Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 3258 ggr
[iurochskur]
2011-07-16 15:15

Hur yttrar sig noskvalster?

Kan man som Agria skriver se dom med blotta ögat? Shanti gjorde ett kostigt läte igår som denna chihuahua. Fast hon gjorde det flera ggr på rak. Hon har inte gjort så mera sen igår, men för några dagar sen gjorde hon så också…

Filmen nedan:

http://www.youtube.com/watch?v=k-a29P-auEs

Annons:
[Ronon-m]
2011-07-16 16:55
#1

Jag har hört att om man släcker helt i ett rum och har hunden där inne ett tag och sedan lyser med en fiklampa på nosen så kan man om man har tur se dom. Hunden ska då vara kvar inne i det mörka rummet medans man lyser med ficklampan. Men jag tycker att du ska åka till vet. och inte låta henne träff andra hundar. Noskvalster smittar otroligt fort! Ozzi hade det och han lät speccielt mycket när han var ute, och han gjorde sånna där innåtandningar eller vad man ska säga. Nös innåt, som chihuahuan. Även Ozzi gjorde som du beskriver flera snabba på rak :)

[iurochskur]
2011-07-16 17:03
#2

#1 Gjorde han det återkommande under några dagar eller kunde det gå några dagar mellan?

[Ronon-m]
2011-07-16 17:05
#3

I början tror jag det var med nån dag i mellan men efter ca 2-3 dagar så var det varje dag. Om jag minns rätt.

[iurochskur]
2011-07-16 17:11
#4

#3 Tack för svaret. Ska hålla koll på Shanti tills på måndag. Då ringer jag veterinären om det kommer igen.

UlrikaD
2011-07-16 18:36
#5

Noskvalster låter som inåtvända nysningar. Det smittar väldigt lätt så bor man i ett bostadsområde t.ex och en hund för noskvalster brukar det gå runt hela kvarteret.

Har man flera hundar i hushållet brukar man få medicin till allihopa samtidigt.

[Forest]
2011-07-16 20:02
#6

Säger som 5 inåtvända nysningar de drar allså in lyft flera gg. Och ofta har de rinning nos. Chanel hade detta när hon kom till oss och haft det en längre tid englig vetrinären så hon hade även fått fula luftrör :S man märkte av det mycket när hon hade på sig halsbandet och tvärnita för lukta på fläckar ute, så vi skaffa en sele. Noskvalster bahandlas lätt. Gå till vetrinären om du tror hon har det, det smittar som sakt var som löpeld mellan hundar :S

Annons:
AnneN
2011-07-16 20:13
#7

Tyvärr så är det väldigt sällan man lyckas se kvalstren då de oftast sitter långt inne i nosen.

Annars är det som de flesta skrivit att det är lätt att behandla, båda hundarna bör behandlas även om bara ena visat symtom och det smittar snabbt vid minsta kontakt med andra hundar så har dem de närmaste dagarna haft kontakt med andra hundar bör du meddela ägarna om detta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[iurochskur]
2011-07-16 20:33
#8

#7 Jag har inte hört Shanti göra så mera, så som sagt ska jag rådfråga veterinär på Måndag om det ska undersökas. Tills dess får inte mina töser träffa någon annan hund.

Allmän fråga: Gör ingen normal hund sådana här inåtvända nysningar när dom har damm eller annat i nosen?

AnneN
2011-07-16 20:34
#9

#8 Jo ibland kan de göra så om de fått nått långt inne i nosen, men vanligare är det att de i så fall nyser som vanligt

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[iurochskur]
2011-07-16 20:37
#10

#9 Oki. Ja, veterinären ska jag kontakta i alla fall och höra med dom och sen bokar jag tid för en kontroll.

[Forest]
2011-07-17 00:53
#11

8 jo enja gjorde så och då var det en myra som spöka i nosen, hon grävde och antagligen i myrbo. Såg myran i snoret sen, men det var bara en kort stund hon gjorde detta. Tungan ute kan säga hon gräver inte mer i myrbon iaf

Upp till toppen
Annons: