Annons:
Etikettallmänt
Läst 1865 ggr
Helenaaa
4/27/11, 7:48 PM

Gatuhundar

Läste en pdf fil nyss..

http://www.stokk.skk.se/2009/Gathundar-p090114.pdf

vad tycket ni?

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Annons:
[Forest]
4/27/11, 8:45 PM
#1

tyvärr orka jag inte läsa eller ta hem det Skäms jobbat + gått mega promenad sen sov jag dåligt i natt. Men svarar imorgon iaf Flört

apache
4/27/11, 8:46 PM
#2

Det finns både seriösa och oseriösa organisationer, det är upp till den som vill ha en hund att ta reda på den organisationen man vill adoptera ifrån.
Jag tycker att det inte är något fel att ta en hund från utlandet, tvärtom. Om hunden skulle bära på eventuella smittor lär det upptäckas när de sitter i karantän när de flygs till sverige.

AnneN
4/27/11, 10:10 PM
#3

Det finns som sagt både seriösa och oseriösa organisationer, just Julie Rescue som denna PDF tog upp om har ju varit en hel del om i media för ett par år sedan då det uppdagades hur pass oseriösa de är då de förfalskat veterinärpapper, osv.

Men vet även att det finns en hel del seriösa som är noga med att alla papper ska vara i ordning innan hunden adopteras, ger alla vaccinationer den ska ha och kollar de vanliga sjukdomarna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gullan402
5/7/11, 11:36 PM
#4

Vi har redan fullt med hundar som behöver omplaceras i Sverige så jag är definitivt inte för att adoptera en gatuhund.

 Lite OT: Själv har jag en omplaceringshund som jag skaffade i samband med att debatten i media var som värst efter ett TV-program. Mötte då granntanten som jag fick en utskällning av för att jag tagit hit Findus. Tänk om han hade Rabies eller något annat smittsamt. Jag fick inte en syl i vädret hon var precis vansinnig och kunde inte hålla mig till slut utan föll ut i gapskratt. Berättade för henne att hunden inte ens varit utanför 50-skyltarna i vår närmaste tätort innan den flyttade ut på landet till mig.

Men åter till tråden, det ju faktiskt stor risk att hundarna bär på sjukdomar som kan smitta både djur och människor eftersom många organisationer faktiskt fuskar med veterinärintyg och diverse vaccinationer och avmaskning.

Är det månne pga importerade gatuhundar som vi har fått in dvärgbandmask i Sverige?

Många gatuhundar har oxå svårt att inrätta sig i vårt samhälle som innebär att bo inne vara kopplade etc. Det sitter många fd gatuhundar på hundstallarna oxå, det vittnar om vilka problem många av dem har.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Puma77
5/8/11, 9:31 AM
#5

En på gården bredvid har 5 hundar. vet inte om alla är rumänska gatuhundar men de 3 jag och Cindy mötte var det av dem. Jättesnälla och trevliga. Hon berättade att damen som hade haft dem jobbade stenhårt därnere och var på väg att bygga ett stort shelter för gatuhundar men jag vet inte vad de heter tyvärr.

Själv skulle jag nog inte ta in någon utan koncentrerar mig på det vi har här hemma och jag har ju som sagt en omplaceringshund som haft det jobbigt här i Sverige innan.

 

//Pia

Michaela-N
5/8/11, 10:12 AM
#6

Får jag fråga då om någon av de där som skrivit artikeln någonsin varit i t.ex Portugal och om de inte gjorde lite ont i deras hjärtan då?

När jag var där i somras grät jag varje kväll, jag såg nämligen en stor hund som hade brutit tassen, det blödde därifrån, den höll på att bli överkörd och när den skulle gå över gatan tutade bilarna och stannade inte utan den fick springa för livet. Sen kom en gammal man och slog på den med en käpp.

Jag blev så fruktansvärt ledsen, ville bara göra allt för att ta hand om den och se till så att den skulle få det bättre. Ångrar nu att jag inte sa till den där gubb****** att han skulle sluta!

Annons:
[Forest]
5/8/11, 1:05 PM
#7

jag är lite si o så om ta in hundar dels anser jag att det finns så oändligt många hundar som letar nya hem som redan finns här. Ja jag vet jag kanske är lite tråkig men jag tycker vi har redan så många hundar här som faktist är värda ett hem, det är vissligen dessa gatuhundar.

Jag tycker dok att man kan försöka hjälpa de hundar som är gatuhundar genom hjälpa dom in o sen lära ut folket som lever i det landet hur man har hund, kanske träna sin hund,läran om foder o allt sånt kastrera ja hela biten.

Lillulla
5/8/11, 7:16 PM
#8

Seriösa organisationer ägnar sig mycket åt information, och försöker påverka kommunerna på plats att ingripa mot djurplågeri osv. Jag kan inte se att det är någon skillnad på djur som behöver en ägare, sak samma vilket land de kommer ifrån.Kanske kan man se dem som flyktingar från ett land där de blir förföljda och misshandlade. Vi har ett öppet Europa nuförtiden, och människor och djur rör sig över gränserna. Dvärgbandmasken har enligt svenska myndigheter kommit hit via turisthundar, kanske folk som seglat till Sverige. Jag läste någonstans att EU nu inte vill att vi ska få ha kvar våra regler för avmaskning av hundar som kommer utomlands ifrån, hoppas jag läste fel! Fast det är en regel som inte går att kontrollera. Våra hundstallar vimlar av hundar som blivit över, och såklart hamnar en och annan invandrad hund också där. Det handlar nog oftast om att ägarna fått ändrade familjeförhållanden, eller inte varit förberedda på vad det innebär att ha en hund, oavsett varifrån hunden kommer.  Seriösa organisationer kontrollerar dem som vill adoptera lika noga som en seriös kennelägare gör. Ändå blir det fel ibland.

Upp till toppen
Annons: