Annons:
Etiketthundar-i-media
Läst 1935 ggr
[Rocky70]
7/20/11, 11:06 AM

Hund angrep matte pga fästingshalsband

Annons:
Fridaaaa
7/20/11, 2:42 PM
#1

En länk till: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13349441.ab

Ett stort bevis hur dåligt/farligt halsbandet är!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
7/20/11, 5:36 PM
#2

Collies är kännsligare har jag för mig oxå för detta men jag anser att det är ren gift man sätter på sin hund. Jag är tyvärr ingen bättre ägare utan jag droppar gift på min Rynkar på näsan Ja vet det är itne alls bra men hon kan inte ha halsband av bärnsten lr andra halsband pga pälsen tovarsig så in i havet snabbt isf, och det är ofta halsband annars av olika slag man får välja men vi kan inte ha smycket lr annat på. Så vi får ge droppar i nacken det är ju ren nervgift man duttar på hunden. Jag ger mycket mindre än vad hennes vikt o på det viset känner jag mig iaf lite snällare. Vet flera hundar som fått kramanfall då de haft på sig fästinghalsband 3 st har förts i illafart till vetrinären pga detta, man ska akta sig även dessa droppar i nacken är farliga.

[Empisen]
7/20/11, 5:53 PM
#3

Scalibor skulle jag Aldrig sätta på min hund.
Finns många, mycket bättre alternativ…

AnneN
7/20/11, 6:02 PM
#4

Skulle inte välja att sätta scalibor på min hund eftersom det innehåller nervgift och både kortvarigt användande och långvarigt användande kan resultera i skador på nervsystemet hos hunden.

Man ska dessutom aldrig låta barn klappa en hund med det halsbandet eftersom risken finns att de då får nervgiftet på fingrarna som de sedan kanske har i munnen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sophey
7/20/11, 6:04 PM
#5

Ja dessa halsband ar verkligen riktiga gift bomber!
Jag kommer ihag att mina hundar blev helt dackade av halsbanden, de blev helt lealosa i kroppen och varken at mat eller drack vatten och efter att vi avlagsnat fasting halsbandet blev de pigga och goa igen, aldrig mer en sadan giftbomb.

Jag funderar att kopa antigen en skudo pet eller ett barnstenshalsband.

Medarbetare på matlust

[Zorita]
7/20/11, 8:57 PM
#6

Finns det något annat halsband som skyddar mot myggor och flugor?

Här i spanien är det farligt för en hund att inte ha scalibor då de kan få leishmania, som är en rätt farlig sjukdom. Då min ena hund redan har det måste han ha på halsband hela tiden annars riskerar han att smitta den andra via en mygga… Fästingar är jag inte alls rädd för, bara dessa nedriga leishmaniaflugor…

Har inte märkt några problem med halsbanden, men bara undrar. Scalibor är ju ganska dyrt…

Annons:
[Forest]
7/20/11, 9:07 PM
#7

6 en fråga om sjukdomen. Kan hunden aldrig blir frisk från den? Får man ta in såna hundar isf hit till sverige, låter som en sjukdom man inte vill ha hit Tyst

AnneN
7/20/11, 9:19 PM
#8

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Zorita]
7/20/11, 9:49 PM
#9

#7 nope de kan inte bli friska, men fysiska symptom kan behandlas =) Hundar med leishmania kan införas, ja. Men i Sverige är det ingen risk för smitta, där finns inte de tropiska myggorna som sprider den… Men jag bor i Spanien och här är det väldigt vanligt. För resor söderut, södra Tyskland och neråt, ta med Scalibor, eller om det nu finns något annat mot dessa myggor som jag inte känner till.

Upp till toppen
Annons: