Annons:
Etikettbeteende
Läst 1493 ggr
Tregly
2011-06-19 11:10

Morrar åt lilltjejen

Hej! Vi har en hund här hemma, en border collie/labrador. Han är jättemysig och snäll mot oss. Men för ett par veckor sedan så såg vi ett beteende hos honom vi inte gillade. Han började morra åt min lillasyster på drygt 1 år så fort hon kommer nära honom. Han har inte gjort så här tidigare. Vi fick ta över hunden för ett år sedan pga familjen inte kunde ha kvar honom. Dom sa att han inte var så van vid barn, men de skulle inte tänka sej att han skulle vara elak, men kanske lite osäker. Då fanns inte lillasyster än och hennes lite större syster var 2 år. Han var lite osäker mot henne i början, morrade lite. Men efter några veckor gick det över och nu är dom hur bra kompisar som helst. Men så har han då börjat morra åt "lillasyster". Men ändå så har han varit med om henne sen hon var bebis. För några dagar sedan så var han lös i trädgården och lillasyster ropade mamma i ren förtjusning när hon kom gåendes. Sen sprang hon mot mamma. då kom hunden upp bakom mamma och gläfste mot lillasyster. Och då var han ju lös och om han var rädd/osäker på henne så skulle han kunna gå undan om han velat. Men istället valde han att springa fram och kanske skydda mamma mot lillasyster? Vi vet inte riktigt. Vad ska vi göra? Ha har ju börjat bli lite till åren, 9 år eller något sådant, och har börjat skela lite med ena ögat. Misstänker att synen har blivit nedsatt på honom eller något sådant. så det kanske är därför han blivit osäker. Han ser lite sämre och så kommer en liten tjej och gör konstig ljud. Eller vad tror ni?

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Annons:
[iurochskur]
2011-06-19 11:22
#1

Barn i 1 års åldern kan vara läskiga för hundar ibland. Dom har inte koll på rätt och fel och drar gärna i saker och däribland hundar om dom kommer för nära. Vet inte om din lillasyster gör det på din hund.

Men Shanti råkade ut för en unge på 1 år som drog i henne och lyfte henne i pälsen (Shanti är lite, 3kg). Så efter det är hon vaksam mot barn i 1-3 års åldern. Det är vad jag hoppas ett övergående problem för er, för det är inte kul om hunden känner sig otrygg med barn.

Tregly
2011-06-19 11:32
#2

#1 Nej,hon vågar inte gå nära hunden nu. Vilket är ganska skönt. För om hon hade velat hålla på med honom så hade det ju varit jobbigare. Vi hoppas med att det ska gå över snart. Men känns lite otryggt för vi vågar inte ha honom lös nära henne och man måste passa hela tiden. Vi har även provat att låta henne lägga en godis till honom som han får ta, men han har inte fått någon vänligare syn på henne i alla fall.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

[iurochskur]
2011-06-19 11:39
#3

#2 Man får göra så tills barnet är större. Jag har ständig koll på min hund när det är småbarn i närheten.

[Forest]
2011-06-19 11:55
#4

Man får vara snabb på peta till hunden och säga det där är inte okej. Jag tycker det låter lite som att något har hänt, dels barnet itne vågar gå fram till hunden o hunden morrar Obestämd  Sen är han 9år och kanske har han ont någon stanns o är lite rädd att lillasyster ska göra han illa? En bra sak är att undersöka hunden hos vetrinären o kolla att allt är bra, glöm inte bort undersöka leder o allt sånt oxå :) Hoppas du får bra tips av andra :)

Zabina
2011-06-19 14:47
#5

Osäkerhet mot barn är ganska svårt att komma till rätta med tycker jag, det gäller att verkligen kunna läsa hundens signaler rätt och framförallt i tid. Jag skulle inte rekomendera det #4 skriver. Jag gjorde nämligen själv så med min hund vilket resulterade i att han blev ännu mer osäker. Han kopplade helt enkelt barnet med obehag…Självklart egentligen, men det förstod jag inte då tyvärr. Annars tycker jag också att ett besök hos veterinären skulle vara bra för att utesluta smärta. 

När jag jobbar med min hunds osäkerhet runt barn försöker jag träna förebyggande hela tiden. Jag låter inget barn komma fram till min hund eller ens röra sig mot honom. Så fort jag ser att han är avslappnad eller "positivt" nyfiken på barnet belönar jag. Min hund har oftast inga probem med att vara i närheten av barn sålänge allt går lugnt till. Jag har inte själv barn så för vår del kan vi träna lite när det passar. Det är ju svårare för er som måste tänka på detta ständigt. Hoppas du får fler tips och att ni kommer tillrätta med problemet!

AnneN
2011-06-19 21:25
#6

Har ni kollat upp hos veterinär så det inte är att hunden har fått ont någonstans? Är ju inte alltid de visar smärta, men kan bli extra griniga i humöret istället.

Kan även vara att synen försämrats vilket kan leda till att de agerar annorlunda.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Forest]
2011-06-19 21:36
#7

5 Det med peta till är väl lite olika hur man petar, att peta så man skrämer lr gör ont är inte så jag menar. Jag menar man petar till antingen genom säga ne,peta fingret o sen ska man givetvis beröma hunden när den agerar rätt genom slappnar av. Jag har fått bort en del saker med våran tös nu är det framförallt jakten jag får vara snabb o bryta. då genom scch o titta enja så kör jag något som får henne att bryta. Just låsningen kan man säga man distraharar, jag kör bara positiv träning men just jakten ser jag inte positivt iaf.

Tregly
2011-06-20 11:11
#8

#7 vi har redan provat att peta till honom. Men han reagerar inte på sådant. Har även provat det i andra situationer när han blivit stel eller reagerat negativt. (som när han möter en annan hund och börjar stirra på den) Men han lyssnar lixom inte på det.

Jag hoppas att mina föräldrar tar hunden till vet. Ska prata med dem. Men eftersom jag inte äger hunden är det lite svårt. Men tack för alla tipsen! :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Maja2
2011-06-20 17:51
#9

#8 Ifall hunden inte reagerar, vare sig på tilltal eller petning… så har den passerat sin stresströskel.. det har lixom redan gått för långt. Det gäller att få kontakt med hunden i tid, medans det går att kommunicera med den…

Upp till toppen
Annons: