Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1139 ggr
Patriszija
5/12/11, 9:49 PM

Sjuk igen..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen!

Tänkte uppdatera lite angående sjuka Gibzon. Han fick tillbaka harklingarna och slickandet runt munnen igår natt. Så det var bara att åka in på morgonen till djursjukhuset och undersöka honom.
Han fick en tid vid 11-tiden och vi fick sedan lämna honom där då han skulle sövas men inte fick en tid fören senare.
Dom sövde honom iallafall för att kunna gå ner med en kamera i halsen och se över halsgångarna och slemhinnorna samt magsäcken för att utesluta missbildning eller inflammation.

Tyvärr var slemhinnorna och magsäcken inflammerade och magsäcken hade något som liknade cystor (vilket det inte var det var bara väldigt inflamerat). Så det togs vävnadsprover från detta som nu skall undersökas. Vi får provsvaren om ca en vecka.

Han har alltså någon slags inflammation i magsäck och slemhinnor vilket kan bero på stress men mycket mer än så vet dom inte. Han får nu gå på 2 olika medciner, Zantax (inflammationsdämpande) och Andapsin (slemhinneskyddnade och inflammationhämmande), samma medicin som människor får för magkatarr/magsår.

Så nu väntar vi spänt på vävnadsproverna så vi får reda på vad det är för inflammation och vad de kan ha berott på. Han är ju en väldigt orolig hund i sig..
Vi fick även ta med oss avföring då dom skall göra tester på det med.

Stackaren fick iallafall munkorg på sig då han inte alls gillar veterinärer, han är totalt livrädd och får panik så fort dom tar i honom.

Annons:
[Forest]
5/12/11, 10:01 PM
#1

nä lilla vännen då. Hoppas att ni får bra svar oc hatt ni får träna på att koppla av för slippa stress.

AnneN
5/12/11, 10:07 PM
#2

Usch låter inte alls som någon trevlig sjukdom, men samtidigt bra att de hittat något ialalfall det är ju ett steg närmare att kunna lösa problemet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Patriszija
5/12/11, 10:27 PM
#3

#1 & 2

Ja det känns skönt att dom hittade något iallafall.
Han är otroligt orolig och nervös av sig. Ser han en främmande hund eller människa så stressar han upp sig o piper på långt håll och när dom kommer nära låser han sig och tokskäller, går knappt o få kontakt med honom.

Han har blivit bättre än vad han va när han var mindre. Nu kan man avleda honom och han låser sig väldigt sällan. Vi kan gå runt på stan utan att han säger så mycket (skäller i början men tystnar efter en stund). Han kan åka buss utan problem och sitta i väntrummet på djursjukhuset osv utan problem. Men det är otroligt svårt att få kontakt med honom. När han väl låst sig så går det inte att bryta, han vill inte ha godis reagerar inte på något, man kan tillomed nypa till honom han känner ingenting.

Vi gick valpkurs med honom och han skötte sig utmärkt men efter det blev han som helt osocial mot allt. Han gillar inte främlingar och morrar/backar bort från folk som försöker hälsa. Han accepterar folk vi släpper in i huset men då skäller han som en galning på avstånd i ca 15 min innan han lugnar ner sig o vågar hälsa.

Han är otroligt svår. Vi har pratat med hundtränare och försökt gå hundkurs. Problemhundskonsulten jobbade med honom i 20 min innan han i korta stunder slutade skälla på lydnadskusen. O hon sa det att han är väldigt svår för det finns inget som bryter.
Han mår bäst av att bara vara hemma, springa runt som han vill på baksidan och gå promenader där det inte finns så stora folksamlingar eller andra hundar.

Vet inte riktigt om ja vågar gå problemhundskurs med honom heller om han nu är sjuk pga stress. För det lär ju bli en enoooorm stress för honom att försöka bli av med problemet också :/.

Patriszija
5/20/11, 9:37 AM
#4

Nu har vi fått svar från veterinären, han har Kronisk gastri..alltså kronisk magkatarr. Så han får gå på sina mediciner månaden ut och sen har vi fått ett foder från veterinären Hill's nånting.

Är dock lite skeptisk till maten då den innehåller spannmål? I vanliga fall har han ätit standardt vilket jag tycker är det bästa torrfodret.

[Ronon-m]
5/20/11, 2:18 PM
#5

Usch stackarnm jag förstår att han har haft ont då jag också väldigt ofta har magkatarr, inget roligt alls!

Hoppas det löser sig och att medecinen och maten hjälper!

AnneN
5/20/11, 2:52 PM
#6

#4 Usch det lät inte alls som något trevligt att ha, men skönt att de hittat felet iallafall.

Om ni inte vill ge ett foder med spannmål så kanske ni istället skulle kunna börja ge barf? Bättre och naturligare för känsliga hundmagar kan det ju inte bli.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Forest]
5/20/11, 6:07 PM
#7

4 chanel hade stresskarr jag kan varmt rek färskfoder om man inte vill barfa hennes mage vart fin på väldigt kort tid. Sen hoppas jag ni får bukt på hans stress. Skönt iaf att ni fick provsvar och kan gå vidare på detta :)

Patriszija
5/20/11, 6:15 PM
#8

Tyvärr har vi varken tid eller kunskap för att kunna barfa och världens minsta frys så färskfoder går inte heller. Gibzon gillar inte heller färskfoder, vi provade, han vägrade äta! Kräsen till tusen!

[Chrisu]
5/20/11, 6:34 PM
#9

Hoppas att han blir bättre.

monsi
5/20/11, 7:17 PM
#10

Oj! Låter jobbigt att han stressar upp sig så.

Har själv en lätt stressad tik hemma som kan låsa sig om man inte hinner bryta i tid.

Hon är mycket bättre nu mera men jag har fått jobba mycket o hårt för att bryta o få henne att slappna av.

Hon kan också i bland spy upp sin mat pga stress eller om husse ger för mycket, detta har hon gjort sen hon var liten o fick vanlig mat i stället för modersmjölken, hon har en lätt missbildning på magmunnen som orsakar besvären.

Viktigt att hunden får ha det lungt både innan o efter att den fått mat.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Upp till toppen
Annons: