Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1303 ggr
[4paws]
4/29/11, 4:01 PM

huskyvalp som blivit skygg

hejsan!

jag skriver här åt en av mina valpköpare då jag själv inte kan ge henne ett perfekt svar.

hennes  16 veckors valp har börjat bli skygg mot människor. de kan komma från flera meters avstånd och när hon upptäcker det söker hon skydd hos matte

min valp + deras bror är i spök åldern, men samtidigt finns det hundar i släkten som hellre föredrar flocken än andra människor. dock inte aggresiva hundar

finns det något sätt som man kan träna bort detta på?

hon har planer om att hunden ska bli agilityhund som stor så det är ju bra att hunden klarar av mycket nytt folk

de går på valpkurs varje torsdag

//4paws

Annons:
[iurochskur]
4/29/11, 4:10 PM
#1

Jag tycker ju det borde ge med sig om dom går valpkurs. Toppen att dom går en sådan, bara fortsätta. Sen är det väl bara övning, övning och åter övning i att hälsa på människor som gäller. För ju mer man låter hunden dra sig undan ju skyggare blir den. Kanske kan man låta några få utvalda som brukar möta hunden och ägaren på vägen ha godis i beredskap för att bjuda den på när dom möter varann? På så vis får ju valpen en positiv bild av mötande människor.

Bara en idé.

Kram!

[4paws]
4/29/11, 4:14 PM
#2

tack vännen :)

[iurochskur]
4/29/11, 4:18 PM
#3

#2 Så lite så gumman. Du gör det så bra detta med valparna. Sen har man ju inte alltid alla svar i handen. Det är som när man skaffar barn….tänk om jag hade facit i hand iblandFlört.

idaah
4/29/11, 4:51 PM
#4

Hur ofta får denna valp träffa nya människor?

Men dom som har valpen nu, dom kan ju försöka att träffa nya snälla människor som hunden kanske kan hälsa på som då inte är rädd för hundar och som är van vid hundar. Så då kanske valpen känner sig trygg bland folk om dom går ut varje dag och gör så som jag föreslog?

Sen kanske man också kan åka hem till släktingar så dom kan hjälpa till att försöka att få hunden tam/van vid människor igen? :) 

Det låter kanske lite rörigt men hoppas att det var till någon hjälp? :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

[4paws]
4/29/11, 5:42 PM
#5

4# hm, bra fråga eftersom de bor lite på landet.

har dock läst och fått fram att visa huskys blir mer reserverande än andra, så det är inte ovanligt. frågan är bra om man kan träna bort det.

jo, har tipsat om att besöka mycket nytt folk :)

även små saker är kanon att få veta, sånt man inte alltid tänker på

3# tack! gör mitt bästa

[Forest]
4/29/11, 8:11 PM
#6

Enja är ingen folkälskare hon gillar familjen o uppfödaren + 1 granne resten kan kvitta enligt henne får man se men inte röra. Jag ser inget måste att hunden måste älska alla, det är faktist skönt att hon inte springer fram till folk lr hundar hon håller sig till oss. Dok ser hon inte andra som farliga o blir rädd detta har jag enkelt tränat med socialträning helt gratis utan kurs… Så här: Går där folk går med henne,2 sitter på en parkbänk där folk går förbi. Hon rä trygg när det är folk här det är samma visa hon söker inte upp främmandet utan hon ligger ofta o vilar på soffan som vanligt. Jag anser väl att man bör bygga det hela mer tryggt att de inte ser folk som farligt utan mer att de struntar i dom :)

Annons:
AnneN
4/29/11, 8:24 PM
#7

Vill bara påpeka att det är skillnad mellan att vara reserverad och att vara skygg.

En reserverad hund är ofta sådan som bara inte bryr sig speciellt mycket om främlingar men helst inte vill ha dem inpå sig och bli klappad, men den är inte rädd.

En skygg hund är sådan som kan visa lite liknande beteende som en reserverad, men med den viktiga skillnaden att den faktiskt blir rädd för främlingar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
4/29/11, 9:10 PM
#8

7 oja det är stor skillnad på rädd och reserverad, men så länge man bygger en trygg hund för det låter lite som att denna hund behöver träna på att bli mer trygg sen kan de få vara reserverad ofta ser man sen om den är reserverad eller osäker/rädd.  :)

AnneN
4/29/11, 9:25 PM
#9

#8 Jo jag skrev det bara för säkerhets skull då jag tyvärr mött en hel del som sagt att deras hund är skygg då den "bara" är reserverad och tvärt om.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[4paws]
4/30/11, 10:37 AM
#10

jo, det bör nog mer vara reserverad då huskyis tydligen kan bli det pga sin bakgrund

men jag förstår skillanden, men eftersom jag inte träffat valpen sen hon var 8 veckor så är det svårt att själv ge mer exakt information. jag tror att jag skulle kunna se skillnadne då vi haft många folkskygga hundar på lydanden :)

detta svaret är riktad till de svar jg fått av anneN och forest

*ps, med andra ord är det bara att träna i miljöer med mycket folk? och låta hunden "inse" att människor inte är farliga?

[Forest]
4/30/11, 11:59 AM
#11

10, Ja. jag tror det är en bra övning att bara sitta på en parkbänk och ge godis mellan varven då valpen visar att den är trygg. Hårt godis är lugnande säger många så det godiset kan vara att föredra. Men hon ska inte låta folk klappa eller så utan att valpen nu får se upptäcka detta själv lite kan man säga. :)

Upp till toppen
Annons: