Annons:
Etikettbeteende
Läst 4944 ggr
Bluey
2011-06-01 12:05

Erfarenhet av att ha levt med rottweiler/mix?!

Jag vill gärna ha information om rottweilern som ras, från dem som levt med den rasen eller leonberger. Kommer eventuellt att ta hand om en omplacering, ung tik med mest rottis i men även någon fjärde/femte-del leonberger, och vill gärna höra vad människor med erfarenhet av dessa har att säga. Har själv levt med flera rottweiler/schäfer-blandningar men inte blandat med leonberger. Gärna detaljer om hur de oftast är (individuella skillnader räknar jag med) OCH hur är det med dominansen hos tikarna inom rasen? Fungerar de med hundar av samma kön om det är ca två års åldersskillnad? Jag vet att de kräver tid och engagemang, men undrar ändå, uppfattar ni dem som krävande jämfört med andra raser ni ägt? Om man jämför med till exempel schäfern, vilka likheter finns och vilka olikheter. Mycket tacksam för positiva svar.

Annons:
jesse741
2011-06-01 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej!

Rottis är en av mina favorit raser. Har aldrig ägt en renrasig(men vill i framtiden)  men träffat en hel del. Det första som jag tänker på när jag hör rotweiler är: lugn, cool, snäll.

Mina killar här hemma har båda rottis i sig. Rusco är nog den som har mest i sig, både till utseende och sätt. Han e otroligt snäll och lugn, tar det mesta i sin egen takt. Har funkat bra med de andra hundarna jag har/har haft. Det är 4 år mellan mina som jag har nu.  Med tikar e det inga problem.  Sen e Rusco otroligt lat!!!! Men det e nog bara han som "person" 

Fonzzie e bara 1 år och har inte så mycket som påminner om rottis i sig, bara färgerna.

Har haft labbeblandning och schäfer innan och Rusco är nog mer lik schäfern än labben. Men jag tycker inte han e mer krävande än vad schäfern var.

Leonberger har jag bara träffat några få. Otroligt snälla hundar dom jag träffat, bodde i barnfamilj med 4 barn varav 3 var små barn.

Vet inte om det hjälper dig något men…….

[rightPAW]
2011-06-01 20:16
#2

Det underbara med hundar är ju att ingen är den andra lik. Speciellt när det gäller blandraser, eftersom det inte finns någon standard på varken utseende eller mentalitet.

Upp till toppen
Annons: