Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 783 ggr
[Rocky70]
6/10/11, 1:48 PM

Tidsfördriv

Hade för mycket tid idag så gick in på blocket och kolla lite hundannonser.Nu fanns det 70 sidor och drygt 3300 st  hundar men jag orka bara titta på 13 sidor.Fick känslan att åtminstone 80% av de som säljs på blocket är blandraser.Många är ju "renrasiga" men har ingen stamtavla och är inte reggad i SKK.Hade faktiskt ingen aning att blandrasaveln är så utbredd.Vad är anledningen till att så mycket blandrasavel finns?Väldigt många är ju planerade parningar,det finns ju såklart tjuvparningar också.Nu förstår jag att huvuddelen av de renrasiga hundarna säljs genom SKK och rassidorna men det är ju ändå väldigt många blandraser.Är det bara för att försöka tjäna pengar (tror många blir förvånade hur mycket det kostar att föda upp en kull) eller finns det nån planering bakom att få fram "bättre" hundar?

Annons:
[iurochskur]
6/10/11, 2:43 PM
#1

Blandrasaveln är nog ganska så utbredd. Det finns precis som med renras uppfödare både seriösa och oseriösa uppfödare som enbart tänker på att tjäna pengar och struntar helt i vart valparna tar vägen efter köpet.

Det som är trist med blocket annonserna är att man ser omplaceringar till höger och vänster. Dels för ändrad livs situation eller p.g.a hunden kräver så mycket mot deras tidigare hund. Det är hemskt rent ut sagt när det gäller omplaceringarna. Visste man inte när man tog hunden att livet mycket väl kunde förändras på ca 10 år? Och dom allra värsta omplaceringarna är dom där hunden lever på sista versen…dom verkar inte vilja se hunden gå bort. Hur kan man göra så mot en familjemedlem??

Ja jag är tacksam att jag fick överta Shanti av syrran så i alla fall lilla hon slapp och hamna i en omplacerings cirkel. Även om jag blir ensamstående under dom år som Shanti kommer leva så stannar hon hos mig…för hon är min bebis.

[iurochskur]
6/10/11, 2:45 PM
#2

Blandrasavel kommer finnas vare sig en del är emot den eller inte. Jag har absolut inget emot blandrasavel om man bara är seriös och gör i rätt ände så att säga och att man inte blandar två helt olika raser med varann (ex. collie och tax).

[Rocky70]
6/10/11, 3:03 PM
#3

Det är ju precis som du säger att det är väldigt många omplaceringar,såg en anonns där de hade haft valpen i 4 veckor och nu skulle omplacera den,och det var bara pga att den tog så mycke tid!Förvånad

Chilli10
6/10/11, 4:28 PM
#4

#3 Man slutar aldrig att förvånas!

[Forest]
6/10/11, 8:29 PM
#5

Oja det är mycket blandrashundar ofta säljer renrasigauppfödare sina hundar via andra anonnsidor både bra och dåligt. Och jag skulle inte förvåna mig om omplaceringshundar är 30% av hundanonnserna. tragist men så är det, jag tror det ibland beror på att man "rear" ut sina blandrasvalpar o då är det lätt att impulsköpa man tänker inte på all tid man får offra utan man ser bara det negativa inte rumsren fören kanske runt 1 år många som tröttnar o inte orkar träna sin hund. Jag säger höj priset och sätt standard på blandraser genom göra hälsotester på fäderdjuren ta betalt och ha krav, både uppfödare och köpare höj ribban 5 snäpp till Flört

Upp till toppen
Annons: