Annons:
Etikettbeteende
Läst 2350 ggr
Mahe
6/2/11, 2:57 PM

Löptik i området...?

Fy vad less jag är nu… jag skulle verkligen behöva lite hjälp av er som har erfarenhet av hanhundar.

De senaste dagarna har våra promenader varit en plåga. Jag misstänker att det finns en (eller flera) löptikar i området just nu för Zorro blir helt hysterisk så fort vi kommer utanför dörren. Han blir helt paralyserad vid kissfläckar, och när man väl får honom därifrån bär det av i 120 knyck. Han är helt okontaktbar och drar så att hela min högerhand är full med spruckna blodkärl.

Jag har försökt hitta promenadvägar lite avsides, där inte så många andra går med sina hundar, men han är ändå spänd som en stålfjäder. En normal kissrunda som vanligtvis tar ca 20 minuter tar nu minst 40 minuter, eftersom han skvätter typ 3 droppar åt gången när han kissar. Än så länge är han hyfsat lugn inomhus, lite mer rastlös bara.

Ni som har erfarenhet av hanhundar som beter sig såhär, har ni några tips på vad jag kan göra? Både jag och Zorro vill ju kunna njuta av promenaderna… men just nu är det en plåga för oss båda.

Annons:
[Forest]
6/2/11, 8:58 PM
#1

har tik men hoppas du får bra tips :) förstår dok att det är jobbigt för er båda två.

[iurochskur]
6/2/11, 9:25 PM
#2

Sitter själv med en tik som löper just nu. Känner mig glad för en sak i alla fall just nu, det är att under hela löpet har vi inte stött på en enda hund ute förrän idag konstigt nog. Bra för Shanti och hanhundar i alla fall. Idag mötte vi en hanhund när vi var till Stockholm vas ägare tänkte låta sin hanhund hälsa på Shanti, såg hur kopplet blev mer och mer löst och att han kom allt närmre. Jag hojta till: Hörru du, min tik löper och jag låter inte henne träffa hanar under löpet. Då drog han tillbaka sin hund.

Jadu…har inga råd alls att ge. Är han kastrerad?

Mahe
6/2/11, 11:17 PM
#3

Nej, han är inte kastrerad.

[iurochskur]
6/3/11, 8:23 AM
#4

En del hanar mår bättre av en kastrering, en del förblir det oförändrat på. Rådfråga en veterinär om det skulle fungera med kastrering för din hane eftersom han stressar upp sig.

Michaela-N
6/3/11, 8:57 AM
#5

#4 Blir svårt att rådfråga, veterinären kommer säga samma sak. Det fungerar på vissa, andra inte. 
Men jag tycker ni ska kastrera om ni inte har planer på att ta en kull.

[iurochskur]
6/3/11, 9:32 AM
#6

Jag håller med #5.

Annons:
Mahe
6/3/11, 3:43 PM
#7

Jo, jag har läst en del om kastrering… det verkar som att 50% talar för kastrering och 50% är emot det. Vi har inga som helst planer på att använda honom till avel.

Jag har hört talas om typ hormonsprutor till hanhundar, men vet inte alls vad det innebär… någon som vet?

Michaela-N
6/3/11, 3:48 PM
#8

#7 Det har Hugos bror, fungerar inte alls.

Jag såg bara fördelar med Hugos kastering, det var inget negativt med den alls.

Mahe
6/3/11, 4:22 PM
#9

Ok, så sprutan gav ingen effekt alltså?

Ni som har kastrerat, vad har ni fått betala?

Michaela-N
6/3/11, 4:31 PM
#10

Något med 1.000:- tror jag det var (:

Mahe
6/3/11, 4:55 PM
#11

1.000:- låter billigt… var det längesen?

Någon som bor i Västra Götaland och har tips på bra/billig veterinär?

Michaela-N
6/3/11, 5:02 PM
#12

#11 2 månader sen ungefär.

gickan87
6/3/11, 9:26 PM
#13

#9 Kastrerade mors hanhund för 1 månad sedan. 2.629:- kostade det för 18 kg. Just den veterinären tog efter vikten.

MVH Erika :)

Annons:
[Forest]
6/3/11, 9:50 PM
#14

jag är faktist lite imot kastrering fattar inte alls vitsen med den OM nu hanen är frisk. Möter för ofta kastrater som blir antigen påhoppade av andra hundar eller så blir dom agrisiva efter antingen pga blivit påhoppade/anfallna eller så blir de mer osäkra därmed får man ännu mer arbete. Det sak finnas en artikel eller ett bra inlägg hur man tränar just hanar för detta problem…. ska se om jag hittar den isf puttar jag till den,.

Kalli
6/3/11, 10:07 PM
#15

Det är fascinerande vad folk har olika erfarenheter. Jag har aldrig möt en kastrerad hane eller tik som haft mer än enstaka såna problem och blir de påhoppade av andra så är det väl ändå den andra hunden som är problemet. Det närmaste jag kommer det är en GD här i området som inte gillar tikar och kastrerade hanar (okastrerade hanar går bra) och då har jag ändå träffat 30-40 kastrerade hundar av olika slag.

[Forest]
6/3/11, 10:17 PM
#16

15 kanske beror på denna håla? eller vi har ju två kastrater på kursen o det är inte här (2 mil bort) som man får akta sig lite för Obestämd  Jag har iaf 2 kastratkompisar som är trevliga men då är det oxå väldigt aktiva ägare :)

Kalli
6/4/11, 12:14 AM
#17

#16: Frågan är ju då, måste man "akta sig lite för" dem för att de är kastrerade eller var de sådana redan innan? Om många väljer att kastrera sina hundar för få ordning på olika problembeteenden så det är ju inte konstigt om många hundar som kastreras uppvisar problem? Lite vad kom först, hönan eller ägget, över det hela.

Min hanhund gillar exempelvis, tyvärr, inte alltid andra hanhundar, men det gjorde han inte innan heller så det beror helt klart inte på att han är kastrerad.

Vargafrost
6/4/11, 10:32 AM
#18

Kemisk kastrering är ju ett alternativ?
Vi har för tillfället en kemiskt kastrerad hane (13 år) på dagis, och en som nyss blivit av med hela paketet från att ha varit kemiskt kastrerad (2 år). Funkar utmärkt på dom, nosar möjligtvis lite mer än vanligt när en tik löper, men inte såpass att det blir jobbigt som med en okastrerad.

Har själv tik, som för tillfället löper. När man går igenom områdena runt oss för att komma ut ur bostadsområdet så sitter ju hanhundarna inne i lägenheterna och skriker. Är inte ett dugg kul ens för tikägare som går förbi - inte nog med att vi inte ens kan vara i hundrastgårdar pga löp…

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

[Forest]
6/4/11, 10:38 AM
#19

17 bra fråga :) ena har jag kännt innan han vart kastrat han vart kastrat redan när han var 7 mån o då var han ju frodig som en valp är, men nu vid 1 år så går jag inte fram pga utfallen. Vad jag anser är väl att många tror att allt ska försvinna vid kastrering o det anser jag fel man bör träna sin hund för bli av med olater samt bygga en trygg hund :) Kastrering hjälper inte alltid vid löp, det är som nån skrev 50% chans att det inte märks alls att de är kastrerade. De funkar även att para tikar men då blir det inget :) är den ända fördelen kanske i mitt tyckte. Dok får man akta sig för infektion risk på tiken.

Kalli
6/4/11, 11:19 AM
#20

#19: Och då blir ju automatiskt frågan, om han inte blivit kastrerad hade han ändå börjat göra utfall? Det är ju tyvärr omöjligt att veta. Min hund fick inte sin utfallsproblematik förrän vid ungefär 1 års ålder och delvis på grund av att han blivit påhoppad.

Sen kan det såklart bli problem efter en kastrering, alla hundar reagerar olika, det ska man inte sticka under stolen med så då får man ju väga för och nackdelar.

Att tro att alla problem magiskt försvinner med en kastrering är dumt men i mitt fall har jag märkt stora förändringar, en av de viktigaste är att han klarar av att leka med tikar igen. En annan är att han slutat försöka kissa på folk. Oskyldig

En annan bra sak, som dock inte hade något med beslutet att göra, är att jag inte behöver oroa mig för löp när jag passar hundar. Det viktigaste och största anledningen till kastreringen var faktiskt att han aldrig skulle kunna bidra till den överproduktion av Amstaffkorsningar som finns numera.

Annons:
[Forest]
6/4/11, 1:34 PM
#21

20 ja sånt kan man inte veta. Men jag ser mer kastrater som gör utfall än okastrerade hanar. Men så är det så vanligt nu att man kastrerar och jag tror ärligt att många då blir latare ägare allså de tror att nu är han kastrarad=nu slipper jag träna så mycket kan vara där felet sitter. Obestämd

Kalli
6/4/11, 3:20 PM
#22

#21: Jag tror inte människor blir latare av att ha en kastrerad hund, däremot tror jag att många hoppas att kastreringen ska vara en kvick-fix och när de inte hjälper ger de upp. Själv har jag inte träffat en enda kastrerad hund med utfallsproblematik, förutom min knäppis då men det har som sagt inget med kastreringen att göra. :)

[Forest]
6/4/11, 3:25 PM
#23

22 du kan du komma till våran stad här ser du många som gör utfall, kastrerade o okastrerade även tikar så det är inte bara hanar jag ser. Ja det var lite kvickfix jag syfta på Obestämd

Upp till toppen
Annons: