Annons:
Etiketthunden-och-lagen
Läst 2932 ggr
Mickemyra
6/2/11, 12:09 AM

Ang anmälan om vanvård

Hur ser Länsstyrelsen på en anonym anmälan ang en hund som är ensam hela 8-10 timmar/dag utan rastning?? Bör man kontakta värden? Bör man ta kontakt med kommunen? Jag pratar inte med djurägare efter att ha blivit misshandlad en gång!

Annons:
Michaela-N
6/2/11, 3:20 PM
#1

Jag skulle pratat med ägaren, lämnat en anonym lapp eller vad som helst. Jag tycker det låter direkt oschysst och skulle blivit ledsen om jag fått en anmälan på mig om jag t.ex inte visste att man inte fick ha hundar ensamma så länge.

Labolina_73
6/2/11, 8:59 PM
#2

#1 även om man inte vet så borde man ju kunna tänka och då se till sin hunds bästa och inte låta den vara utan tillsyn i så många timmar, varken få kissa eller bajsa på så många timmar.

Om oxå ts blivit tidigare misshandlad av ägaren skulle jag iaf inte försöäka ta kontakt med denna..

Jag skulle ringa kommunen och höra mej för hur jag ska gå till väga..

mvh Linda

Michaela-N
6/3/11, 8:24 AM
#3

#2 Man behöver inte prata direkt, man kan lägga en lapp i brevlådan anonym om man vill.

Fridaaaa
6/3/11, 5:39 PM
#4

Är hunden inne alla dem timmarna eller i hundgård?
För enlig lag får ju en vuxen hund endast vara ensam 6 timmar i sträck, och i hundgård måste den rastas på en annan plats minst 2 ggr/dygn.

Jag hade först pratat med ägarna, rakt ut (eller bett någon annan göra det), sedan hade jag, om dem inte hade skärpt sig, ring djurskydd

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: