Annons:
Etikettagility-freestyle-rallylydnad-frisbee
Läst 2331 ggr
gickan87
7/3/11, 8:22 PM

När börja träna agility?

Vet att man inte ska börja bygga muskler och träna och greja med en hund förrän den är 12-15 månader. Men något borde man väl kunna börja träna så smått med en unghund vad gäller Agility?

Slalom och tunnel borde väl fungera bra?

När kan man börja på "allvar" utan att hundens kropp tar skada av det?

MVH Erika :)

Annons:
smurfan-13
7/3/11, 8:25 PM
#1

Man kan träna massor m foundation och förkunskaper som är viktigt att hunden kan innan man börjar m agilityn sen. Kroppskontroll, cirkelarbete, balans, självförtroende osv osv. På "vår" klubb får man gå Agility grundkurs from 4 månaders ålder, då det är just grunderna man behöver innnan man tränar in och inte hindrena.

gickan87
7/3/11, 8:33 PM
#2

Tyvärr så har alla nybörjarkurser i mitt närområde redan varit för i år. Man kanske ska köpa sig en bok och läsa på om Agility. Verkar vara mer än jag trott som vi måste lära oss :)

MVH Erika :)

smurfan-13
7/3/11, 8:39 PM
#3

Det finns MASSOR man kan träna innan hunden är mogen för att lära sig hindren för att bli bra på banan :) Finns en del filmer på youtube m foundationövningar, bara att välja de som passar hundens ålder och träna på :)

gickan87
7/3/11, 8:49 PM
#4

Tack för svaren :)

MVH Erika :)

Fridaaaa
7/3/11, 9:15 PM
#5

slalom och tunnel går bra, vippbräda mm ska man ha instruktör till första gånger man gör det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

gickan87
7/3/11, 9:24 PM
#6

#5 Jo, misstänkte nästan det. Men får träna på foundation och allat annat runt banan innan vi börjar på allvar. Första gången jag ska prova Agility, har alltid velat testa och nu har jag en hund som älskar fart och fläkt och som desutom behöver aktiveras mentalt ordentligt. Annat än tidigare soffpotatisar jag haft :D

MVH Erika :)

Annons:
Fridaaaa
7/3/11, 9:26 PM
#7

#6 Agility är skoj! Hade velat göra det, men har ingen lämplig hund till det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nuttra
7/3/11, 9:40 PM
#8

#7 haha! x) lillan passar väl utmärkt till Agility?!!!!!!

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Fridaaaa
7/3/11, 9:45 PM
#9

#8 Haha nja haha slalom testade hon som valp, gick ganska bra, hopp kan hon låga hinder ^^,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smurfan-13
7/3/11, 10:27 PM
#10

Slalom kan slita ganska så rejält på hunden, så jag hade tränat det försiktigt m en valp. Samtidigt så tar det rejäl tid att lära in ett ba slalom så man bör ju börja i tid.

[Forest]
7/3/11, 10:58 PM
#11

jag hade oxå aktat mig för slalom med valp, det finns många andra övningar man kan göra o även lära in lite bra komandon så stanna kör osv :) ha skojj med hunden är A och O när det gäller agillity Glad Men du kan köra genom portar och tunnel mycket annat som sagt :)

Fridaaaa
7/3/11, 11:24 PM
#12

#10 & #11 man behöver ju inte ha så tätt emellan stolparna, man kan ju ha stora mellanrum så att det inte blir jobbigt för valpen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
7/3/11, 11:26 PM
#13

Är man orolig att slalomen ska slita på una hundar så kan man börja med bara 2 pinnar och träna in en bra ingång i slalomet med föraren på både höger och vänster sida av hindret.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Forest]
7/4/11, 12:22 AM
#14

12 - 13 ne helt sant inte så tätt eller färre varför itne träna in så valpen går in rätt :)

smurfan-13
7/4/11, 11:37 AM
#15

Skulle jag träna på större avståndmellan slalompinnarna m min hund skulle jag bara behöva träna om det från början sen när avståndet skall minska. Hon är så explosiv och snabb och de lär ju sig vad avståndet är och hur snabbt de måste svänga för att få det att funka. Vi började m att träna m 4 pinnar och när vi sen la på två till fick vi problem för att hon är för "lång" i sin framfart i slalomet. Hon missar alltså porten som är precis efter 4e pinnen. Vi har tragglat m 6 pinnar nu i månader för att få till det där, men det sitter stenhårt uppenbarligen.

En port o träna ingångar skulle jag kunna tänka mig att träna m valp, men sen skulle jag vänta tills hunden är mogen att ta ett 12 slalom innan jag började träna in fler o fler pinnar stegvis. Skulle inte riskera att fastna m en hund som har en för stor svängradie eller som anser sig vara klar m slalomet efter 4-6 pinnar eller så.

Upp till toppen
Annons: