Annons:
Etikettbeteende
Läst 2817 ggr
gickan87
2011-06-03 13:15

epelepsi?

Valpis får ibland tokryck och springer skrikandes runt i cirklar i kopplet. Hon är vid de tllfällena inte kontaktbar och blir ännu mer galen när man tar tag i halsbandet för att hon ska lugna ner sig. Kan det vara epelepsi?

MVH Erika :)

Annons:
Michaela-N
2011-06-03 13:56
#1

Kolla upp med veterinär, snarast!

[iurochskur]
2011-06-03 15:37
#2

Så här kan ett anfall se ut hos hund (obs! känsliga bör inte titta).

http://www.youtube.com/watch?v=NFhcFZ9YhTo

http://www.youtube.com/watch?v=98X7b6_Z_wQ&feature=related

Michaela-N
2011-06-03 15:44
#3

#2 Gud så hemskt…klarade inte av att se det andra klippet någon lång stund… {#emotions_dlg.cry}

Michaela-N
2011-06-03 15:45
#4
Honestyisdead
2011-06-03 15:53
#5

TS, låter inte som epilepsi. Låter som hysteriska valpryck.

Fridaaaa
2011-06-03 17:36
#6

Är inte epilepsi.

Min hund kan få såna ryck om man busar lite med henne eller om hon är allmänt glad, och hon är 3 ½ år gammal sankt bernhard, ibland kontaktbar ibland inte :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Lixim
2011-06-03 18:36
#7

fast om hunden springer skrikandes runt i cirklar kan det ju vara något fel, skriker h*n av smärta eller för att den är upphetsad av bus och lek?

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Honestyisdead
2011-06-03 19:18
#8

#7 Alldeles riktigt, det kan vara av smärta, så är man orolig bör man kolla upp det. Sen finns det hundar som skriker då de är upphetsade också.

Men det är aldrig fel med en koll Glad

Fridaaaa
2011-06-03 22:07
#9

#7 Ja skriker den har den ju antaligen ont. Men som Hera säger med, att vissa hundar gör det av upphetsning, men visst ska man kolla upp det.
Men epilepsi r det inte:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2011-06-03 22:11
#10

Ni har henne inte i köket längre pga katterna? tänkte om det är därför hon får spelet?

gickan87
2011-06-04 20:55
#11

#7 Att hon springer i cirklar är väl mer för att kopplet gör så hon inte kommer längre. Skriket är nog mer av upphetsning än smärta för hon beter sig som en normal hund/valp i alla andra vardagssituationer.

MVH Erika :)

gickan87
2011-06-04 20:59
#12

#10 Nej, hon får gå i kök, hall och sovrum. Vardagsrummet är dock förbjudet område ännu.

Har funderat på det här länge och det är när vi skojat till promenaden med lite hopp upp på stenar/bänkar och när hon badat. Så det kanske är hysteriska valpryck hon får, och när  kopplet säger stopp så kanske hon får någon slags panik och därför skirker?

Men då är ju frågan varför hon får hysteriska valpryck? under eller överstimulerad?

Eller det kanske är vanligt? har bara haft valp av mindre raser förut.

MVH Erika :)

[iurochskur]
2011-06-04 21:11
#13

En nyfiken fråga: Brukar man stänga av delar av hemmet när man får hem en valp? Är det vanligt alltså?

Annons:
Fridaaaa
2011-06-04 21:17
#14

#13 Beror på om man vill att valpen ska vara i hela huset eller inte :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

gickan87
2011-06-04 21:29
#15

#13 Vi stänger av för att 1. valpen jagar husets katter varav den ena har dåligt ben så den får inte bli påsprungen. 2. I vardagsrummet har vi parkettgolv som det inte får komma kiss på.

Alla vi känner med hudn stängde av delar av hemmet när dem var Valpar.

MVH Erika :)

[Forest]
2011-06-04 21:41
#16

13 vi hade dotterns rum stängt med kompostgaller pga hamstrar nu vet Enja om att i dotterns rum är man bara när man är med, så idag kan man ha öppen dörr. Dok ser man instinkten att hamster kan smaka gott så man sticker inte ner en hamster till henne iaf :) Men vissa stänger av delar av huset. Jag vet flera som inte har sin/a hundar på övervångingen alls funkar bra hundarna har stor yta att vara på (hela nedre vånginen. Samt har grannen stängt sitt sovrum pga hennes hund får försig att jaga katterna med så hennes sovrum är katternas egna + ett stortbadrum. Kompostgallret gör att de kan hoppa över men hunden stannar utanför :P

gickan87
2011-06-05 18:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Uppdatering

Nyligen hemkommen från jobbet och fått höra att min Nova haft 3 sådana här tokryck idag. 2 ute och 1 inne.

1. Hon är påväg att få ett tokryck men mamma hinner hindra henne från att springa i kopplet så det blir bara ett litet tjut i ca 15 sekunder. Sedan är hon som vanligt.

2. De gick sin vanliga promenad på ca 45 minuter, hon får tokryck ca 150 meter från badplatsen hon brukar bada på (men inte idag) Mamma tar tag i kopplet och Nova hugger efter henne! och skriker.

3. De kommer hem 20 minuter efter första attacken hon släpps i hallen och far upp i sängen och jagar katten som ligger där. Pappa får tag i hennes halsband och hon skriker samtidigt som "ögonen på henne står rakt ut" pappa tappar taget och hon far ut i köket och springer runt runt köksbordet, mamma får tag i henne och hon stannar upp och slänger sig sedan på sidan och sover i 1 timme. Kommer upp för att äta mat men lägger sig igen och ligger fortfarande.

Jag inser ju nu själv att detta är ett mycket allvarligt probelm och nog inte några hysteriska valpryck. Och veterinären öppnar inte förrän på tisdag. Är själv helt hysterisk min lilla bebis som béeter sig såhär? hon är ju hur underbar som helst när hon inte blir galen.

Snälla, ge mig alla tips och råd ni kan komma på! Gråter

MVH Erika :)

fidojunior
2011-06-05 19:13
#18

Du borde nog ta och kolla upp henne. Har ingen aning om det kan vara epilepsi, tror att epilepsianfallen kan se olika ut.

Min ena hund får epilepsianfall ibland fast väldigt sällan så inga mediciner eller sådant behövs. Han blir då väldigt vinglig och skakig, nästan som att han får elektricitet i sig. Hemskt att se när det händer men som sagt så händer det ytterst sällan. Vet inte om det är så för alla men har läst om att det är mer vanligt att anfall kommer när hunden vilar då hjärnan också vilar.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[iurochskur]
2011-06-05 20:14
#19

Men vad jobbigt! Nu när jag tänker efter så hade jag en jourhund som hade ångest när människor trissade upp henne för mycket, då sprang hon runt i cirklar och bet tag i sin svans samt tjöt. Antingen så har din hund ont eller så har hon nåt problem i stressande situationer.

gickan87
2011-06-05 20:26
#20

Fast idag har det inte varait någon stressad situation när anfallen kommit. Det har ju kommit under vanlig promenad och hemkomst.

Hon är inte alls sig själv ikväll, bara sover i princip. Själv sitter jag och skakar och fryser av oro.

MVH Erika :)

Annons:
Nuttra
2011-06-05 22:40
#21

vad jobbigt! :'(

Prova att hantera henne överallt och kolla så att hon inte har ont på något ställe.

Har inte veterinären en jourtid? Det brukar finnas på vissa ställen..

Lycka till med vappisen och hoppas allt går bra!

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

[Forest]
2011-06-05 22:51
#22

Lycka till låter inget vidare detta, jag hade ringt vetrinären för det är stängt imorgon oxå röddag då med.

AnneN
2011-06-06 00:00
#23

Låter inte alls som något vanligt valpryck, kan vara att hon har ont någonstans eller anat problem.

Finns det ingen jourveterinär ni kan ringa och rådfråga tills ordinarie öppnar?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gickan87
2011-06-06 09:19
#24

Har ringt ultuna men den ville inte ta emot oss. Vi ska dock föra dagbok över anfallen.

MVH Erika :)

[Forest]
2011-06-06 09:21
#25

24 va ville dom inte ta imot er?Förvånad

gickan87
2011-06-06 13:54
#26

Nej. Dels för att hon inte är försäkrad och så var det inte så akut ansåg den i telefon.

MVH Erika :)

jesse741
2011-06-06 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Hej!

Min schäfer Casper hade EP men han reagerade inte med att springa runt. Han blev orolig och gick runt en stund innan han började vingla och sedan la han sig ner och krampa. Han var totalt okontaktbar och bara stirra rakt fram, sagla gjorde han oxå.  När anfallen började släppa började han blinka med ögonen, slickade sig runt munnen sen reste han sig upp som om ingenting hade hänt och ryste sig. Sen ville han gärna gå ut och kissa efter anfallen och sen drack han mycket.  Hundar e ju fantastiska djur för när han haft 3-4 anfall så började han komma och hämta mig när han kände att anfallen var på gång. Lika så min andra hund, han kände oxå av det och kom oxå och gjorde mig uppmärksam på vad som var på gång. Dom till och med väkte mig på nätterna om det var anfall på G.

Han fick det konstaterat när han var runt 1½ år, men han levde ett rätt normalt och bra hundliv . Det enda var att han fick ta 2 tabletter dagligen. Och så länge han fick dom så var anfallen väldigt små och sällsynta, kanske några små några gånger per år. Han blev 11 år.

Annons:
Michaela-N
2011-06-06 17:26
#28

#26 Varför har du inte försäkrat hunden? Det är ju något av det viktigaste när man har hund!

gickan87
2011-06-06 18:37
#29

Jadu, säg det. Av ren dumhet antar jag. Ansökan är inskickad igår iaf.

MVH Erika :)

Upp till toppen
Annons: