Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1302 ggr
AnneN
2011-06-22 02:08

OT Hur man ska agera om man möter en varg

**Möte med varg
**Även i kända revir är det ovanligt att få se varg. Närvaron av en hund kan få vargar att övervinna en del av sin skygghet för människor. Om du skulle uppleva ett obehagligt möte med varg, agera så här:

*Gå sakta och ljudligt därifrån. Sjung, prata eller ropa högt – men undvik gälla skrik. Och spring inte, det kan få vargen att följa efter och om du snavar kan det tänkas utlösa ett angrepp.

*Om vargen följer efter - stanna upp och verka stor och farlig genom att hålla armar och väskor eller jackor i luften. Ta hellre ett par steg mot vargen än bort från den.

*Om vargen trots allt skulle angripa – slå och sparka så mycket du kan. Om vargen attackerar din hund, försök inte att gå emellan utan släpp lös hunden och kasta något mot vargen.

Texten är lånad från denna artikel i SvD

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Forest]
2011-06-22 10:18
#1

Bra varning vi har varg i Östergötland inget jag är ett dugg rädd, tvärtom välkommnar jag vargen behövs här då vi har mängder med vildsvin :)

Workingdog
2011-06-22 14:38
#2

Bra att veta :) Haha jag skulle väl bli helt till mig om jag fick se en varg i det vilda, typ ta kameran och fota ^^ haha min dröm är att se en varg i det vilda.. :P

Man kan ju tillägga att man ska undvika att titta vargen i ögonen då det är ett stort hot och vargen kan då gå till attack. Precis som med hundar :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

AnneN
2011-06-22 15:26
#3

#2 Ja den detaljen tycks de ha missat, men de flesta hundägare vet forhoppningsvis om det iallafall.

Haha, jag vet inte alls hur jag skulle reagera om jag mötte en varg, skulle förmodligen i min förvirring missta den för nån huskyliknande vilsen hund och försöka locka & koppla den för att kunna hitta ägaren Tungan ute

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Workingdog
2011-06-22 15:29
#4

#3 ja man får ju iaf hoppas att dom vet det!

Hahah :P dock kommer jag väl inte stöta på ngn varg här i sthlm iaf :P möjligtvis om jag åker upp till Kusböle i jämtland ngt mer :P fast störra chans att man träffar på björn, älg eller ren xD

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

[Ronon-m]
2011-06-23 00:30
#5

#3 Hahahah kan verkligen se AnneN hur du visslar och försöker locka med godis mot vargen i tro om att det är en huskyhund. hahah :D

AnneN
2011-06-23 05:02
#6

#5 Haha, ja det är nog något i den stilen jag skulle göra Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Forest]
2011-07-02 20:13
#7

2 uppfödaren har en varg som strycker omkring men aktar sig iaf när hon kommer med sina hundar. den stog på hennes uppfart o titta lite leta efter mat antar jag det var i vintras när det var som kallast ute. Vart avis för jag vill gärna se en vild varg med Glad

Upp till toppen
Annons: