Annons:
Etiketthundar-i-media
Läst 1146 ggr
L8sson
7/25/11, 1:00 AM

"kamphund" kämpar för sin rätt i samhället

American staffordshire terrier, jag kämpar för rasens rätt i samhället.

Jag värnar om rasen varje dag, för folk tar avstånd till dem. Men jag vill att folk ska lära känna våran ras och bli säkra på den. Jag hade uppvisning förra tisdagen på något som kallas för tisdagskul i Rättvik där jag bor. Med mina hundar och öppnade upp allt med "jag blir kallad för kamphund".. Jag fick inspiration från pitbullen Bimbo som skrev en artikel i aftonbladet. Så jag lästa en text som var kombinerad med hans artikel.

Fick många människor att förstå, folk fick se att den sk "kamphunden" Leia sprang och hämtade en vante till mig och struntade i alla människor, barn och andra hundar som satt runtomkring för att få sin korvbit. Det var många som blev förvånade och häpna på ett positivt sätt. Jag bad folk från publiken att komma in och stå brett med benen så Leia kunde springa genom som om det vore en tunnel. Först fick jag bara 4 st som ville, sen ville nästa alla som tittade vara med och vara tunnel.

Det jag vill komma fram till är att vi måste ut och visa upp rasen, visa upp dem på tävlingsplaner. Det är en arbetande ras och det är en hund som har ett hjärta som är lika stort som vilken annan ras som helst! Och att det är människan som gör hunden till va dom är, somsagt: I dagens läge så kan vi träna hundarna till vad som helst. Service hund, bomb hund, kantarell hund, lydnad, Freestyle och tänk på de där jäkligt snabba Agility hundarna! Såklart man kan träna vilken hund som helst till hundkamp.

En sista viktig sak, en kamund är ingen ras, det är en hund som har hamnat i fel händer. Där den blir tränad till saker den tror är rätt, då hunden inte vet vad som är rätt och fel.

Jag skrev ner detta lite snabbt då jag såg ett inlägg i blandrashundar iFokus. Jag ville dela med mig utav mina tankar! Det är värt att tänka pÅ!

Annons:
L8sson
7/25/11, 1:01 AM
#1

uppvisning del 2

kom gärna med tankar, funderingar eller åsikter :)

Brainfood
7/25/11, 1:09 AM
#2

Håller med dig totalt. Näst sista stycket = thumbs up =)

AnneN
7/25/11, 1:18 AM
#3

Jag tror att en viktig del i att få folk mindre rädda för dessa raser kan vara att sluta kalla dem för kamphundar då det har en väldigt negativ klang.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anibaz
7/25/11, 1:22 AM
#4

Tycker början var väldigt flamsig och oplanerad, men gillade tunnelgrejen med alla människor och både Leia och Tjejen var jätteduktiga. Slutet var riktigt bra med frisbeen.

Hur gick det med Leia efteråt? Såg inget kul ut med sticket Obestämd

Men ni var jätteduktiga! Glad

Anibaz
7/25/11, 1:22 AM
#5

PS. Talet du höll var kanon!

L8sson
7/25/11, 1:33 AM
#6

#3 Jag ville starta upp så som folk har hört så fortsatte jag och sedan blev det en positiv och bra energi. Så detta med kamphund bara blev ett ord då Leia och jag tog över. Jag kunde ha gjort det annorlunda men Jag personligen blev inspirerad av Artikeln i aftonbladet, och efter ett tag så berättar jag ju att en kamphund ej är en ras. Och att en "kamphund" har ej valt det själv. Så det dumma inte kom på ordet kamphund utan på människan. jag tyckte jag vände det bra men det är bra att nämna det ist för att gömma det.

#4 kan säga det att jag är sjukt nervös, jag som i vanliga fall inte kan stå framför min klass och redovisa ska ut bland folk som har fördomar om rasen. Så att det blir flamsigt spelar nog ingen roll, folk klappade händer och skrattade. Hela filmen är ej med, har klippt bort mycket då min bror filmade i en tants rygg osv ;)

Leia var bra efteråt, sticket blev inte svullet som tur va! Helt normal var hon. Därimot fick jag ett reält getingstick, så mitt ben var helt blått dagen efter. Antagligen är jag allergisk.

Annons:
L8sson
7/25/11, 1:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Delar med mig utav en bild. Bara man har kul och trivs så går allt.

levithedog
7/25/11, 9:31 AM
#8

Vad roligt! Det är säkert bra att informera människor om rasen. Jag anser nog, häng mig om ni vill, att dessa raser (staffarna/pit) inte är en ras för vem som helst. I rätt händer/familj så är det fantastiska hundar men det är en krävande ras med massor av energi och de behöver få arbeta och tänka.

För mig ligger just problemet här, att fel personer skaffar dessa hundar. Unga killar och tjejer som vill ha en ball statussymbol och sedan inte klarar av det. Kolla till exempel Hundstallet, dessa hundar (och små hundar)är övervägande.

Jag personligen har lite för många dåliga erfarenheter, samt vet lite för många incidenter med just dessa raser för att känna mig trygg när de går förbi eller släppa min hund i en rastgård tillsammans med dem.

Tror definitivt att det är jättebra med info, men jag tror som sagt inte att detta är en hund för vem som helst. I rätta händer, helt fantastiska hundar. Jag vet att det finns en högre bitstatistik hos andra raser, problemet ligger i den skada som dessa bett gör och att de har så svårt att släppa.

Tror det är viktigt att informera om vad raserna kräver och behöver så att man inte bara fokuserar på hur fantastisk den är och att alla kan ha en. Jag tror nämligen inte att den passar alla på samma sätt som jag definitivt INTE skulle rekommendera en belgare eller dobberman som första hund på grund av skärpa och stissighet i linjerna.

[Rocky70]
7/25/11, 11:08 AM
#9

#3 Det kommer bli svårt att få bort begreppet kamphund eftersom det har blivit medias favoritord när nåt inträffar som involverar dessa raser.Vilket är synd och ibland är det dessutom helt felaktigt för det är nån annan ras som är inblandad,men kamphund säljer fler lösnummer av tidningarna så journalister tycker inte det är så noga egentligen vilken ras det är.

#8 Du har alldeles rätt i att det har blivit nån sorts staussymbol att ha dessa raser och blandningar.Och det är som du säger att flertalet är direkt olämplig som ägare.En 16-25 åring som ska skaffa sin första hund bara för att verka tuffa är inte så intresserade att träna och uppfostra sina hundar,många ggr hetsas hundarna istället för att bli aggressiva för det är "tuffare".Och hetsas hundarna till det så blir dom ju farliga om dom kommer lösa.

Det är otroligt synd att det har blivit så här att dessa raser fått rykte om sig att vara farliga.I en del fall när media ska ta i ordentligt för att sälja mer då kallas dom t om mördarhundar.När dom med rätt ägare blir en fantastisk familjemedlem och väldigt lojala och vill gärna vara sin ägare till lags.

L8sson
7/25/11, 12:10 PM
#10

#8 håller helt med dig att det inte är en ras för alla, som andra raser! Amsatffen är speciell, jag brukar jämnföra med min kompis BC och schäfer. Vi tränar absolut inte på samma sätt för hundarna funkar helt olika :) På ett positivt sätt!

Jag är ute efter att folk ska lära känna rasen mer, och absolut inte att folk ska skaffa rasen. Som du säger så är det fel folk som skaffar rasen och ja på hundstall osv är det oftast blandingar med dessa raser och det är amstaffaveln som ska stoppas om man ska stoppa detta på något sätt. Den renrasiga amstaffaveln är det inge större fel på, man ska baar vara noga med vart man placerar sina Valpar!

Men jag hoppas att folk får upp en annan bild av rasen, att ifall man tar hand om sin hund och tränar så är det en trevlig hund och då blir det inte fel! :) Men det blir farliga hundar (vilken ras som helst) när de hamnar i fel hem/händer. Det är inte bara denna arsen utan alla! Se så många schäfrar och golden retrivers det har gått utför.. :(

#9 Helt rätt. Det är ju en terrier trots allt, tänk de små Jack russel terrier eller tysk jakt terriern, de ska ner och vara tuffa mot grävlingar. Inte vilken hund som helst klarar det! Så man måste tänka efter sitt rasval noga, och det gör ju såklart inte de som tänke rpå att amstaffen och dessa raser ser snygga ut osv. De tänker inte allas på vilken arbetsmotor amstaffen har!

[4paws]
7/25/11, 10:03 PM
#11

bra gjort!

jag har träffat många härlig amstaff :) idag träffade vi två nya som var ok. däremot har jag alltid en varningsklocka i huvudet.

för även om ägaren fostrat den rätt kan det slå slint i deras huvuden :( vilket naturligtvis hemskt. jag menar inte att det bara gäller staffar, men skadorna blir värre av dessa hundar

jag vill själv ha en staffe i framtiden mest för skojs skull, och för att visa att de är underbara

har de fördomar jag har pga vi  förra sommaren gick in i rastgården där det lekta två staffar. de sa inget om dem, bara att de var ok och snälla. När jag frågar om ena hunden har demotex (de där utslagen) får vi veta att det är ärr.

Sen visar det sig att det är en fd äkta kamphund som de har övertagit. Det är inte det värsta. De har haft hunden i 4 dagar!! som tur är klarade sig våra hundar utan skadkor, men nästa hund som kom in blev biten :( troligtvis var det flockförsvar ifrån den hundens sida.

efter det är jag alltid på min vakt med amstaffar/pitbull/korsning mellan dessa. de är underbara djur, men man vet aldrig vad de har varit med om innan eller vad de har för gener med sig

[Ronon-m]
7/25/11, 10:45 PM
#12

#11 men det kan slå slint i alla hundars huvuden. Och jag tycker inte du ska ha några fördommar mot rasen pga att Ägaren gjorde fel. Jag menar det har ju igentligen ingenting med rasen att göra? Eller har jag förståt vad du skrivit fel? :)

Anibaz
7/25/11, 10:54 PM
#13

#12 Hon menar väl att många av muskelhundarna som omplaceras faktiskt har utövat någon form av blodsport. Man kan ju aldrig veta.

Annons:
[4paws]
7/26/11, 6:18 PM
#14

12# läs andra stycket så ser du att jag har skrivit följande

för även om ägaren fostrat den rätt kan det slå slint i deras huvuden :( vilket naturligtvis hemskt. jag menar inte att det bara gäller staffar, men skadorna blir värre av dessa hundar

13# nej, den hunden var en äkta kamphund som de hade kampat med. asså förra ägarna. de nya hade fått vetat det och åkt och tagit med sig hunden.

om det var det du menade

ps, någon som är ute efter en ny staff/pitbull? vet en som måste omplaceras då ägaren inte har tid. har inte använts till kamp och är 8-9 månader. jag kan ge mer info i pm, hunden finns i skåne

L8sson
7/26/11, 6:30 PM
#15

Behöver inte prata om det i denna tråden, jag vill bara visa va djag gjort och att jag har visat en annan sida av rasen än vad media beskriver. Jag försöker inte övertala någon att skaffa den rasen eller älska den. Men att få en annan bild i huvudet och få bättre erfarenhet än vad man kanske har.

levithedog
7/26/11, 7:25 PM
#16

Det tror jag är jättebra! Tror det behövs fler som du som kan informera om rasen och visa vad den kan vara i rätta händer/familj :)

silverorm
7/27/11, 12:43 AM
#17

L8sson En lite nyfiken fråga bara, efter eran (väldigt roliga) uppvisning var det ingen som vart intresserad av "Tjejen"?? Eftersom hon är jourhund och senare till salu och uppvisade ett väldigt gott temperament och vilja, ingen som sa - Henne vill jag ha!?Glad

Har själv en tik som är 75% dogo argentino o 25% amstaff, hon är en hund som väcker uppmärksamhet när vi kommer.. men blänger någon surt så informerar jag (väldigt övertygande) om att jag inte uppfostrar "kamphundar" utan min hund är först o främst familjehund, men avlad till jakt, inköpt till sök, när jag fick diskbråck i nacken förvandlades hon till "packåsna, bar hem matvaror i klövjeväskor)Glad Det brukar få de flesta att mjukna, speciellt när de ser hur lugn och snäll hon är både mot folk o fä..

Väldigt bra initiativ till att ha uppvisning och ge sån bra info om amstaff! Tummarna upp!!Skrattande

L8sson
7/27/11, 10:17 AM
#18

#16 tack :)

#17 tack! :)
Nej det var faktiskt ingen som kom fram och sa så, det var så mycket folk och frågor så jag hann inte med alla tyvärr :( Men det var säkert många som blev lite små intresserade på vad hon var för någon och vad jag sysslade med ;)

Vad skönt att du ska vända det så bra att de förstår dig :) :D

Upp till toppen
Annons: