Annons:
Etikettbeteende
Läst 1776 ggr
[Rocky70]
7/26/11, 8:49 AM

Fula tankar...

Efter 2 dagar med Rocky där han har betett sig allmänt överdjävligt.Han verkar ha glömt precis allt som han nånsin lärt sig,varit mer vild än vanligt och inte lyssnat ett dugg.På promenader har han blivit helvild så fort han sett nåt.Hästar,kor och människor som han inte brytt sig om förut ska skällas ut och dras emot och emot djuren ska det gärna göras utfall emot också.Efter dessa dagar kom  jag på mig själv igår att allvarligt fundera på avlivning.Så frustrerad har jag aldrig varit med nån annan hund.Tänkte att jag kommer aldrig att få ordning på han och att han inte kan må bra av stressa och hetsa upp sig som han gjort de här dagarna.

Annons:
[iurochskur]
7/26/11, 8:58 AM
#1

Avlivning är ingen lösning på sånt. Hur gammal är hunden? Kanske en trotsålder, någon tik som löper i närheten m.m

Ta reda på orsaken och ge det tid.

[Rocky70]
7/26/11, 9:03 AM
#2

#1 Han är 14 mån och jag har haft han i 4 mån.

[iurochskur]
7/26/11, 9:09 AM
#3

Oki. Han är i en unghundsålder och formas fortfarande. Är han okastrerad så kan upphetsning och koncentrations svårigheter vara en bidragande faktor. Svårt och veta. Men observera honom, ge honom tid och ge inte upp. Han är ung än och lär sig tids nog. Fortsätter problemen så tycker jag du ska kontakta en hund coach.

Lycka till!

levithedog
7/26/11, 9:09 AM
#4

Fy vad jobbigt! Du har ingen som kan hjälpa dig med avlastning ett par timmar eller en dag så att du har möjlighet att samla ny energi?

Har du provat använda VGW-bälte på honom?

http://www.hundfyren.com/text1_16.html

Det fungerar fantastiskt och gör att hunden vänds mot dig vid utfallet vilket gör att han blir förvånad och tappar fokus på det han skäller. Han kan inte heller dra då han automatiskt dras mot dig/sidan utan blir tvungen att sakta ner. Allt detta utan att skada hunden eller att det ger obehag.

Levi drog sjukt mkt när han kom och min frustration bara steg. Till slut var jag arg och han värre än någonsin. Jag köpte trixiesele som är en lite enklare variant som också har själva ringen du fäster kopplet i fram på bringan. Nu drar han inget längre. Vid jaktutfall (vi har massor kaniner här) så vänds han mot mig och jag behöver inte oroa mig eller få ont i armar.

Slipper man att bli arg och frustrerad är det lättare att bara stanna en bra bit från det han går igång på, så som kor odyl och passivitetsträna. Sitta stilla och titta=massa godis/lek och uppmuntran. Skäller han/stressar är ni för nära och sedan minska avståndet successivt. Försök att undvika krav för tidigt. Det ska vara roligt och tryggt. Fast allt detta vet du säkert redan :), annars kan du fråga om jag ska förtydliga vad jag menar.

Hoppas det löser sig

Fridaaaa
7/26/11, 9:16 AM
#5

Man kan inte ge upp efter 4 månader, han är unghund. Vissa saker kan ta tid.
Kanske behöver du hjälp? Någon som kan komma med fler idéer?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
7/26/11, 9:43 AM
#6

Vad är det för ras?  Vad får han för motion och stimulans?  Hur tränar du kontakt?

Annons:
[Rocky70]
7/26/11, 10:32 AM
#7

#6 Det är en amstaff/schäfer korsning.Förutom rastningsrundorna så får han 1-1 1/2 timmar med simning,spår,godissök,apportträning och lek,och en långpromenad med långlina på 1 1/2 tim.Inne är det klockrent med kontakten och ute blir det bättre och bättre,belönar varje kontakt han tar oberoende av situation.Det frustrerande de här dagarna är att vi har kommit väldigt långt med allmänlydnad,eller jag trodde det iallafall,förutom hundmöten.När vi går med koppel så drar han inte,med långlina ligger linan i backen,kan kalla in han att gå fint vid möten med bilar,cyklar gående osv  med linan släpande bakom.En sen kväll i förra veckan när det var mörkt och jag trodde vi var ensamma ute så hade jag han lös när det plötsligt kommer 4 personer och går,han reagerar förstås med att skälla på dom och gå en bit mot dom,döm om min förvåning när han kommer på första inkallningen så att jag kan koppla honom,men han var nog lite osäker i och med att det var mörkt så det hjälpte nog till.Men de sista dagarna har allt varit bortglömt.

malmokvinna
7/26/11, 11:30 AM
#8

Det är inte så att han är överaktiverad? Du verkar då vara en bra hundägare så ta det lugnt, han är så ung ännu. Har du prövat Klickerträning vid hundmötena?

Snälla du fundera inte över avlivning, det vore synd på en så ung hund. Han vill säkert leva länge än.

AnneN
7/26/11, 11:37 AM
#9

Ha tålamod, han är just nu i den absolut värsta åldern = den ålder då det är vanligt att hundar omplaceras för att ägaren inte klarar av hunden längre eller "pga allergi".

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Rocky70]
7/26/11, 12:44 PM
#10

Till alla.Det är ingen fara att det blir avlivning,men i ren frustration kom jag på mig själv igår att funder på det.Det finns så mycket potential i denna hund det gäller bara för mig att få fram det.Nån omplacering blir det inte heller då han redan haft 4 personer som prövat att ha honom före mig.Har alltid haft hundarna från valp förut och det är ju väldigt mycket lättsammare än att ta en "vuxen" hund och börja träna bort alla felbeteenden som den lagt sig till med.Jag var väl medveten om att det skulle behövas mycket tid och tålamod med honom.Jag blev bara så frustrerad när man har tagit små babysteg framåt i utvecklingen och så plötsligt beteer han sig som han aldrig kunnat nåt.Man blir nog också lite hemmablind och ser inte framstegen lika väl som dom som ser han bara ibland.Jag får väl suga i mig det faktiskt alla som träffade honom den första tiden säger att det har blivit en helt annan hund än då.Min respekt för er alla som tar hand om omplaceringshundar och hundar från olika hundstall har växt otroligt mycket den här tiden.

Maja2
7/26/11, 8:20 PM
#11

Du verkar ha kommit en Bra bit med honom, ibland blir det några steg tillbaka…. sen ska du se att det lossnar och går framåt igen :)

Fortsätt jobba på, Lycka till

[Forest]
7/26/11, 9:17 PM
#12

Om inte jag har helt fel så var väl Roky ganska jobbig innan du skaffa honom? Och att en hund i denna ålder får i backen lite o som du säger glömt allt han har lärt sig är ganska vanligt i denna ålder. jag kan tänka mig att det hälper att sluta streta o tjata på honom kan hjälpa, gör enkla övningar lite med att få bra kontakt. Gör det du vet han tycker är riktigt roligt för att få upp teamarbetet igen :) Jag har med en hund i slyngåldern men hon är ganska så lydig men har sina ideer allt för sig :P

Upp till toppen
Annons: