Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2277 ggr
Lillyblossom
2011-06-05 13:13

Kliar mycket i örat/öronen

Hej!

Vi har en hund med hängande öron. På senaste tiden har han börjat klia sig väldigt mycket. Han har alltid gillat att bli kliad där men nu så kliar han väldigt mycket själv. Jag tror att det gäller båda öronen. Har försökt hålla koll men glömmer alltid från gång till gång vilket det var sist… Suck.

Jag har tittat men det är inget kladd eller liknande. Läste precis om att man kan lukta med, inte för att jag stoppat näsan ända ner, men jag har inte märkt någotn skillnad i lukt när jag tittat. Han är lite brun typ som öronvax vilket han haft hela sitt liv och jag tycker inte att det är mer än tidigare, tjockare eller längre in, än förut. Han har hår vid örongången men också det har han haft hela sitt liv. Är dock osäker på om det blivit längre eller om det börjat växa djupare. Jag upplever det som att han tycker det kliar relativt djupt i örat.

Har sagt till mamma och pappa att de borde åka till veterinären med honom med det är väldigt ont om pengar så det dras ut på det hela. Så jag tänkte höra om ni har några förslag…

Tack på förhand!

Annons:
[Forest]
2011-06-05 15:23
#1

Vad är det för ras/er i hunden? En del raser får öronhår dessa ska man helt enkelt rycka ut antingen med pinsett eller för hand (med fingrarna). Men kan tvätta örat med bommul o fukta den med vatten. Jag har öronrensmedel som jag har köpt från apoteket bra vid behov. Annars kan man göra Kamommilete en halv kopp vatten till en påse te, låt det stå och dra 5 minuter sen blöter du bommul med te-vatten :) kamommile är läkande. Sen låter det som att denna hund är som våran fd hund hon fick skitiga öron så man fick helt enkelt köra öronrens mellan varven för att få bort smutsen.

Lillyblossom
2011-06-05 15:51
#2

Det är new foundland, shäfer, rottweiler och labrador. Ok, får testa att rensa och rengöra lite då. Går det lika bra att klippa ner det lite eller måste man rycka? Låter inte så skönt precis. ;)

[Forest]
2011-06-05 17:33
#3

jag vet inte om new foumdland är en ras man ska rycka öronhår på Obestämd Ne det känns när man rycker man ska inte ta så mycket jag får rycka öronhår på våran tös, har skaffat en rund pinsett jag drar med. Ska bli bättre iaf nu när hon byter päls det ska göra mindre ont då de ska lossna lättare efter pälsbyte sa uppfödaren.  Men ett ont måste om vi ska slippa svamp o annat.

Upp till toppen
Annons: