har en hel del utgifter förutom just det som själva valpen kostar att föda upp, tex utställningar & tävlingar för att meritera hundarna, resekostnader till tävlingarna, mm + att det oftast ligger ett mer välplanerat avelsarbete bakom seriös rasavel.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Ronon-m]
8/9/11, 6:21 PM
#9

Blandras: Max 5000 pga att man inte kan säker vet ahur det ser ut längre bak i generna, sjukdomar, temperament mm.

Renrasig: Max 15000 pga att det är ett lagom högt pris, 15000 är mycket pengar. Man får vad man betalar för :)

Upp till toppen
Annons: