Annons:
Etikettbeteende
Läst 1463 ggr
Lainde
6/17/11, 3:46 PM

Den eviga frågan om hundmöten! Hjälp!

Hej!

Jag har en blandning mellan schäfer och husky på 11 månader som jag har haft i ca två månader.

Hon är otroligt social och vill hälsa på alla hundar hon ser, problemet är att hon är så ivrig att hon drar som attan och låter. Jag vet inte riktigt hur hon har haft det i sitt tidigare hem, men det verkar som att hon är van att få springa fram till alla. Hon bodde på en väldigt liten ort, så kanske kände hon de flesta hundarna där… Hon bryr sig inte alls om att den andra hunden inte är intresserad av att hälsa, eller om den är rädd för henne, hon ska fram ändå!

Hon lyssnar inte alls på mig eller husse i dessa situationer, och det förbryllar mig så mycket, eftersom hon är så lydig i alla andra situationer. Vi brukar ha henne lös i skogen eller på stranden och då stannar hon alltid på befallning, kommer på inkallning och gör allt som vi säger till henne. Samma sak inne, hon lyder minsta vink…

Men när det kommer till hundmöten, och även katt- eller fågelmöten så blir hon döv. Godis fungerar ibland som distrahering, och att gosa med henne/lugna henne medan den andra hunden går förbi. Men absolut inte varje gång, utan bara när den andra hunden struntar i henne totalt, eller är ganska långt bort.

Att möta en hund går bättre än att hamna i närheten av en som går åt samma håll. Vid mötet har hon glömt hunden efter ett par meter. Men går vi åt samma håll så drar hon som att hon hade eld i baken utan att lyssna (om hunden är går framför). Går hunden bakom oss så lägger hon sig nästan ner och blir dödvikt så man i princip får släpa iväg henne.

Hur ska vi göra egentligen? Det ändå som är nära på att funka är godis. Ska vi fortsätta med det? Och kanske använda något som är så gott att det är oemotståndligt? Eller ska vi använda den hårdare metoden och skälla på henne helt enkelt? Vad tipsar ni om? Jag själv tycker inte att den "hårda" metoden fungerar alls… Speciellt inte eftersom hon är så glad i dessa situationer.. Jag är rädd att hon då kopplar ilskan till den andra hunden, istället för sitt eget beteende.

Beteendet är jobbigt av två anledningar: Dels är det jobbigt att ha en hund som drar så hårt i kopplet. Och dels är det många andra hundägare som blir rädda (hon är ganska stor och går fram som en ångvält, och många hundägare verkar tro att hon försöker gå till attack).

Tack på förhand :))

Annons:
AnneN
6/17/11, 3:54 PM
#1

Jag rekomenderar absolut den mjukare metoden, med att distrahera/belöna med godis, leksak eller annat som hon gillar.

Har du testat skvallerträna henne? Artikel om skvallerträning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lainde
6/17/11, 4:11 PM
#2

Jag känner inte att skvaller träning går i det här läget, hon är alldeles för exalterad. Man ska ju inte belöna oönskat beteende, och det enda beteendet hon uppvisar från sekund 1 är det oönskade :/

Men det är klart jag ska testa (att belöna varje gång hon ser en hund innan hon blir tokig). Men något känner jag att jag ändå måste göra under tiden hon beter sig illa, och inte bara låta det bli utebliven belöning under tiden hon drar.. :/

Skvallerträning låter väldigt vettigt, men det känns som att hon är alldeles för oregerlig för det som hon är nu…

Men vad säger du om att köpa något riktigt lyxigt godis? Efter hundgodis fungerar litegrann (ibland jättebra), så kanske det funkar ännu bättre ju godare det är?

Tack så mycket för tipsen :))

Lainde
6/17/11, 4:12 PM
#3

eftersom*

AnneN
6/17/11, 4:29 PM
#4

#2 Okej, ja men försök att avleda hennes uppmärksamhet på alla möjliga sätt, med gott godis, rolig leksak, spela pajjas eller vad som hellst som gör att hon riktar uppmärksamheten mot dig istället för mot den mötande hunden.

Kanske känner du någon i närheten som också har hund som du kan träna hundmöten med?

Ett godis som de flesta hundar har svårt att motstå är kokt lever i lagom små bitar (hemma gjort), det luktar och smakar mycket så det fångar oftast hunden uppmärksamhet lättare än vanligt köpesgodis + att det är billigt att göra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lainde
6/17/11, 4:43 PM
#5

Ja, det känns lite som att distrahering är det ända sättet att köra på i det här läget :P

Det där med att spela pajjas har jag aldrig tänkt på haha, det kanske avleder henne ordentligt när matte helt plötsligt blir tokig istället för henne, så att hon kommer av sig helt!

Kokt lever ska jag absolut testa, det faller säkert damen på läppen (hon äter ALLT).

AnneN
6/17/11, 4:46 PM
#6

#5 Ja ofta så reagerar både ens egen hund och alla andra i omgivningen då man spelar pajjas, men det får man bjuda på Flört

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Lainde
6/17/11, 5:36 PM
#7

Haha, aa det är just omgivningen jag sitter och funderar på. Men som sagt det får jag bjuda på, det gör väl inget om lite personer där jag bor tror att jag är tokig ;)

[Forest]
6/17/11, 5:52 PM
#8

7 det tror även vissa om mig så mycket som jag fått spelat pajjas de vänder sig om o glor det bjuder jag dom gärna på Flört

Tycker du har fått bra tips redan o kan varmt rek levergodiset som Anne tipsar dig om det slår allt godis har jag det slipper jag pajjaslek samt får en hund som går kalasfint Oskyldig

Lainde
6/19/11, 8:22 PM
#9

Forest: Haha, jag kan tänka mig att det blir en del blickar :)) Men man själv får också ett gott skratt när man berättar om det efteråt :)

Upp till toppen
Annons: