Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 2776 ggr
ellaaannnn
6/8/11, 9:05 PM

Överdriven parning eller ej?

Kollade runt lite i blocket pga har ganska tråkig, men…

Vad hittade jag? Enligt mig tycker jag det är överdriven blanding av hundar vad jag läste… "blandras mellan schäfer,papillon,amstaff."

Vad tycker ni? Går det att para ihop dessa 3 olika raser?

För mig verkar eller ja.. verkade det omöjligt då det låter galet…

Tror inte man får lägga in URL här på den sidan, men om man får så får ni säga det på kommentarerna :)

Vill veta andras åsikt också, vad tycker ni?

Annons:
[Rocky70]
6/8/11, 9:35 PM
#1

Undrar ju lite hur dom fått in papillon i den blandningen och hur det yttrar sig.Har själv en amstaff/schäfer korsning och kan inte se hur papillon skulle passa in.

[Forest]
6/8/11, 10:22 PM
#2

Man kan ofta se raser man funderar lite på hur lyckas dom men att hundarna klarar av det är inget konstigt sett en tax göra det med storhund o tvärtom de har sina knep :P Jag kan tycka det är lite charmigt med en udda hund i smeten. Nu är det väl ganska poppis iaf om man ser via anonnser amstuffblaningar då på mellan/större hundar menads en jag tror toppar bland småraser är väl shizu (stavel) som är inbakad med olika raser. Kanske var det så att papillonen bara finns med en liten bråkdel o jag anser att man ska nämna alla raser i blandingen oavsett % är. Är det så att den är helften papillon ja kanske ville dom ha ner storleken? få den spralligare? lite mer päls? eller så kanske det rent av var en tjuvparning :)

KKajsa
6/8/11, 10:24 PM
#3

Ett strålande exempel på "Man tager vad man haver…" & "Nu vill Matte/Husse ha lite mer deg i plånboken". (Fast optimist som jag är så hoppas jag verkligen att papillion hanen tjuvparade familjens Amstaff/shäfer korsning. )

AnneN
6/8/11, 11:12 PM
#4

Vi vet knappast exakt hur det hela hände, men min gissning är att det är att tiken är blandning schäfer amstaff och att en papillon hane tjuvparade tiken vid löp.

Man kan tro att det ska vara svårt men de rackarna är uppfinningsrika och är tiken villig så är det absolut inga problem för en liten hane att para en stor tik.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Chilli10
6/9/11, 9:19 AM
#5

#4 Inte tvärt om heller. en släktings jämthund tjuvparade sig med deras lilla tax. Man kan ju undra hur de fick till det egentligen :P De gjorde iaf abort då de sbsolut INTE ville ha sådana Valpar.

Michaela-N
6/9/11, 2:43 PM
#6

Haha men gud sådan sötnos!

Annons:
ellaaannnn
6/9/11, 6:26 PM
#7

Haha, ja det är intressant och se hur alla ni tänker. Själv tycker jag att man skall se till så det inte blir tjuvparningar (om det nu var så). Men om det inte var så, så är det farligt att bara para vilken ras som helst, med tanke på vad för följder det kan få. Som är känt att det kan hända osv. Exempelvis så har jag en Papillon/shih tzu och skulle aldrig para henne med annan ras än papillon eller shih tzu. (om det skulle vara aktivt om några år), och det tror jag ej) :P

[Forest]
6/9/11, 9:47 PM
#8

7 Du har blandis vet du med 100% att din bara har 2 raser i sig? såg du färderdjurens stamtavla och tog du då reda på varför hon hade blandisuppfödning? Jag struntar i hur många raser det är i blandras bara man avlar friskt allså fäderdjuren ska vara uppkollade rastypiska tester har den då 1-10 raser ska man se vilka tester som bör genomföras. Att det händer tjuvparning är inget ovanligt och det är inget ovanligt heller att man helt plötsligt har en tik som valpat utan att man visste om det heller.  Vad är det som är farligt med para en stor ras med liten? Obestämd kan vara intressant då jag känner ett par ovanliga blandraser bla jr-rottisblaning o en storpudel-shihtzu Obestämd

ellaaannnn
6/9/11, 10:09 PM
#9

min hund blev en tjuvparning, men fick se stamtavlorna av både honan och hanen och dom va enrasiga. Har ingen erfarenhet om uppfödning osv men tyckte det lät konstigt 'blandras mellan schäfer, amstaf och papillon'. Min åsikt ^^ och så ville jag få lite information och det har jag fått också :) roligt och lära mig nytt.

[Forest]
6/9/11, 10:22 PM
#10

9 ja visst det kan finnas jätte konstiga blandraser. När jag såg jr-rottisblaningen vart jag paff dels ser den ut som en mindre rottis med kapade ben säkert han ser lite ut som en rigälare tax fast något högre ben. Det var oxå av tjuvparning han ägde hanen o fick ta sitt ansvar genom hjälpas åt med "oösnskade" Valpar som hade anlänt därmed spara han en avkomma. Trevlig liten hund söt var han o väldig pigg men ändå lugn :)

Jag tor det är lite risk oxå har jag förmig iaf med abort på hund? hade våran tik blivit tjuvparad hade jag funderat för o nakdelar men samtidigt måste man någ tänka på detta med tid o kostnad med Valpar. man får inte glömma heller att vad gör man om man inte får en ända valp såld? Hur gammal tiken är osv.  jag hade väl valt abort pga tid,kunskap och kostnad. och som du säger en tjuvparning ska inte ske det ska vara omöjligt :)

[Empisen]
6/9/11, 10:59 PM
#11

En väns släkting har skaffat en Schäfer/Västgöta spets/staff/tax blandning…
Tror tyvärr inte det är en lyckad blandning…

ellaaannnn
6/9/11, 11:12 PM
#12

#10 , ja, men det är sånt som kan hända. Men det ska vara så omöjligt som det kan gå!

ellaaannnn
6/9/11, 11:15 PM
#13

#11 , jadu.. alla raser är inte lyckade att blanda :) men många som tyvärr försöker och tror allt alltid ska gå bra.

Annons:
[4paws]
6/10/11, 12:31 AM
#14

det låter som en gatukorsning :/ och att dem inte har planerat något alls med sin avel och det är synd. inte heller några raser som har samma psyke eller något sånt. alla skulle väl passa som familjehundar, men det är nog det enda de har gemensamt

jag själv visste vad jag ville få fram ( en lugnare och mer kontaktsökande hund som ville arbeta) så det gällde bara att hitta en hane med rätt psyke :)

jag har dock 7 vägskorsning, men än så länge är 4 av 6 Valpar kanon :D (en är lite reserverad av sig, vilket jag anser är oönkat, men visste att det fanns i släkten. den sista har jag inte pratat med på ett tag, men kommer snart att kontakta. men sist det det bara kanon så det är nog inga problem där heller men skriver honom här istället tills jag är säker)

Upp till toppen
Annons: