Annons:
Etikettveckans-fråga
Läst 3373 ggr
Labolina_73
2011-06-14 18:44

Varför säger?

Hejsan alla glada hundägare..

Jag har lite funderingar kring varför vissa hundägare säger att dom har en ras som dom inte har,, jag menar.. ett exempel:

Jag och min familj var ute och promenerade i helgen varvid vi möter ett par med 2 små Valpar. Min svärfar frågade vilken ras det var och paret svarade Tibetansk Spaniel, jag då som har en tibbe sa att dom har väldigt långa nosar för att vara Tibetansk Spaniel och kvinnan sa att ja men deras pappa är chihuahua..

Emmmmn oki,, men då är det ju faktiskt en blandras och min stilla undran är då,, varfär kan man inte säga att det är en blandras då? Skäms man för att man köpt en blandras, och isåfall varför köpte man en?

Detta är för mej väldigt väldigt störande, jag har absolut ingenting emot blandraser men jag har emot blandrasavel men det hör inte hit egentligen, men om man valt att köpa sej en blandras av ena eller andra anledningen så bör man väl stå för det och vara stålt över sitt köp?

Hur resonerar ni kring detta?

//MVH Linda

Annons:
Honestyisdead
2011-06-14 18:45
#1

Jag förstår inte heller varför man inte säger som det är. Var det en tibbe man ville ha skulle man ju köpt en sådan.

När jag hade Hades sa jag som det var, att han var en blandning mellan schäfer och new foundland.

Banankaka320
2011-06-14 19:09
#2

Dem tycker nog det låter finare eller nåt :)


Labolina_73
2011-06-14 19:10
#3

#1 jaa exakt,, det är ju inte precis nåt att skämmas över.. :-)

//Linda

Honestyisdead
2011-06-14 19:12
#4

#3 Nej precis, man får ju hoppas att folk inte skäms över sina hundar. Det vore illa.

[Empisen]
2011-06-14 19:49
#5

När jag hade Challe, som är en schäfer/Berner sennen korsning, sa jag "han är en schäferblandning" bara för att många inte vet vad en Berner sennen är för något… Alla jag sagt till att han är schäfer/berner sennen har sagt "va?" eller "berner vad?".
Lite irriterande… Så jag skippade att säga den rasen Tungan ute

Men chihuahua vet väl dom flesta vad det är för nåt.. ^^

Labolina_73
2011-06-14 20:19
#6

#5 ja men en schäferblandning är ju sant,, :-) inget konstigt alls,, skillnad hade ju varit om du sagt det är en schäfer…

:-)

hehe ja i dagens samhälle vet nog dom flesta vad chihuahua är.. ;-)

Annons:
[Forest]
2011-06-14 20:53
#7

Jag har oxå en som inte säger blandras utan hennes hund ser ut att vara en ras i bara, dvärgschnauzer. Men jag vet att det är även en till ras i honom Flört Jätte söt är han o jag tror inte hon skämns över honom. Men jag fattar inte varför man då inte säger han har lite % av den rasen oxå. Sen ser man ju ganska tydligt vissa blandraser vad det är för raser men vissa är svårt o se. jag hoppas att man inte skämns iaf för sin fina blandras utan går med stolt huvud med den Glad kan säga att jag länge funderat ut vad en kille hade för blandras såg dom ofta o våga inte riktigt fråga fören häromdagen schäfer/långhårig collie, han sa iaf ärligt raserna :) så ska det vara. Härligt iaf att se dessa hundar för de är så fina att se.

[nataschaj]
2011-06-14 23:53
#8

he he he påminner om idag…..

Jag har en tax och jack russel tik..så är de en kille som frågar om det är en rotwelier… å jag kunde inte låta bli å svara ja.. (hur dum får man vara liksom, visst hon har teckningen i ansiktet som rottisar har, men man ser att de är tax å jack…)

Och en annan gång va de en kille som sa " åå vilken fin schäfer valp!" snacka om ja skratta…

Men ja säger blandraser om mina.

schäferblandning. (för ja orkar inte alltid rabbla upp alla raser, om de inte är nån som vill veta)

Amstaff blandras (föräldrarna är blandraser m.m)

å sen brukar ja säga tax/jack russel te hon lilla.

Ja skämms inte över mina hundar..

Nuttra
2011-06-15 08:35
#9

kan klistra in det kag skrev på hif..

JAG tex är polack/fransk/jugoslavie/tysk från mammas sida och pappa är 'renrasig grek'

Så jag är polack och grek (för det mesta) morfar är tysk, fransk och jugoslav. Mormor polack och hennes mormor är tysk

Men eftersom jag bara kan tala polska, säger jag att jag är polack. Jag vet att jag ser mer ut som en grek (jag är ju hela 50 % grek ju) men det blir helt enkelt lättare då jag åker till polen varje år för att hälsa på släkt, jag talar polskamed morsan, med släkt och ja, det enda språk jag kan tala utöver mina modersmål. Om folk sen kommenterar att jag inte ser ut som en polack kan jag ju förklara att pappa är grek. (oj, varför sa hon inte från första börja?! skäms hon eller?!) Nej jag skäms inte, jag är faktist stolt över att vara grek. Även för at vara polack (bästa landet ju^^) Men det blir så mycket lättare att säga polack..

Såå jag förstår inte varför folk (int bara ts) tror att man skäms? ^^ hahah jag vet att det är ganska olika mellan mig och hund, men egentligen inte. hihi

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

[iurochskur]
2011-06-15 08:45
#10

Jag blev uttröttad när jag satt hos veterinären så kom det in sammanlagt 5st efter varandra (dom hörde inte vad den innan frågat mig). Åh vad fin valp, vad är det för ras? Jag rabblade raserna dom 3 och fyra första ggrna. Men sen 5:e gången sa jag bara att det är en trevägs blandis och bad om ursäkt, men jag hinner inte gå in på vilka.

Men ja, jag brukar säga att min är en trevägs blandis eller en Papillon blandis.

Emmieline
2011-08-02 21:08
#11

gammal tråd men iaf,

jag brukar säga att min hund e rena rama gatukorsningen, eller att hon
är en blandning mellan boxer och lamadjur(hon har inte boxer i sig xD)

[Zorita]
2011-08-02 21:33
#12

Folk stoppar mig i tid och otid och frågar vilken ras min Seth är. Då flinar jag stolt och säger "det vet jag inte, han är gammal gatuhund". Jag är stolt över att ha snyggaste killen i stan som är one of a kind Flört

LinaN
2011-08-02 21:57
#13

Vår blandis misstas ofta för att vara renrasig schäfer (öhh okej….) Till och med en polis med schäfer som tjänstehund trodde vår Boss var renrasig….

Men när folk frågar så brukar jag säga att han är en "svensk rondellhund" då ser de litet konfunderade ut innan dom kopplar. Det är minst 6 raser i honom varav schäfer och husky är de som är dominerande i utseendet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Renor
2011-08-02 22:03
#14

De kanske är rädda att man ska pika dem… Det var det en kvinna hos vetterinären som gjorde. Jag satt med mitt marsvin (blandis) jag sa de när hon frågade. Hon sa "jasså… Ja själv har jag ju avlat renrasigt". Hur snällt va de?! Obestämd

Honestyisdead
2011-08-02 22:06
#15

#14 Vad är det för taskigt med att berätta att man avlat renrasigt?

[Zorita]
2011-08-02 22:20
#16

Jag kan få lite såna ryck emot blandisavel ibland. Men jag är också skadad från att ha jobbat så mycket med övergivna hundar i Spanien, på ett hundhägn nära där jag bor.

Ibland tänker jag att om folk inte avlade bara för pengars skull kanske fler av våra underbara övergivna hundar kunde få ett hem. Kostnaden är densamma eller lägre, men man räddar liv.

Ett exempel är en vacker rottisblandning som vi har. Hon har bott på gården i flera år, men folk köper i stället blandisar från uppfödare.

Som sagt, lite skadad blir man av att se så många vackra individer som inte får ett hem. Sen finns det seriösa uppfödare som vill göra något mer, kanske förbättra raser. Men man ser också en del blandningar som inte verkar ha något med det att göra.

Mina två är båda blandraser och adopterade från denna hundgård. Mer än så har jag inte plats för Tungan ute Jag älskar blandraser och är stolt att mina är det. Om man känner samma stolthet ser jag personligen ingen anledning till att ljuga om huruvida de är renrasiga. Och gör man det inte borde man kanske tänkt efter när man köpte den?

Workingdog
2011-08-02 22:25
#17

Här brukar det vara att alla frågar om Tyra är en cavalier :P men då svarar jag alltid att det är en Cavalier/Cocker. Då blir dom flesta chockade, Isåfall måste hon vara en riktigt fuuuuul cavalier ;) haha

Jag skäms verkligen inte för att jag har blandras. Jag står för vad hon är och om någon frågar säger jag cavalier/cocker.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

ramgona
2011-08-03 07:23
#18

jag har en blandras chihuhahua och jag skämms int alls över han han är såå gooo … jag älskar han lika mycket för det … :)

http//www.raakisliv.blogspot.com

läs gärna :D

malmokvinna
2011-08-03 09:20
#19

Som det mesta här i livet så finns nog inte bara EN förklaring. Det varierar nog beroende på ägare. Exempelvis kan jag tänka mig

  • Man skäms för att man har tidigare fått negativa kommentarer om blandraser

  • Man har ingen  kunskap alls om renrasavel, utan tycker man har en tibbe om den mest liknar en sådan

  • Man har inte tid att förklara vilka raser det är och VARFÖR man har en blandrashund

Det är inte lätt att veta varför folk gör som de gör, du skulle ha frågat henne så hade du fått vetat hennes motivering. Du hade nog fått ett bättre svar än vad folk här kan gissa sig till.

Man behöver heller inte alltid tro det värsta om folk. Hon kanske nyss hade fått en utskällning av en rasuppfödare och ville inte ha mer skäll.

Själv talar jag alltid om vilka raser det är i min hund.

Anibaz
2011-08-03 20:55
#20

Jag har alltid sagt just vad det är för ras. Antingen schäferblandning, eller båda raserna, st bernard/schäfer. Med amstaffmixen var jag alltid tvungen att säga just rottis/amstaff för han var så en så STOR amstaff!! Flört

Med prinsessan jag har nu måste jag dock mer eller mindre trycka upp hennes papper i nyllet på folk för att dem ska fatta att hon varken är blandras eller border collie.

Annons:
hundegare111
2011-08-05 10:54
#21

Jag har numera 3 blandraser och jag skäms verkligen inte över att säga att de är det heller. Jag älskar alla hundar, oavsett ras Glad

Om någon frågar mig vad det är för ras i den ena eller den andra, så säger jag bara att det är en blandras.

Vill de veta vad för raser så säger jag det, men det är inte många som frågat det som fått rasnamnen som vetat vilka raser det är.

Jag bryr mig faktiskt inte hur folk ser på mig med blandras. För mig är mina hundar just en hund, en familjemedlem, oavsett härkomst som jag älskar precis lika mycket som jag skulle gjort om de vart 100% renrasiga med stam.

[Zorita]
2011-08-05 16:21
#22

Jag har fått helt motsatta problemet ibland, att folk antar att min ena hund är en labrador. Hon har nog mer flatte i sig, och är ganska liten och smal. Folk har kommit och klagat på att hon är undernärd (vilket hon verkligen inte är) och ibland tror de hon är en valp fastän hon är 3 år gammal…

Sen är det ganska kul när man inte vet vilka raser det är i hunden. "gissa rasen" brukar vara kul att dra upp på krog eller restaurang med andra gäster när hundarna är med…

Renor
2011-08-10 20:31
#23

#15 Hon tittade snett på mig, och sa det på ett "fy **** en blandras"- sätt… om du förstår vad jag menar, hon snäste åt mig helt enkelt Obestämd

Rachix
2011-08-10 20:58
#24

Jag har två blandraser och en renrasig hund och skäms varken för det ena eller det andra. Tror det har med smidigheten att göra när man inte säger vad det är eller att man inte vet. Ofta säger jag nu bara att det är blandisar eller gatukorsningar och inget alls om vilka raser det är om inte folk frågar.

Jag vet att min sambo när folk har kommit fram till honom och sagt att "vilken fin jaktlabrador du har", bara svarat "tack" och sen gått. Han känner väl inte att det finns anledning att ge sig in i en konversation med vilt främmande människor. Då är det enklare att tiga och gå.

Eftersom jag har både blandis och renrasig märker jag att det finns en milsvid skillnad i attityd hos vissa människor beroende på vilken hund jag har med mig. Skitfånigt, men det kan ju också göra att man drar sig för att säga att man har en blandras.

Upp till toppen
Annons: