Annons:
Etikettbeteende
Läst 4015 ggr
Bluey
2011-06-01 12:07

Rottweiler info tack.!

Jag vill gärna ha information om rottweilern som ras, från dem som levt med den rasen eller leonberger. Kommer eventuellt att ta hand om en omplacering, ung tik med mest rottis i men även någon fjärde/femte-del leonberger, och vill gärna höra vad människor med erfarenhet av dessa har att säga. Har själv levt med flera rottweiler/schäfer-blandningar men inte blandat med leonberger. Gärna detaljer om hur de oftast är (individuella skillnader räknar jag med) OCH hur är det med dominansen hos tikarna inom rasen? Fungerar de med hundar av samma kön om det är ca två års åldersskillnad? Jag vet att de kräver tid och engagemang, men undrar ändå, uppfattar ni dem som krävande jämfört med andra raser ni ägt? Om man jämför med till exempel schäfern, vilka likheter finns och vilka olikheter. Mycket tacksam för positiva svar.

Annons:
Bluey
2011-06-01 12:08
#1

Blev två likadana inlägg men med olika rubrik, tyckte denna rubrik var mer tydlig. Om admin. vill ta bort det andra inlägget så är det helt ok…

Nuttra
2011-06-01 16:15
#2

familjens kompis har en rottis och han är helt underbar!

hur go som helst och ingen jakt eller vaktinstinkt, men en i området som har en rott har sjukt mycket vaktinstikter, och ifall en hund springer mot henne får hon upp jaktinstinkterna och då handlar det om att skada fö henne,(händer ej om hundarna får hälsa lungt) 

Du kan kolla in leonbergern och rotten på skk {#emotions_dlg.wink}

Bifogr länkar;

Rottweiler

Leonberger

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Michaela-N
2011-06-03 13:57
#3

#1 Hittar inte det andra. Är det redan borta kanske?

[Thiger]
2011-06-05 17:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vi har en rottis hane här hemma, världens snällaste och lugnaste! Jagar ingenting, bryr sig inte om löptikar osv.. Han följer med mig till sthlm när jag är där, åker tåg/tunnelbana utan problem. Ja jag har faktiskt ingenting negativt att säga om honom, jo kanske att han är för lugn ibland! Han fungerar med alla hundar, tikar som hanar.

Här kommer en bild på honomSkrattande

[Forest]
2011-06-06 08:00
#5

4, så fin. tycker du har en trevlig hund alltid roligt o träffa trevliga rottis :)

Chilli10
2011-06-06 21:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vår första rottis Max blev 11 år. Han var en cool kille, helmysig på alla sätt och vis. Dock så gillade har inte när jag och min syster (vi var små då ca 5-8 år) ville ta hans ben/boll whatever, då fick pappa vara med och säga till. Max tyckte att han bestämde över oss småglin. En väldigt dominant hanhund, när han var unghund och vi bodde i stan var det vissa hanhundar han inte alls tålde, eller de tålde inte varandra. Pappas fru blev omkulldragen av honom x antal ggr.
Men med åldern blev han lugnare. Men han var "hård" och behövde mer än ngt annat en fast hand. Sen ändå hur snäll som helst, när vi flyttade ut till landet igen var jag o min syster 8 och 10 år vi var ute dagarna i ända och lekte lekar av olika slag. Max var med oss nästan alltid, lös och lekte med oss, lyssnade på oss.

Vår andra rottis Castor blev 9 år. En mer mjuk och snällare kille får man leta efter. Lite av en vekling i vissa lägen. Hur lydig som helst, han ville göra allt för oss i familjen, alltid vara tillags osv.
Har ALDRIG varit något problem med andra hundar. Till skillnad från Max, dock så tror jag att Max är mer ett vanligt exempel då det förekommer en hel del hanhundsaggressivitet inom rasen.

Båda två var som stora nallebjörnar, snälla, lugna och älskade att mysa i soffan eller gå långa promenader i skogen. Men på vissa sätt så olika. Saknar dem både enormt mycket. Någon gång ska jag ha en egen rottweiler!

En bild på Castor i det väder han gillade allra bäst, SNÖ! :D
(Rottisar över lag är inte så värmetåliga).

Annons:
Chilli10
2011-06-06 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Några bilder på både Max och Castor. Hade inga bättre på Max på denna dator, men det var när Castor var valp. Max var då 7 år!

Upp till toppen
Annons: