Annons:
Etikettallmänt
Läst 5103 ggr
gickan87
2011-07-30 00:28

Bordercollie= trubbel?

Börjar inse att jag blivit grundlurad i mitt hundköp. Min Nova ska vara korsning med långhårig collie och storpudel ändå kommer det fram mer och mer drag av bordercollie förr varje dag som går. Börjar inse att jag har köpt en väldigt krävande hund. Frågan är hur jag löset detta? En bordercollie nöjer sig ju knappast med promenader, lek och lite Agility ibland. Är det bara att kasta in handduken och inse att jag har en hund som kommer bli så understimulerad att hon blir en "galen" hund? Jag har inga möjligheter att erbjuda vallning av något slag. Vad jag känner mig dum och hjälplös :(

MVH Erika :)

Annons:
AnneN
2011-07-30 01:54
#1

Finns annat än vallning att aktivera hunden med OM den inte fått extrema vallinstinkter så den behöver få utlopp för det för att må bra, och även då finns det alternativ Glad

Behöver hunden få utlopp för sina vallinstinkter och du inte har möjlighet att låta henne valla får eller andra djur, så kan du alltid testa treiball (bollvallning).

Annars så är ju både pudeln och collien ganska aktivitetskrävande raser de med även om de oftast inte är lika extrema som bc:n. Kanske kan du för hundens skull lägga mer av din tid på aktivering av olika slag, tex Agility, Freestyle, rallylydnad, lydnad, spår, sök, mm. (glöm inte att även pasivitetsträna)

Och kanske låter lite hårt, men OM det skulle vara så att du känner att hunden behöver mer aktivering än du kan ge den så kanske omplacering är ett för hunden bättre alternativ än att bli galen av understimulering?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
2011-07-30 10:58
#2

Man behöver inte valla med en border collie. Men det kräver mycket träning för huvudet. Och det gör pudel en hel del också (inte som border collie dock) vilket borde ha tänkts på innan :)
Men Freestyle, Agility, lydnadsklasserna, rallylydnad, flyball mm :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
2011-07-30 16:58
#3

"Börjar inse att jag har köpt en väldigt krävande hund. Frågan är hur jag löset detta?"

Innan du tingade henne gav jag (och några andra) dig ett råd. Tinga inte den valpen om du inte har möjlighet att aktivera den ordentligt.

Det finns bara två lösningar, en möjlig och en (för din del) säkert otänkbar. Aktivera henne tills hon blir nöjd, eller omplacera henne.

[Forest]
2011-07-30 21:00
#4

Kan bara hålla med 1, just vallning är inget måste om hon nu inte har extremt mycket vall i sig o det har jag lite svårt o tro. Pudel är "fågelhund" allså en jakthund på fågel o där har vi fått vara jäkligt snabba med bryta våran tös men byggt upp annat, typ aportering av boll. Finns massor med bra tix o annat man kan göra där just hjärnan får arbeta med. Jag håller på försöka iaf att lära Enja olika saker "nyckel" plånbok mm inte bara pinne.boll,pipis,benet mer flera hundleksaker (vi satt namn på) men att sen bygga på detta lite mer att leta vart är nyckeln. osv :) Massor åter massor kan man göra men det kräver oxå tid att lära ut hunden har du för det nu då är det någ bara omplacering som gäller. Hon är unghund o skapar hon nu olater så lär det blir svårt o hitta ett nytt hem till henne.

Maja2
2011-07-31 10:54
#5

Ts: kasta in handduken och inse att du kommer att få en understimulerad hund?   Nä… du ska aktivera den på lämpligt sätt!

gickan87
2011-07-31 14:35
#6

#1 Det du skriver låter väldigt bra. Treiball har jag aldrig hört talas om, kanske ska testa det ännu har hon inte visat några direkta vallinstinkter. I värsta fall kan hon få valla mina kaniner ^^

#2 Agility har jag tänkt på då det är en sport som jag velat testa på länge. Dock har min Nova börjat halta på sitt ena bakben så jag är rejält orolig för att det ska vara några höftproblem som spökar. Så vill inte börja med det förrän jag vet säkert hur hennes höfter är.

#3 Ja, jag vet men jag bestämmde mig för att åka och titta på henne just för att jag vill ändra på mig själv, jag vill ut och röra på mig mer och jobba med henne. En omplacering är inte omöjlig för mig om det skulle vara så att hon kräver mer än vad jag kan ge henne.

#4 Det var smart tips med att sätta namn på saker och låte henne leta reda på rätt sak.

#5 Tusen tack för dem orden! Och efter det som hände på kursen idag så kan jag inte bara lämna bort henne.

MVH Erika :)

Annons:
Vargafrost
2011-07-31 15:06
#7

#6 "I värsta fall kan hon få valla mina kaniner"…..
What?! Nog för att din hund kanske är världen snällaste, men om du nu har kaniner bör du ju veta hur lättstressade dom är - och speciellt om det är en hund som är efter dom hela tiden. Spelar ingen roll om dom känner hunden sedan tidigare eller inte. Kaniner är trots allt flyktdjur, när någon då smiter runt bakom dom (så som bc gärna vallar), så känner dom sig trängda.

Och kaniners bett är inte alltid att leka med, inte heller sparkarna. Slår det "slint" (pga rädsla) så kan kaninen ryka om hunden svarar.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

gickan87
2011-07-31 15:11
#8

#7 Det var inte menat så. Jag skrev det med ironi därav "^^"

Ja, jag vet att kaniner är otroligt lättstressade. Jag är uppväxt med kaniner, och har även sett kaniner som dött av stressen när de känt lukten av en räv. Sorry för OT

MVH Erika :)

Maja2
2011-07-31 15:33
#9

Att köpa en blandras är alltid en chansning… Det kan nog visst vara så att du inte alls är lurad, dvs det är långhårig collie och pudel…. men blandraser är blandraser. Det som ärvs ner från respektive ras, kan krocka och ställa till det.

Hur gammal är hunden?

gickan87
2011-07-31 23:53
#10

#9 Hon är 6 månader.

MVH Erika :)

dragonstar
2011-08-01 00:26
#11

Jag vill gäran se en bild på henneom du har =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Renor
2011-08-01 18:30
#12

Hjänjympa fungerar oxå bra som sysselsättning. typ träna in tya trix o sånt. Vallning kräver ju mycket tankearbete så frutom mycket motion så är det alltså viktigt att aktivera hjärnan Glad

UlrikaD
2011-08-01 19:08
#13

Man kan nog aldrig känna sig grundlurad om man köper en blandras. Vilken ras som slår igenom mest är ju en gissning bara. Sen kan det ju finnas andra raser som slår igenom som ligger längre bak.

En blandras hund kan ju antingen få massa positiva egenskaper från de olika raserna, eller en del negativa egenskaper. Det är ju i stort sett en gissning från början.

Jag har haft en blandras som när han blev vuxen blev en vallande, skällande, stoooor vakthund. Som dessutom vallande både på land och i vatten. Ingen bra kombination och krävde en hel del.

Annons:
Upp till toppen
Annons: