Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1039 ggr
Patriszija
2011-04-24 23:34

Sjuklingen Gibzon

Hej!

Skrev ett inlägg för ett tag sedan om min ena hund Gibzon som ständigt fick halsfluss. Kort efter det fick han liknande symptom igen (orolig, smaskar och harklar sig hela natten), vi ringde denna gången till Blåstjärnan istället för att åka in till vår lilla klinik här i närheten.
Veterinärerna på Blåstjärnan lyssnade först på hjärtat och kunde inte höra det 2a hjärtljudet. Ett hjärta låter ju som DoDonk..DoDonk.. men på Gibzon kunde de bara höra Do…Do…Do.
Han fick då undersökas med ultraljud där dom också kunde se något skumt och han fick även göra ett EKG som dock visade helt normalt. Det togs ett blodprov och vi skickades hem i väntan på svar från det ifall det skulle vara hjärtmuskel inflammation.
Efter några dagar kom beskedet från blodprovet och alla värden var normala och veterinären sa att vi skulle gå vidare med en halsundersökning, antagligen under narkos där dom kollar ifall han har missbildade luftvägar eller om det är något annat i halsen på honom.

Idag började han ty sig till mig nu på kvällen, skulle ligga i min säng osv som han inte brukar göra (sover hos min syster då det är hennes hund), han har ju busat hela dagen utomhus och somnade i min säng. Min mamma kom upp och tog med honom ut för en sista kissrunda och han sprang sedan tillbaka upp och skulle sova i min säng. Mamma kom upp igen och skulle bära in honom till min syster för att alla skulle sova och då morrade han åt henne. Han har aldrig morrat åt någon i familjen förrut (om det inte har varit mitt i ett slagsmål med sin kullbror som kan inträffa då och då). Så jag börjar få känningar om att han kan få en symptom-attack snart igen.

Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig lite, vi är så oroliga för vår lilla kille =/. På ett sätt hoppas jag att han får symptom igen så vi kan åka in med honom och få reda på vad det är med honom..

Annons:
AnneN
2011-04-25 00:44
#1

Usch stackars liten, låter inte så trevligt att de inte hör andra hjärtslaget och inte kunnat hitta orsaken till det heller.

Håller tummarna för att de snart ska hitta vad som är fel med lillen och att det ska vara lätt att åtgärda.

Har de kollat värden på lever och njurar? Hade en katt med liknande symtom och det visade sig tyvärr för sent att han hade fel på levern. Han fick sådana där hostattacker ibland så man trodde nästan han skulle hosta upp lungorna och han fick inte luft under hostattackerna heller.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
2011-04-25 10:51
#2

Håller tummarna för att de ska hitta orsaken till hans ständiga insjuknad.

Patriszija
2011-04-26 09:07
#3

#1 Det har inte kollat mer än hjärtat än så jag antar att det gör en ordentligt grundlig undersökning så de kan utesluta allt som det inte är. Än sålänge mår han prima iallafall!

Är bara så ledsen att vi inte gått till Blåstjärnan tidigare. Vi har bara fått utskrivet ny penicillin via telefon så fort han fått en ny symptom-attack. Vår lilla klinik här kollade en snabbtitt i halsen och sa "ja det är halsfluss, här är mer starkare penicillin". En gång sövde dom honom också för han blev stressad och högg efter vetten då hon tog tag i honom. Dom lyssnade inte ens på hjärtat då! Blåstjärnan sövde honom aldrig inte ens då han bet en veterinär, dom bad oss istället gå ut ur rummet och då lugnade han ner sig och dom kunde undersöka honom utan problem.

Han har ju haft fnys/harkel/slick-attacker sen förra sommaren då han var väldigt liten. Då trodde vi bara att han satt gräs i halsen eller ätit något annat olämpligt utomhus för det är bara en natt han har symptomen sen är det som bortblåst och kommer inte tillbaka på ibland månader. Men nu senaste tiden har han varit väldigt hes i halsen och de kommer oftare och oftare, när han fick penicillin så gick det över men kom tillbaka bara någon dag efter sista penicillinkuren. O jag har verkligen ingen aning om vad tusan det kan vara?

2# Tack håll alla tummar o tassar :)!

Upp till toppen
Annons: