Annons:
Etikettbeteende
Läst 1145 ggr
idaah
7/19/11, 9:01 PM

Orolig/rädd?

Hej!

Jag har undrat över en sak länge nu. Jo min hund på 12 år när hon ska sova i min säng som hon ser ut genom fönstret (den är inte så jättehög) så blir hon "orolig". Det som hon visar det är att hon börjar skaka jättemycket och börjar flåsa hur mycket som helst och sen krafsar hon med framtassarna i sängen.

Men innan för 4-5 månader sen så var hon inte såhär för då sov hon i min säng varje kväll/natt som hon har gjort i hela 11 år (om jag minns rätt) så har hon inte visat detta (jo bara om det har åskat).

Kan det vara så att hon blir rädd/orolig eller kan det vara så att hon ser något spöke eller bara i syne?

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
AnneN
7/19/11, 9:28 PM
#1

Då hon är så gamal och inte reagerat så förr så funderar jag snarare på om hon börjat få problem med synen?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

idaah
7/19/11, 9:51 PM
#2

#1 Ja kanske, men är detta ett tecken på synen att om man tar fram ett finger till ögonen på henne så reagerar hon inte så jättemycket på det som hon har gjor innan? Och att ögonen är grumliga eller vad jag ska säga?

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

AnneN
7/19/11, 10:13 PM
#3

Ja det är absolut ett tecken på att synen blivit sämre.

Är det grumliga som en grå hinna på ögat? Kan i så fall vara gråstarr/katarakt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

idaah
7/19/11, 10:51 PM
#4

#3 Ja det är en grå hinna på ögat. Men vad gör man då åt det om det är gråstarr/katarakt?

Är det något farlig för henne? :(

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

AnneN
7/19/11, 11:07 PM
#5

#4 Är inte så insatt i ögonsjukdomarna men hittade denna artikel om det. Väldigt vanligt att gamla hundar drabbas av det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zickan
7/19/11, 11:16 PM
#6

Hade en bekant till föräldrarna ute vid sommar stugan. Han hade en leonbergare som började få grå starr runt 10-12 års ålder och försämrad hörsel. När hon var 15 var hon helt blind och nästintill helt döv. Men ändå gick hon 1km från sin husses stuga till mina föräldrars genom skog när hon tyckte husse dröjde kvar eller det var dags att tigga mat :-P. Så det behöver inte alltid betyda panik med dålig syn på hög ålder.
Bonny blev dock avlivad vid 16 års ålder när husse körde lite full utan körkort, fick åka in någon månad i häktet. ingen som ville se efter gamla tanten, så han tyckte det var bäst att hon fick somna in.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
idaah
7/20/11, 11:12 AM
#7

#5 Ska ta och läsa den artiklen :)

#6 Okej, tack för ditt svar! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Fridaaaa
7/20/11, 2:57 PM
#8

#6 Oj ovanligt hög ålder på en leonbergar, dem blir ju i regel 7-10 år gamla :P

Kan vara dålig syn som vissa säger här, t.ex då grå starr. Lycka till!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

idaah
7/20/11, 4:07 PM
#9

#8 Tack!

Men tycker ni att man ska åka in och kolla det för säkerhets skull?

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

zickan
7/20/11, 11:31 PM
#10

#8 kan dock inte säga om hon var 100% renrasig. Men såg helt ut som en :-).

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fridaaaa
7/21/11, 11:57 AM
#11

#10 Okej :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

levithedog
7/22/11, 4:32 PM
#12

Tycker definitivt att det är något du ska kolla upp. Det finns fler saker som kan orsaka beteendeförändringar på en äldre hund. Låter som att det är så att synen börjar bli sämre. Har du provat att sätta något för fönstret där hon ser ut, kanske ett tyg eller en platta? Det finns nog inte så mkt att göra om synen blir sämre, men du kan ju i så fall börja arbeta med kommandon som hon kan behöva om synen försvinner. Som trappa, stopp osv. Kan ju även vara att det finns en smärta i kroppen som kommer i samband med att hon ska lägga sig på ett mjukt underlag.

Min gamla hund, som blev 16 år fick en del märkliga beteenden de sista åren, varav en del rädsla för nya saker (som att det plaskade av vattnet när han började dricka).

Hoppas det löser sig.

idaah
7/22/11, 6:14 PM
#13

#12 Ja, ska prata med mina föräldrar när jag har kommit hem från min farmor och farfar.

Tack! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
[Forest]
7/22/11, 11:50 PM
#14

Våran gammle hund jag är uppväxt med vart blind o döv men det kom vid ålder 14 o han vart över 16år då avlivades han pga gammal o stel. Det hör lite till åldern detta med synen o hörseln många får det tyvärr. Vi fick droppar till våran hund vet jag men jag är inte så insat i detta då jag hann flytta hemifrån.

idaah
7/23/11, 11:08 AM
#15

#14 Tack för ditt svar! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Upp till toppen
Annons: