Annons:
Etikettallmänt
Läst 1418 ggr
idaah
2011-06-18 10:40

Missköta hundar, var finns de?

Hej alla!

Jag har börjat att fundera på en sak, om det finns något hem i skåne eller i Sverige som tar imot hundar som har blivit missköta (stavning?). För i såfall så är just jag intresserad av att åka dit och kanske några fler för att hälsa på och kanske adoptera en sådan hund i framtiden.

Så jag har då några frågor:

1. Hur är det att ha en sådan hund som har blivit utsat (stavning?) för djurplågeri?

2. Är dom lätta att hantera, eller är dom svåra?

Men helst så ska det finnas i Skåne, men det kan också finnas i halland som tillexempel Halmstad m.m.

Tack på förhand! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
fridaas
2011-06-18 14:30
#1

Jag kan bara svara på fråga nummer 2, då jag har en tik som var missbehandlad.. dels misshandel, ingen som helst miljöträning och bott i hundgård större delen av tiden m.m.

Hon är min första egna hund, men har växt upp med hundar runtomkring mig. Och det har varit allt annat än en dans på rosor med henne, när jag först hämtade henne, hos en privatperson efter en annons på blocket, tog det 10min att gå in genom första dörren där jag bodde, att gå in genom hissdörren och min egna dörr tog 20min till.

Allt var läskigt och otäckt, hennes koppel och halsband som hon hade då, var hon rädd för, tog man fram det kröp hon ihop och gjorde sig så liten som möjligt samtidigt som hon skakade massa, eventuellt/troligtvis har hon blivit slagen med den..

Människor har hon inte haft någon som helst tillit till, men det tog ändå bara 2veckor innan hon förstod att jag inte ville henne något illa, trodde faktiskt att det skulle ta längre tid.

Nu har jag haft henne i snart 1.5år, tiden går snabbt! Och hon litar mer på människor, men främmande människor är fortfarande läskiga, men hon kryper inte ihop och skakar längre, utan håller sig bara på avstånd ifrån dem tills nyfikenheten tar över, även att det kan ta någon/några timmar ibland.

Andra rädslor jobbar vi med för fullt, så som cyklar (går numer att cykla med henne), höga plötsliga ljud är hemskt, åska och smällare är livsfarligt, men det går framåt.

Ska man ta en misshandlad/misskött hund får man vara berädd på att lägga ner väldigt mycket tid. För det tar tid, allt tar mycket längre tid än vad det gör med en hund som blivit "rätt" behandlad från början.

Kan tillägga att de flesta från den kullen hon kommer från oxå har många rädslor och råkat illa ut på ett eller annat sätt.

Än har vi riktigt långt kvar, men samtidigt har vi kommit väldigt långt på bara 1.5år.

Jag tycker inte att en misskött hund är lätt att hantera i början, iaf inte min tik. Sen är det säkert skillnad från hund till hund. Hon är rädd och håller sig undan, medans svärföräldrarnas hund som oxå varit misskött blev aggresiv i sitt förra hem istället. Så man får vara berädd på att det kan slå över på något sätt, vissa blir extremt rädda och skygga, medans andra blir väldigt aggresiva istället.

Hoppas du får ut något av mitt svar och att det inte blev allt för svamligt.. Glad

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

idaah
2011-06-18 16:48
#2

#1 Tack så mycket för ditt svar.

Jadå det får jag nog, ska bara läsa igenom det 1 gång till så jag inte glömmer det. Tungan ute

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

AnneN
2011-06-18 17:46
#3

I länksamlingen så finns det en lång lista över hundhem både utländska och svenska där hundar omplaceras av olika anledningar, så kika på de länkarna om du hittar nått passande.

Har själv aldrig haft en hund som varit utsatt för djurplågeri, men har bekanta som har/haft det och det är så väldigt olika från individ till individ om de har varit svåra att jobba med eller lätta. En del har varit helt underbara snälla, mysiga och lättlärda hundar från dag 1 medan andra har de fått kämpa med diverse olika saker, allt från rumsrenhet till utfall mot folk och andra hundar, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

idaah
2011-06-18 18:12
#4

#3 Ja, ska kolla där.

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Upp till toppen
Annons: