Annons:
Etikettallmänt
Läst 3188 ggr
levithedog
7/23/11, 7:06 PM

Bärnstenshalsband

Hej

Vet inte riktigt om jag lägger detta inlägg rätt då jag är ny här.

Tänkte mest höra om det finns någon som har erfarenhet av BÄRNSTENSHALSBAND mot fästingar. Intresserad av alla erfarenheter och åsikter. Jag har alltid varit en riktig "scaliborfascist" då min gamla hund fick borrelia (han klarade sig men det var inte roligt). Han var en riktig fästingmagnet. Levi däremot verkar inte ligga på någon topplista och klarar sig bra. Han blir dock lite stissig och nervig tycker jag av halsbandet och funderar på snällare alternativ. Vi bor mitt i stan så han utsätts inte för så mkt fästingsområden.

//Stéfanie

Annons:
[Forest]
7/23/11, 8:42 PM
#1

Har 2 systrar som andvänder dessa ena har collie och andra har en puff de tycker dessa är bra. Själv så har jag inte provat pga kan inte ha det pga tovarsig fast i pälsen. Har även andra promenadvänner som andvänder o är helnöjda en var det inte men hon hade oxå köpt ett falskbärnstenshalsband på tradera tror jag det var. Man märker falska är stenarna inte hårda samt spricker dom efter ett tag det gör verkligen inte bärsten o det var så hon fick reda på att hon hade köpt falsk halsband. Så mitt råd är köp ett äkta och de brukar kosta mer finns i zoobutiker mm :)

Fridaaaa
7/23/11, 9:00 PM
#2

scalibor är definitivt ett av det sämsta man kan ha på sin hund, då är jag hellre utan.

BÄRNSTENSHALSBAND är bra på vissa hundar och inte bra på vissa, fungerar ej bra på långhår har jag hört av många som har estat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

levithedog
7/23/11, 9:03 PM
#3

Tack för svar :)

Jag har beställt från en silversmed nu, så får vi se om det fungerar.

[Forest]
7/23/11, 9:27 PM
#4

2 jag räknar puffar och collie till långhåriga Flört

Fridaaaa
7/23/11, 9:31 PM
#5

#4 Ja det är dem.
Men många jag vet med hundar med lång päls tycker inte att dem hjälpe (och det var ej falska) ^^.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Workingdog
7/23/11, 9:47 PM
#6

#2 jag har Scalibor till mina 2 hundar. Då inget annat fungerar till 100% för dom. Utan något alls får dom MINST 30 fästingar på en sommar. Och med ex droppar i nacken får dom kanske 5-10 och jag vill inte riskera att ngn av dom fästingar bär på ex borelia. Så då tar jag hällre Scalibor då våra hundar inte har blivit sjuka eller ngt av dom. Och ja jag sätter hällre gift än att utsätter min hund för att möjligtvis få borelia eftersom dom får minst 30 fästingar per sommar :/

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Annons:
Fridaaaa
7/23/11, 9:49 PM
#7

#6 Det är bara min åsikt, skulle aldrig sätta på vår hund ett sånt halsband.
Kolla bara vad som hände med hunden i karlskrona? Den som bet ägaren pga sånt halsband

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Workingdog
7/23/11, 9:51 PM
#8

#7 ja självklart har alla olika åsikter. Vadå för ngt? Har totalt missat det isåfall. Men då våra hundar fungerar med det halsbandet så. Och inget annat fungerar! Visst det minskar på fästingarna men ja dom är riktiga fästinghundar. Men det finns fortfarande en risk att dom bär på borelia osv..
Våra andra 2 därimot får max 2 fästingar per år. Så om våra hade fungerat på ngt annat hade jag isåfall tagit det! :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Fridaaaa
7/23/11, 9:55 PM
#9

#8 Inte sett den artiklern? Ligger ute i en tråd någonstanns här på sajten.
Vi har ett skitbra hundhalsband mot fästningar, finns även till katt, och min ena katt för massor av fästningar men detta hjälper superbra, finns att köpa i djuraffärer, p någonting börjar det på och många rekommenderar det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Workingdog
7/23/11, 9:58 PM
#10

#9 nä jag har inte sett den artikeln. Ibland har jag inte tid att titta på artiklar och sen glömmer jag bort dom.

Okej, fast är faktiskt tveksam om det skulle funka på Tyra. På just henne om jag har annat gift, som ex droppar får hon 10-20, Minna får 5-10. Utan något alls så får hon ja iaf runt 50. Så vågar inte lägga ut massa pengar på något som kanske inte ens fungerar och så får hon en fästing som bär på borelia :/

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Fridaaaa
7/23/11, 10:02 PM
#11

#10 okej :) nej inte lätt att se allt!:)

Okej, för denna hjälper superbra till t.ex mina katt och till Lillan med. Katten fick minst 5-10 fästingar/dag innan, nu högst 2/månad

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
7/24/11, 12:33 PM
#12

5 Det är helt olika sen tror jag att det är olika från vad man andvänder för schampo o balsam oxå på sin hund. Jag vet flera som säger att de inte märkt nån skillnad alls :)

[Ronon-m]
7/24/11, 5:20 PM
#13

Jag kommer få hem mitt BÄRNSTENSHALSBAND nu på onsdag, lite sent jag vet. Men bättre sent än aldrig ;)

Jag har bara hört possetiva saker om dom halsbanden och kompisarna har det på sina amstaffar och pitbullar och ingen av dom har haft en fästing medans halsbanden är på men när dom tar av halsbanden så har dom fått fästingar. Min hund är en powder/pudel ( 95% powderpuff) så det blir ett test, om inte annat så är det väldigt fint! Skrattande

Men scalibor tycker jag inte du ska ha då det är farligt mot både hunden och dig. Många hudar har blivit väldigt dåliga och vissa till och med aggressiva och attackerat sina ägare. Så det skulle jag inte våga ha på min hund. Tänker även då du skriver att han blir stissig och nervig så tycker jag att du ska ta av det och tvätte rent honom! Han kan ju bli dålig.

Annons:
levithedog
7/24/11, 5:32 PM
#14

Tack för alla svar :)

#13 Jag tog av det direkt när jag märkte det. Uppdatera gärna om vad du tycker om halsbandet när du fått det.

[Ronon-m]
7/25/11, 12:26 AM
#15

#14 okej va bra :) Ja det ska jag absolut göra! Glad

Honestyisdead
7/25/11, 12:41 PM
#16

#10 Det var på nyheterna också.

En tjejs hund blev plötsligt aggressiv och anföll sin matte. Ägaren fick då rådet att ta av halsbandet och tvätta sin hund. Efter det var hunden sig själv igen.

Upp till toppen
Annons: