Annons:
Etikettallmänt
Läst 1113 ggr
gickan87
5/5/11, 9:04 PM

Fixerad av allt.

Det här med valpköp går inge vidare för mig och min familj. Våran blandistjej som vi haft i snart 2 veckor blir bara jobbigare och jobbigare.

Hon är extremt fixerad av mat, hoppar upp med tassarna på bänkar, spis och bord. Knycker allt hon kommer åt. Och ger aldrig upp trots att man knuffar ner henne x antal gånger per dag. Tar man i henne och säger ifrån på skarpen så kissar hon på sig.

Vatten dricker hon i mängder, ännu en fixering. Kissar på hallgolvet så fort hon får chansen och leker inte med människor.

Kastar man en boll/ annan leksak så tar hon den, lägger den någonstanns och fortsätter sitt ihärdiga letande efter att få något i magen om det så är tuggummi eller ruttna äpplen.

Såfort hon inte får som hon vill så skäller hon, säger man åt henne så skäller hon lite till bara för skojs skull(?).

Hur får man en sådan här valp trött som inte ens vill leka med en? för sova vill vi ju alla göra nattetid. Men hon sover max 30 minuter i sträck sedan är hon igång igen.

Ska vara av raserna långhårig collie och kungspudel men tvivlar om det inte är husky eller något liknande i henne Gråter

Hjälp mig och ge mig tips innan vi blir olyckliga bägge två.

MVH Erika :)

Annons:
AnneN
5/5/11, 9:10 PM
#1

Vad får hon för aktivering på dagarna och hur gammal är hon?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gickan87
5/5/11, 9:19 PM
#2

Hon är 4 månader och får gå 2 st 45 minuters promenader per dag + en massa korta kissrundor då.

Sedan är hon med ute på tomten 1-3 timmar och sedan på kvällen blir det bus för att hon ska bli trött inför natten. Vi tränar också lite lätt på kommandon som sitt, ligg och stanna runt 30 minuter per dag blir det.

Men just det här att hon inte ger sig förrän hon är totalt utmattad nästan. I uppfödarhemmet fick hon göra som hon ville, hoppa upp på bänkar och bord. Ingen som brydde sig.

MVH Erika :)

AnneN
5/5/11, 9:33 PM
#3

Kanske behöver hon mer mental stimulans så hjärnan får jobba sig trött? Både collie och pudel är ju relativt aktiva raser som gärna jobbar mycket.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gickan87
5/5/11, 9:42 PM
#4

Och hur aktiverar man en valp som bara är intresserad av mat? kanske att man lägger någon typ av spår, med något gott i slutet kan en valp förstå det?

Att hon kissar på sig när man säger ifrån lite hårdare eller tar i henne för att få ner henne på golvet lite hårdare handlar det om nervossitet eller bara att hon är ovan med situationen?

MVH Erika :)

AnneN
5/5/11, 9:53 PM
#5

Finns massor man kan aktivera en hund med oavsett ålder, allt från att träna diverse olika trick till att lägga spår, problemlösningar, mm.

Att den är mattokig är ju en stor fördel vid inlärning för då kan den ju få jobba och lära sig saker för att få en go'bit.

Att hon kissar på sig om du tar tag i och fyar/skäller på henne är fullt naturligt, hon blir rädd och kissandet är för Valpar ett sätt att dra uppmärksamheten ifrån sig själv till kissfläcken. Jag rekomenderar att sluta med dessa hårda metoder och träna positivt istället! Då får du en glad hund som lyder för att den tycker att det är roligt istället för en hund som lyder bara för att slippa obehag.

Kan tipsa om den nya iFokussajten Klickerträning där kan du läsa en hel del om hur man tränar på ett positivt sätt. Glad

Om du kikar bland våra artiklar hittar du även massa olika trix du kan lära hunden redan nu i ung ålder.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
5/6/11, 9:41 AM
#6

Måste säga att AnneN du ger bra tips

4 sluta tryck ner valpen hårt det gör hunden rädd därmed kissar den nersig Förvånad

varför skaffa du denna blaning när du leta efter en mer sällskapshund/gårdshund? Bara rent nyfiken eftersom det är två aktiva raser.

Annons:
Chilli10
5/6/11, 12:15 PM
#7

Man kan ju alltid köra godissök tex. Släng ut lite godis på gräsmatttan och be henne att leta. Min tjeja blir ganska trött av sådant  :)

gickan87
5/7/11, 9:30 PM
#8

#6 Alltså, vi trycker inte ner valpen hårt så. Men när hon hoppar upp med framtassarna så måste vi ju få ta ner henne och visa att det är fel.

 Då gör vi så att vi tar tag i halsbandet, drar ner henne och säger ett lite hårdare nej. Ibland kan vi hamna i en sådan position att personen står något lutad över valpen när denne säger nej och det är då valpen kissar på golvet.

Jag skaffade denna blanding då jag vill testa både spår, lydnad och Agility.

MVH Erika :)

AnneN
5/7/11, 9:49 PM
#9

#8 Att stå lutad över en hund är ett hotfullt beteende i deras värld, så inte alls konstigt om hon blir rädd då.

Jag har också en hund som varit sådan som hoppat upp och stulit från bänkar och bord, men hon har lärt sig av med det genom att jag bara föst ner henne vänligt men bestämt och sagt "Gå ner!", inget dra ner i halsband, ingen hård ton i rösten och inget böjande över. Och då hon sedan gått ner självmant eller på kommando så har hon fått massor med beröm och belöning (antingen leksak eller godis från min ficka).

Visst vi kan fortfarande inte lämna något ätbart på bord eller bänkar och lämna henne ensam hemma för då stjäl hon utan att tveka, men så länge någon är hemma så låter hon bli bord & bänkar för att hon vet att det tjänar hon mer på.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
5/7/11, 11:16 PM
#10

Jag tycker Anne har bra tips o ge jag hoppas verkligen att ni inte ser denna valp som jobbig utan arbeta på :)

jesse741
5/7/11, 11:28 PM
#11

Förstår att det e jobbigt, men ge inte upp. Ni har inte haft så lång tid tillsammans, det tar tid att "landa". Både för er och er lilla valpis. Hon ska vänja sig vid er och vad ni har för regler hos er.

En av de första sakerna jag har lärt mina hundar är vad ordet NEJ betyder, det har man mycket hjälp av under hela hundens livstid tycker jag.

Ge henne maten utsprid på gräsmattan, gömd i kartonger, gömd under upp och nervända krukor m.m.

Skälla på ren "jävelskap" gör min lillskit oxå. Jag struntar i honom totalt tills han slutar. När han varit tyst en liten stund berömmer jag honom massor. Han é på bättringsvägen, men kan ta till skällandet lite då och då fortfarande.

Ang kisseriet. Är det bara på hallgolvet hon kissar??? Låt henne inte vara där då, stäng av det området. När hon kissar ute så får du/ni bli löjligt glada och berömma henne i massor och kanske ge en godbit eller två. Kissar hon inne så torka upp det och gör ingen stor sak av det. Ser ni att hon sätter sig så säg nej och lyft ut henne bara. Hon e inte så gammal, inte många hundar klarar kisseriet redan vid 4 mån ålder.

Min brorsons hund var oxå "a pain in the as" när han var mindre, ibland var dom villiga att skänka bort honom. Han är oxå blandras, bla border collie. Men dom fick lite tips från en veterinär. Dom fick råden att begränsa hundens utrymmen, skaffa en bur och att INTE aktivera honom för mycket. Inga vilda lekar eller bus med hundkompisar och inga långa rundor. Bara små korta lugna promenader. Buren täcktes av skynken på alla sidor förutom dörrsidan. Där fick han sova på natten, vilket lugna honom att bara ha ett litet utrymme och med sikt åt bara ett håll. Han sover där fortfarande men med dörren öppen. Han är nu ca 1 år. Dom använde även buren när dom behövde lämna honom ensam hemma under korta stunder.

Tydligenär det så med vissa hundar att dom blir "höga" på sitt egna adrenalin. Och när han fick rusa runt så pumpa kroppen ut mer adrenalin vilket gjorde honom ännu "högre" osv.

Men sedan dom började med dessa små trix så har hunden blivet MYCKET lugnare och lättare att ha att göra med. Kanske det skulle funka för er oxå?!?

OBS: Buren ska INTE användas som någon bestraffning, där man slängs in när man inte uppför sig. Buren ska vara en plats som e lugn och mysig och skön att vara i. Ett litet "mysrum".

Önskar dig all lycka till och GE INTE UPP!!!!!! Det e jobbigt att ha valp, så e det bara. Så är det för alla. Men tänk på att när denna tiden är över så har du en fantastisk vän i många många år som står vid din sida i vått och torrt.

Helenaaa
5/8/11, 10:12 AM
#12

försök att lixom träna henne till att strunta i maten, om du förstår..' kolla in denna video så kanske du kan få en blick om hur jag menarFlört

http://www.youtube.com/user/kikopup#p/search/6/zNAOe1djDyc

Vad gäller kisseriet så är det bättre om man bara strunar i hunden då olyckan sker, kolla in denna video, det handlar om hur man kan få valpen att förstå att ifall han är kissnödig och går till sin ''spot'' så ska man springa ut Skrattande

http://www.youtube.com/user/kikopup#p/search/9/QvPiFcG7ROI

Lycka till, och valpen är inte jobbig för han gör det som är hans natur. Det är er uppgift att lära hunden vad som är rätt, INTE lära det som är fel.

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Upp till toppen
Annons: