Annons:
Etikettallmänt
Läst 3635 ggr
DebHan
7/31/11, 12:19 AM

Hur ska jag göra med öronen?

Hej!

Som rubriken lyder är min fråga hur jag ska göra med Nessies öron…?

Hon är än bladning mellan Border Collie och Schäfer. Hon växer så det knakar och nu har det dykt upp dilemma vad gäller öronen. Hon älskar att sova på vänster sida, vilket hon gör hela tiden - och om hon inte ligger på vänster sida så gör huvudet i alla fall.

Det har nu blivit så att öronen är fällda åt vänster sida, dock står det högra örat rakt upp mestadels medan vänster höra hänger. Så summan är att ena örat står upp och det andra hänger.. Mitt dilemma är att jag inte kan bestämma mig om hon ska ha uppåt öron som en Schäfer eller lite hängandes som hos en Border Collie.

Det är en viss charm nu när hon är liten med öronen, men det kanske inte blir så fint när hon är fullvuxen (?).

Lite tips och argument? Glad

____________________________

Varma hälsningar Debbie.

"Allt blir vad du gör det till" Glad

Annons:
AnneN
7/31/11, 12:49 AM
#1

Jag tycker man ska låta öronen bli som de vill bli, speciellt på en hund som ändå inte ska gå på massa utställningar.

På valpar/unghundar kan dessutom öronen variera en del medan stående och hängande åt diverse olika håll, har för mig att på många raser med ståöron så reser de sig inte permanent förrän efter tandbytet är klart.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

DebHan
7/31/11, 10:42 AM
#2

#1 Tack för svaret! :) Har iaf kommit underfund med att hon får bli som hon blir! :)

____________________________

Varma hälsningar Debbie.

"Allt blir vad du gör det till" Glad

Michaela-N
7/31/11, 11:01 AM
#3

Jag tycker också att du ska låta henne se naturlig ut, hon är en blandis och om du inte ska ställa ut henne så ser jag ingen anledning att tejpa öronen :)

kajsai
4/8/13, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

när min hund var några veckor hängde det ena örat ner och det anndra stod upp men efter ett tag la sig båda ner men det ena åker upp lite då och då när hon hör ett spännande ljud.

kajsai
4/8/13, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
Charlott_
4/10/13, 5:32 PM
#6

Pratas de om kupering? Är inte de olagligt? :S

Annons:
AnneN
4/10/13, 8:29 PM
#7

#6 Nej det pratas inte om kupering, snarare om att man på olika sätt kan försöka få öronen att stå eller hänga med hjälp av tex tejpning under en period.

Och ja kupering är olagligt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Charlott_
4/10/13, 9:54 PM
#8

#7 Jaha de visste jag inte att man kunde göra :P

AnneN
4/10/13, 10:35 PM
#9

#8 Okej, då har du fått lära dig något nytt 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Charlott_
4/11/13, 6:16 PM
#10

#9 Ah, rätt coolt ändå att man kan teja dom så som dom ska Vara/växa ;)

AnneN
4/11/13, 7:07 PM
#11

#10 Ja på en del hundar kan man det, är tex ganska vanligt på chinese crested dog att de tejpar öronen om de inte vill ställa sig riktigt som de ska.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
4/12/13, 10:41 PM
#12

Jag går mot strömmen lite :) Jag tycker gott man kan tejpa öronen med enkel kompress i innerörat om man tycker att hunden ska få uppåtöron. Jag hade dock inte slitit för mycket med detta oavsett renras eller inte ;) Men visst ge det en chans om du känner att hon ser söt ut i uppåtöron.

Hur gammal är hon? Jag vet att ofta så bråkar öronen fram till de tappat valptänderna för många sen får dom mer stadga 😎 Vissa påstår att man kan ge något som ska stärka brosken i öronen men det vet jag inte om det stämmer 🤔

[tintilar]
4/13/13, 10:44 PM
#13

Jag tkr inte att man ska försöka påverka hur öronen blir, det är tveksamt om man kan det med små medel ems. Låt henne bli som hon är tänkt att bli och acceptera hur hon ser ut. Det finns border collies med stående öron eller ett stående o ett liggande. Min borderblandis har just nu inåtstående öron som en scäfervalp, med lite vipp. Han har bara golden förutom border så han bör inte få stående, men han växer ju än så saker och ting är ju lite som det vill. Han får vippöron sen ändå, det är jag övertygad om. Men om inte så kommer jag att älska honom och tycka att han är ursöt ändå.

Annons:
Jaaanee
4/13/13, 11:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag hade inte gjort något åt det för jag tycker om ojämna öron. Tycker att är så himla charmigt. :P 

Min hunds vänstra öra vill oftast inte ligga ner helt. Ibland lyfts båda och ibland ligger båda ner. Jag älskar hans öron. :)

vallhund
4/14/13, 10:18 PM
#15

Ett upp o ett i minne är oerhört charmigt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: