Annons:
Etikettallmänt
Läst 3021 ggr
Andreassons
2011-04-21 10:32

Hjälp! Vår hund bet en annan hund

Vår hund Lova som kommer från ett shelter bet idag en annan hund. När hon kom till oss för två år sedan var hon rädd och därigenom aggressiv mot andra hundar. Hon har aldrig förut bitit men morrat när vi mött hundar och så vidare. Vi har haft en hundpsykolog som hjälpte oss att hjälpa Lova att bli trygg i flocken och sedan dess har det inte varit några problem. Vid möte med andra hundar har vi kunnat få henne att sitta och titta på oss och ibland hunden men lugn hela tiden.

Det finns i  vårt område en svart liten hund som hon har svårt att ignorera. Idag var tyvärr dörren öppen och den svarta hunden råkade gå förbi. Lova for ut och bet tag i hundens bakdel. Jag fick tag på henne och bad om ursäkt och visade Lova att hon gjorde fel.

Den andra hunden fick göra en mindre operation för att bettet var djupt (!) Självklart ska vi betala alla kostnader men hur ska vi göra med Lova?

Visst kan vi hindra detta att ske igen genom att vara mer försiktiga men hur ska vi jobba med henne för att få ur henne detta?

Kom gärna med mycket råd och stöttning för vi känner oss rådvilla just nu!

Ingeborg

Annons:
AnneN
2011-04-21 13:28
#1

Hur bor ni nu, lägenhet, hus? Har ni egen gård?

Mitt råd är att fortsätta träna hundmöten med enbart possitiv förstärkning = beröm/belöning då hon gör rätt och ignorera (inte fya/korrigera) om hon gör fel då det på en del hundar istället kan förstärka osäkerheten.

Bor ni så att ni har egen gård kan jag rekomendera att sätta upp staket så att hon inte kan komma åt hundar som är utanför gården, så slipper ni vara oroliga för att något ska hända om ni vill ha dörren öppen och vädra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Andreassons
2011-04-22 17:07
#2

Hej Anne, tack för ditt råd. Vi bor i ett hus där trädgården är inhägnad. Men på framsidan finns ingen trädgård och från dörren kommer man rakt ut till vägen. Vi skulle dock kunna sätta upp en trappgrind i hallen för att göra en sluss. Idag kom en kompis över med sin hund och vi kunde träna lite tillsammans. Lova var precis som vanligt och hon fick mycket beröm varje gång hon lyssnade och tog ögonkontakt med mig. Idag när vi var på promenad märkte jag att jag var mer stressad om vi såg en hund och det märkte ju självklart Lova. Men efter första mötet gick det bättre och vi kunde jobba på som vanligt. Jag pratade med den andra hundens ägare idag och hon mår tack och lov bra. Det är konstigt hur Lova kan vara så lugn och fin mot alla andra hundar men just denna får henne att se rött. Hundpsykologen som hjälpte oss när vi adopterade Lova kommer att komma till oss nästa vecka och ge oss stöttning och tips om hur vi ska fortsätta träningen. Ingeborg

[Forest]
2011-04-22 18:23
#3

Tycker det låter bra att ni är ute o övar så snabbt efter händelsen och att den andre hunden mår bra. Sen ska man veta alla hundar går inte bra med alla, var glad att hon funkar med så många andra hundar :) Lycka till med Lova :)

AnneN
2011-04-22 18:39
#4

#2 Vad skönt att den andra hunden mår bra nu och toppen att ni satt igång snabbt igen med träning och har vänner att träna med Glad

Kanske sänder den andra hunden ut någon signal som är svår att upptäcka för människor men som din hund reagerar starkt på?

Att sätta en grind vid trappen är en toppenidé, då kan ni ha öppet utan att oroa er för att hunden ska smita ut.

#3 Ja det är ju precis som med oss människor, vi tycker inte heller om alla och en del får oss verkligen att se rött.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
2011-04-23 00:03
#5

4 :) det gäller bara att lära sin hund så där gör man inte men så behöver man inte umgås med den hunden som man vet om sin hund har väldigt svårt med. Men som sagt de sak inte flyga på eller göra utfall. Hoppas det går bra nu med TS hund :)

Andreassons
2011-04-23 00:51
#6

Vad säger ni? När den andra hundens stygn är borta och allt är läkt, ska vi försöka få hundarna att interagera? Eller kan jag bara bestämma att den hunden är det kört med och undvika den?

Allt med hundmöten har ju gått så bra och vi har varit trygga med att Lova litade på oss och visste att hon inte skulle göra något till andra hundar. Nu känner jag mig osäker och undrar om hon kan få för sig att fler hundar är hennes attackobjekt.

En del av mig säger att om jag jobbar med den svarta hunden så skulle det sista hindret av problematiken vara borta men en del av mig känner att det vore skönt att bara undvika den.

Annons:
AnneN
2011-04-23 01:02
#7

#6 Om du har bra kontakt med ägaren till den svarta hunden så kanske ni skulle kunna träna hundmöten på ett säkert sätt tillsammans, tex genom att komma överens om att gå och möta varandra med kopplade hundar och börja med att kanske mötas på varsin sida av en väg för att sakta men säkert i hundarnas trygghetstakt mötas närmare och närmare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: