Annons:
Etikettaktiviteter-allmänt
Läst 1200 ggr
AnneN
4/22/11, 10:33 PM

Promenad med trevliga reaktioner från folk

Ikväll var jag och en kompis på promenad med 2 papillon, 2 phalené & 1 leonberger. Alla 5 hundarna gick lösa både i skogen och på gång/cykelvägen dit och hem.

Var riktigt kul att flera som vi mötte stannade till och talade om hur imponerade de var av att vi hade småhundar som var så lydiga att vi kunde ha dem lösa utan att de sprang fram till folk och att de lyssnade på kommandon + att den stora leonbergern var så lugn och snäll Skrattande

Tyvärr så är det allt för ofta man ser små hundar som är fri från uppfostran, skäller, är osäkra, gör utfall, drar i koppel och inte lyssnar för 5 öre om de är lösa. Nu är ingen av dessa 5 hundar mina utan jag är hundvakt till den ena papillonen resten tillhör vännen som var med på promenaden och jag kan hålla med de mötande för även jag är riktigt imponerad av hur trygga och lydiga dessa hundar är, men mina vänner är sådana att de anser att det hör till helt vanlig vardagslydnad (vilket jag håller med om) och de behandlar sina små hundar på samma sätt som de behandlar stora hundar = får inte den stora på 50kg dra i kopplet så får inte de små på 5kg göra det heller.

Tyvärr har min kamera rymt för stunden så jag har inte kunnat ta kort, men nästa gång så ska jag försöka komma ihåg kameran.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Forest]
4/23/11, 12:01 AM
#1

Jag ser mer o mer småhundar som har fått lära sig en hel del från förr där de sprang o hälsa på allt o alla. Helt okej om hundar älskar alla men jag tycker någ matte/husse+mötandet ska ge klartäcken innan hunden får gå fram o säga hej, detta är något vi tränar på själva :) tycker det går riktigt bra med.

Andreassons
4/23/11, 12:43 AM
#2

Vi bor i Kina och här är det många hundägare som inte alls tar ansvar. Hundarna kan vara helt lösa på gatan i området. Eller så är de i koppel och ägarna släpper fram dem till oss utan att fråga.

Det är frustrerande när man har en känslig hund som vi håller på att träna hundmöten med. Vi får alltid titta runt så att vi i god tid kan se om det kommer några lösspringande hundar eller några vi vet inte lyssnar på när vi säger att hundarna inte ska hälsa på.

AnneN
4/23/11, 1:07 AM
#3

#2 Här i Luleå har vi tack och lov inte så stora problem med lösspringande hundar (händer att någon hund smiter), men däremot så finns det en hel del hundägare som låter sin hund komma fram fast man tydligt talar om att man inte vill det just då pga att man tränar, hunden är osäker eller annat.

Har dock under mina 4 år i samma område lyckas uppfostra en hel del av dessa hundägare till att fråga mig först om det är okej att hundarna hälsar. Fungerar det inte att bara säga "nej jag vill inte att de hälsar" så brukar det funger med att säga att hunden man har med sig har skabb eller något annat otrevligt smittsamt som ingen vill riskera att få på sin hund (ibland får man vara lite jävlig för att folk ska fatta).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Ronon-m]
4/23/11, 9:15 PM
#4

Sen har det inte alltid att göra med att småhundar får göra som dom vill heller! Visst många människor låter sin lilla knähund skälla och morra och tycker bara att det är gulligt, Det är verkligen synd!

men jag har en liten hund själv som skäller och är aggresiv hur hårda vi än är mot honom! Han har exakt samma regler som alla andra hundar, ändå så attackerar han. Vissa blir arga på mig eftersom han attackerar dom och så vidare. Ozzi är aldrig lös, men människor går fram till honom bara för att han är söt, och är hunden söt så är hunden ( enligt dom ) snäll. Tycker att det är så synd att det ska vara så. Och sen får jag skäll för att Ozzi biter efter dom, deras barn eller hund. Även min granne har samma problem med sin franska bulldog. Och hon läxar också upp sin hund när hon gör fel och försöker lära henne att bli tryggare och mindre aggresiv. Så många försöker även få pli på sina små vovvar! :)

Men finns det någonting man kan sätta på sin hund för att visa att han är farlig och att man INTE får hälsa utan att fråga? Skulle vara smart om det fanns nått sånt! Vet ni något? Glad

AnneN
4/23/11, 9:20 PM
#5

#4 Munkorg brukar avskräcka de flesta från att gå nära, annars kan man ju säga då de närmar sig att hunden har skabb (om det inte räcker med att saga att de inte får hälsa)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Ronon-m]
4/23/11, 9:25 PM
#6

#5 Jag håller mig helst borta ifrån munkorgar då Ozzi inte gillar det och jag känner mig också obekväm när han går i det! Problemet är det att folk bara går fram utan att vi ser och sticker fram händerna till honom! En pappa skickade även fram sin lilla dotter. Pappa hann höra det och stoppade flickan då Ozzi hade annars hade hoppat på henne. Förstår inte hur folk tänker alltid!

Kan man kanske ta på honom en väst där man skriver aggresiv eller något? Skulle det funka tror du? :)

Annons:
AnneN
4/23/11, 9:30 PM
#7

#6 ja en västa kanske kan fungera att använda.

Eller så får man som ägare hålla mer koll på omgivningen då hunden är med så man hinner stoppa folk innan de kommer nära. Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Ronon-m]
4/23/11, 9:34 PM
#8

#7 Jag skall nog testa det!

Ja vi har världens koll nu efter tre år med Ozzi, vi har falkögon och hörsel som en hund!! Skrattande

Chilli10
4/24/11, 11:52 AM
#9

Det är roligt att få positiva kommentarer av förbipasserande :) Har fått det ett flertal ggr, men även negativa.. Av en nysvensk som menade att våran lilla tjej är en kamphund. Samt att det syntes att vi hade köpte henne för att ha henne som det, att det bara är " ni svenskar " som köper dessa hundar för att ha dem som det =/ Blev lagom irriterad kan jag säga.

I almänhet så brukar inte folk bara komma fram o hälsa på Chilli, de gånger det hänt har de frågat. Folk i vårt område verkar inte vilja att deras hundar ska bli hälsade på, eller så är det pga rasen :(

Patriszija
4/24/11, 11:16 PM
#10

Vad roligt att alla vovvar går så fint tillsammans :D! Mina knäppkökar passar definitvt in i kategorin som "ouppfostrade småhundar" så fort dom är tillsammans, men var för sig är dom minsann så lydiga och fina som dom bara kan vara haha konstigt..

Upp till toppen
Annons: