Annons:
Etikettallmänt
Läst 3021 ggr
idaah
7/27/11, 6:15 PM

Åksjuk hund!

Hej!

Vår ena hund som är 1 år, när hon åker bil så blir hon alltid åksjuk hon har varit det sen hon var valp. Så vad kan man ge/göra så att hon inte ska vara åksjuk längre?

För att nästa år så kanske jag ska ta med henne till skolan så då åker hon tåg och sen buss, så det är därför jag frågar om man kan träna bort det på något sätt?

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
Emmieline
7/28/11, 2:04 PM
#1

har hunden nån favo filt? isf testa att ha hunden liggandes på den i bilen, , har själv en hund som blir åksjuk om hon inte ligger på filten

AnneN
7/28/11, 2:33 PM
#2

I artikeln om huskurer så finns det ett par recept mot åksjuka/oro, har du testat dem?

DAP halsband?

Göra bilen och åkningen till något positivt genom Klickerträning? Om du inte tränar med klicker så går det ändå utmärkt att använda samma metod fast utan klicket.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

idaah
7/28/11, 4:29 PM
#3

#1 Nä det tror jag inte att hon har.

#2 Nä det tror jag inte att vi har testat, men vi har testat med ett spray men det funkade inte.

Klickertränar gör jag med henne. Men om jag ska klickerträna henne när hon åker bil hur menar du då?

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

AnneN
7/28/11, 4:55 PM
#4

#3 Shapa in bilen till nått positivt…

Nu vet jag inte vad hunden tycker om bilen stillastående så tar träningsexempel för extremt bilrädd hund.

Börja med att träna/leka utanför bilen som är avstängd - när hunden inte längre är rädd för att vara utanför bilen så öppna bakluckan/dörrarna och fortsätt träna/leka utanför.

Om hunden har någon favoritleksak eller är extremt överförtjust i något speciellt godis så är det bra att använda i detta läge.

Kasta leksaken/godiset närmare och närmare bilen, men aldrig närmare än att hunden fortfarande tycker att det är kul utan att bli skrämd. Tillslut kan ni börja kasta in leksaken/godiset i bilen, först på yttersta kanten och sedan längre och längre in, självklart allt i hundens takt så att det för den känns 100% kul och säkert.

När hunden känner sig bekväm med att hoppa in i bilen efter leksaken/godiset så kan ni börja träna på att hunden ska stanna kvar en kort stund i bilen och vänta på ett "varsågod" för att få hoppa ut igen. Ni kan även börja träna enkla trix inne i bilen så länge hunden inte blir osäker, tex sitt, ligg, vackertass, mm.

När hunden kan stanna kvar i bilen utan att bli stressad, så kan ni börja att sätta er in i bilen med hunden och stänga dörrarna, fortsätt enkla lugna trix som tex sitt och ligg.

När hunden inte längre är påverkad alls av att sitta/ligga i bilen med stängda dörrar, utan är helt avslappnad i den situationen så kan ni börja med att starta bilen (självklart stillastående) och fortsätta träningen.

Tycker hunden att bilen blir otäck då den startas så gör likadant som från början fast med bilen igång.

Tillslut kan ni när hunden känner sig trygg börja med att köra extremt kort sträcka, tex backa ut från parkeringsplatsen och tillbaka, till postlådan och sedan öka körsträckan sakta men säkert så länge hunden är lugn och avslappnad.

Blir hunden minsta stressad/orolig så backa några steg i träningen till där hunden åter är avslappnad och gå saktare frammåt.

För allas trafiksäkerhet och för att hunden oftast känner sig tryggare så använd krocksäker bilbur redan från början.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

idaah
7/28/11, 8:46 PM
#5

#4 Det var bra tips du kom med.

Men saken är den att direkt när hon kommer in i bilen och när vi har stänkt där bak så börjar hon dirket att visa att hon är åksjuk med att drägla (stavning?) och sen blir det allt värre när vi börjar att köra. Så ibland så kräks hon :(.

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

AnneN
7/28/11, 8:53 PM
#6

#5 Ja men då får ni backa x-antal steg i träningen för då är hon inte bekväm med situationen och träningen gått för snabbt fram för henne.

Har tränat på detta sätt med en bekants hund för många år sedan och den hunden var från början i sådant skick att den fick panikångest bara av att vara några meter ifrån bilen. Efter ca 3-4 månaders daglig träning med den hunden så kunde de åka till postlådan och tillbaka innan hunden började stressa. Efter att ägarna fortsatt träningen på samma sätt som jag beskrev i #4 i ca 1 år så hade de plötsligt en hund som älskade att åka bil och hoppade in i bilburen glatt och frivilligt och under längre åkturer lade sig och sov.

Hunden var 3år då jag började hjälpa dem med träningen och ca 4½ innan den var 100% avslappnad oavsett hur långt de åkte.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
idaah
7/28/11, 10:12 PM
#7

#6 Jag ska försöka att träna detta som du har skrivit.

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

AnneN
7/28/11, 11:05 PM
#8

#7 berätta gärna hur det går för er också, kan som sagt ta lång tid för en del, men omöjligt är det inte.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mymlan
7/29/11, 10:09 AM
#9

Finns åksjuke piller man kan ge.

Jag har gett de hundar jag haft som varit åksjuka Nozinan den är dock receptbelagd.

Popsie är åksjuk men då vi pendlat så mkt kommunalt Rimbo - Märsta så kunde vi till slut sluta med Nozinan då hon inte kräktes något mer. Här handlar det mest om att jag varken har bil eller körkort så de är ej så van åka bil/buss/tåg..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

idaah
7/29/11, 10:12 AM
#10

#9 Okej, men tack för ditt tips/svar. :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

idaah
8/1/11, 7:47 PM
#11

#8 Nu har jag börjat att träna med henne, när jag sitter i bilen med henne så börjar hon att visa, men när hon är i bilen själv utan någon annan så går det bättre för att då är hon lugnare och visar inget. :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Renor
8/1/11, 10:08 PM
#12

Vilken skola ska du gå?

Hur lång är resan dit?

idaah
8/2/11, 9:42 AM
#13

#12 Jag börjar i 2 klass på gymnasiet och det ligger i Svalöv (Skåne).

Så det tar ca i timme och lite mer (då räknar jag med att jag går eller cyklar till tåget, det beror om det är halt eller inte), så först tåg som tar 3 minuter och sen buss som tar ca 40 minuter eller mer.

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
Honestyisdead
8/2/11, 12:13 PM
#14

#13 Där har jag en väninna som gick :)

idaah
8/2/11, 1:31 PM
#15

#14 Det är den bästa skolan (tycker jag) hehe. :D

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Honestyisdead
8/2/11, 1:41 PM
#16

#15 Bra att du trivs :) Det är viktigt för att man ska orka gå dit :P

Upp till toppen
Annons: