Annons:
Etiketthundar-i-media
Läst 796 ggr
AnneN
8/6/11, 12:01 AM

Slopat krav på avmaskning gynnar dvärgbandmasken

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
levithedog
8/6/11, 10:24 AM
#1

Är det verkligen vuxna människor som har skrivit kommentarerna under? Suck!

Det är tråkigt att dvärgbandmasken nu har kommit och detta beslut kommer ju knappast göra att spridningen blir mindre. Samtidigt finns ju länder som Spanien som har en mycket liten spridning (knappt någon alls) och där är det ju inte ett större problem trots att det saknas krav på avmaskning. Just en sådan här sak borde ju ändå vara upp till respektive land att besluta om. Det är många saker som inte fungerar när det gäller djur och lantbruk inom EU, men nu är vi med och det är som det är.

[Zorita]
8/6/11, 2:11 PM
#2

Lustigt… Det är ju lite krångligt med avmaskningen, särskilt om man ska på lite semester innan man ska till Sverige. Men det är ju knappast det största problemet.

Någon som vet hur det blir med krav på titertest? Har hört att det ska bort också. DET vore riktigt bra!

Det är problem med testen, de visar ofta fel och om man gör ett till test dagen efter på samma hund kan det visa ett annat resultat. Ofta är det alltså inte hunden det är fel på. Dyrt är det också.

Fridaaaa
8/6/11, 2:24 PM
#3

Helt sjukt :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
8/6/11, 7:28 PM
#4

Tycker man gott kan ha krav på amaskning det är väl för 17 inget jobbigt att maska av hund/katt innan man far in i landet?! Antar dok det krävs intyg på att katt/hund blivit avmaskad o då är det betydligt dyrare än att avmaska själv dessutom. Så kanske är det pga pengarkostnaden. Kan säga att jag har flera bekanta som fart från tyskland-svergie utan någon alls tullkoll de har köpt öl osv men iaf hur lätt är det igentligen inte att ta hem djur när det inte är en ända kontroll?! Sorry lite ot men tror inte att nån skulle titta på att hunden lr katten blivit avmaskad iaf.

[Zorita]
8/6/11, 8:02 PM
#5

#4 Ja man ska ha stämpel i passet, och det kostar en hel del! Fast det kan man ju göra, värre är det med rabiestestet!

Vi hade betalat riktigt mycket pengar för att allt skulle vara ok i passet när vi åkte hem över jul. Ingen kollade, inte ens nästan… Då kan man ju lika gärna ta bort struntet som bara kostar pengar. Avmaskar gör vi ju ändå…

[Forest]
8/6/11, 10:45 PM
#6

5 hua ja du det är inte mycket som kontrolleras tyvärr. vart bättre om de hade nu en bra djurkoll på varje tullkontroll, sen anser jag de sak kolla så djuret ser friskt och ockej ut.

Annons:
levithedog
8/7/11, 10:16 AM
#7

#2 Vi träffades när jag var nere samtidigt som Malin C i våras. Jag heter Stéfanie :)

Kravet på godkänt titertest kommer att slopas även det från 1 jan 2012. Det kommer fortfarande att krävas 2 sprutor och djuret måste vänta 3 veckor efter sista sprutan.

Upp till toppen
Annons: