Annons:
Etikettallmänt
Läst 1236 ggr
[Sniff]
5/5/11, 9:30 PM

Bra uppfödare?

Hej!

 Hur vet man att en blandras uppfödare är bra och seriös? Vilka raser ska man titta efter om man vill ha en bra familjehund? Vilka raser ska man undvika att korsa? (Det är min kompis som ska köpa en blandrasvalp, så jag började fundera lite…)

Annons:
AnneN
5/5/11, 9:46 PM
#1

Vilka raser man ska titta efter beror en hel del på vad man vill ha ut av sitt hundägande, vill man bara ha en hund som sällskap, lite promenader och allmän träning på hemmanivå så rekomenderar jag att kolla efter raser i rasgrupp 9 (sällskapshundar).

Man bör väl undvika att korsa raser där de instinktiva beteendena riskerar att krocka, tex vallhund med jakthund eller raser som tidigare har använts till kamp, eftersom dessa beteenden kan bli mindre trevliga om de krockar och hunden hamnat hos en ägare som inte klarar av att hantera det på rätt sätt.

  • Vad kommer hunden att få för aktivering (både mental och fysisk)?
  • Vad vill de ha för mentaitet på hunden?
  • Vilken storlek?
  • Vilken pälstyp?

En riktigt seriös uppfödare har ett mål med sin avel, föräldradjuren testade för eventuella rasbundna sjukdomar som finns inom rasen/raserna som hunden är, med mera.

Men ofta då det är blandraser så är det tjuvparningar eller mindre pålästa uppfödare (inom genetik och allt sånt) så det jag verkligen uppmanar till att vara noggran med är att valpen ska vara vaccinerad och id-märkt + att veterinärintyg ska följa med och det får inte vara mer än max 7 dagar gammalt vid leveransen av valpen.

Se till att valpen är minst 8 veckor gammal innan den separeras från mamman (säljs), begär att få träffa valpen och mamman i deras hem, gärna även pappan om möjlighet finns. Är inte mamman en trygg och stabil hund så skulle jag inte rekomendera att köpa valpen om man inte är beredd på att få jobba mycket med hundens mentalitet då den tyvärr kan ärvas.

Sedan så är det ju sådana saker som för många är självklara som tex, att hundarna ska ha det rent och snyggt, vara friska och glada, inte bo i burar, osv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
5/5/11, 9:47 PM
#2

Ett tips till - Googla alltid säljarens/uppfödarens namn, är det en som är känd för att vara oseriös så kan man oftast hitta information om det på nätet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Sniff]
5/5/11, 9:57 PM
#3

Tack så mycket för ditt svar Anne! Glad Är det något mer man ska tänka på eller så upp med?

AnneN
5/5/11, 10:02 PM
#4

#3 Ja det finns massor att tänka på inför hundköp, allt från vilken ras som passar för just den familjen till om man har råd med veterinärräkningar om hunden blir sjuk eller skadad (veterinärvårdsförsäkring rekomenderas starkt om man inte är miljardär).

Kika i artiklarna i gruppen "Att skaffa hund", där finns många bra tips på vad man ska tänka på inför köpet, hur livet förändras när man skaffar hund, vad man kan behöva köpa hem innan man hämtar hem hunden, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Sniff]
5/5/11, 10:17 PM
#5

#4 TackGlad Vi ska ju förhoppningsvis köpa en hund till sommaren, så det är en hel del att fundera på nu… Och min kompis ska ju som sagt få en han också, så då kommer vi ha en valpsommarSkrattande

[Forest]
5/5/11, 10:20 PM
#6

Just detta 1 AnneN tar upp är bra o tänka på men vill även säga ta inte blandras med strävhårig o annan pälstyp för då kan hunden få blandpäls, vi hade en sån hund varje gång man bada henne så fällde hon mycket. Och man kunde rycka päls på vissa ställen dok o såg inte klok ut om man gjorde det utan vi fick trimma ner henne.

Jag tycker oxå en sak är jätte viktig det är faktist att man har gjort mer kontroller på föderdjuren än bara vacc o besiktat dom, de ska även genomgått rastypiska tester innan de paras/de. Då minimerar man iaf lite de chanser att sin valp ska få ögonsjukdom,hjärtfel,dåliga höfter mm Tyvärr är det få småblandrasuppfödare som gör detta mycket synd men ser mer o mer de större raserna har genomgått iaf ad/hd rönken innan de paras/de :) med goda resutlat med.

Jag vet inte om detta stämmer men min uppfödare sa att har man  vakthund blandad med annan ras (detta fall var det pudel) så kan allså ena slå ut o bli till överdrift allså det blir kanske extremt vaktig eller extremt nervig. (Nu påstår inte jag att pudel är nervig)  :)

TS skulle inte ni kanske vara fodervärd? För en sak måste ni tänka på: tänk inte bara på ni ska skaffa hund efter plonbåken eller nu eller aldrig, utan välj nu det som känns rätt det ska vara hundras/er ni vill skaffa.  :)

Annons:
[Sniff]
5/6/11, 9:53 AM
#7

#6 Tack, det med pälsen var intressant, inte hört förut. Jo, vi funderar på lite olika varianter… Mamma säger att hon inte vill betala 13 000 för en hund, så jag letar efter något som gör att vi kan få en hund. Att vara fodervärd tycker jag skulle vara bra, men då är det ju pälsen och allt man måste göra. Ska vi köpa en blandras ska det vara av en bra uppfödare och en bra blandning med raser som är ganska lika och som passar ihop.

[Forest]
5/6/11, 10:07 AM
#8

7 ska ni köpa blandras så tänk på att ha samma typ på pälsen det är väl tipset jag har :)

[Sniff]
5/6/11, 10:28 AM
#9

#8 Tack, det ska jag tänka på. Glad

Upp till toppen
Annons: