Annons:
Etikettbeteende
Läst 1934 ggr
[4paws]
6/20/11, 5:11 PM

matfråga :/

den underbara sommaren är här vilket kommer innebära minsking i vikt av stora tjejen :/

dock har detta redan börjat trots att vi haft dåligt väder i över en vecka.. jag börjar fundera på om det kan vara något annat som stör hennes matlust

vi ska flytta nästa vecka, men det är inte första gången för henne. Med allt som allt blir det 5-6 gången vi flyttar (2 ggr har vi bott tillfälligt hos mina föräldrar 3-6 mån)

hon är även dålig på att kissa men hon dricker inget…

är inte så värst orolig över detta eftersom hon äter och dricker lite varje dag, men man udnrar vad det är som gör det.

Annons:
AnneN
6/20/11, 5:15 PM
#1

Kan vara vädret, kan vara flyttstress. Det viktigaste är att du ser till att hon får i sig tillräckligt med vätska så hon inte blir uttorkad för det är farligare än att hon äter lite.

Om det är pga värme hon äter dåligt så kan jag rekomendera att testa vilken tid på dygnet hennes aptit är som störst, många hundar föredrar att äta på natten dels för att det då är helt lugnt runt dem medan resten av familjen sover och dels pga att det är svalare både ute och inne den tiden på dygnet.

Kolla även så hon inte har ont i munnen/tänderna eller att hon kan ha ont i halsen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[4paws]
6/20/11, 8:49 PM
#2

1# hon reagerar inte när jag känner på halsen eller i munnen.

mina hundar har alltid mat framme eftersom cola äter bättre då, och hon burkar gå å äta efter lillan ätit

något tips om hur jag kan få i henne mer vätska?

[Forest]
6/20/11, 8:57 PM
#3

känner igen det där… chanel åt jätte dåligt sommaren men njöt av värmen. Men åt dåligt och även vid löptiden före-underlöp. Jag bytte foder till färskfoder o vips åt hon rent satt o smaksa under tiden man gjorde iordning hennes skål, var en fröjd för mig att ha en matglad hund som älska sin mat :)

[4paws]
6/20/11, 9:02 PM
#4

3# jag hade gärna haft färskfoder, men min ekonomi tillåter inte det + att min frys är för liten. brukar köpa bozitas burk/tetra vid löp åt henne och blanda ut det med vanligt foder. men det blir oxå dyrt i slutändan (tetra 18 kr, burk 16 kr)

men hon äter iallafall lite och det är skönt. är dock ett helvete att dem inte vill äta :(

någon som vet om det skulle funka att hälla filmjölk i maten? det är ju svalkande för dem?

Nuttra
6/20/11, 9:06 PM
#5

#2 men kan det inte vara det då? Att maten alltid står framme.. En hund som småäter lite ibland brukar inte ha en så stor aptit. Sen kan du ju prova svälta henne i ett dygn och ger något hon absolut älskar sen. Då kanske hon börjar se framemot nästa måltid (förutsatt att ni portionerar maten då :)

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

[4paws]
6/20/11, 9:12 PM
#6

5# har provat att ge henne på speciella tider, funkar inte :(

svälta kan jag ju prova göra igen, gjorde jag då och då förra året, men inte säkert att det hjälper :)

Annons:
AnneN
6/20/11, 9:40 PM
#7

#2 Här finne en artikel med tips på hur man får i hunden vätska under varma delar av året.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[4paws]
6/21/11, 1:01 PM
#8

7# tackar :)

kan meddela att pappa fick i henne ett par dl mat idag genom att mata henne för hand hahaha hon är bortskämd XD

AnneN
6/21/11, 3:05 PM
#9

#8 Okej, vad bra att hon får i sig mat iallafall. Har ni kollat om hon är röd eller har vitt slem i halsen? I så fall kan det vara tonsillerna som spökar och en pencilinkur kan vara på sin plats.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[4paws]
6/21/11, 5:50 PM
#10

9# nepp kan inte se något i halsne på henne

[Forest]
6/21/11, 8:18 PM
#11

8 Enja är lika kräsen hon. Jag får även ta med torrfoder ut för att ge henne iaf lite frukost på morgonpromisen, kanske kan det funka med din oxå? belöningsmat. Jag kan annars rek att man ger lite färskis med torrfodret :) Har du provat matolja ett par matskedar på torrfodret? testa det med grannens hund o vips åt han maten. Mina har dissat maten även då.

[4paws]
6/21/11, 8:36 PM
#12

11# har bunkrat upp med burkmat från bozita med 93% köttinnehåll :) cola älskar den maten :)

har provat vetegroddsolja men det har inte funkat, så jag tror inte olja kommer funka

ska även prova göra glass när jag flyttat… FISKGLASS :D:D för att få i cola mer vatten haha

Upp till toppen
Annons: