Annons:
Etikettallmänt
Läst 918 ggr
[Sicali83]
4/17/11, 1:24 PM

Vad skulle ni säga om denna blandning?

Vi ska ju kanske skaffa en liten vovve till och funderar för tillfället på denna blandning:

kinesisk nakenhund (50%) Tib Spaniel (25%) Papilion (12%) lite york och dvärgpudel samt Tib Terrier.

Vet ju att de kan bli hur som helst, men bara en ren gissning, vad skulle ni kunna säga om denna blandning, vad tror ni?

Sen är denna lilla kille okastrerad och vi har ju en åttaårig tik sen innan, kan det fungera ändå, även om det hinner gå något löp innan vi kan kastrera eller är det en omöjlighet?

Annons:
Michaela-N
4/17/11, 1:28 PM
#1

Många raser i, så det kan ju bli hur som helst. Några raser är lite vaktiga, så det kan ni nog anta att det blir lite vakt i denne. Annars så kan jag tänka mig att den är lättlärd, kanske lite reserverad iom. nakenhunden.

Men den kan ju bli hur som helst.

Angående kastreringen så är det klart att det går, om man har noga uppsikt. Men man vet ju aldrig om ni lämnar dem ensamma.

Skulle rekommendera kastrering så snabbt som möjligt, och om ni inte vill det kan ni chipkastrera, fast det är inte 100% säkert. 2 hundar jag känner var chipkastrerade men gav Valpar ändå.

[Sicali83]
4/17/11, 1:31 PM
#2

#1# Vad är chipkastrera?

[Forest]
4/17/11, 4:31 PM
#3

Jag skulle kräva krav om jag letar valp bla friskafäderdjur det är jag stenhård på. Det ska vara rastypiska tester som de gjort. Är sällan de har gjort nånt mer än bara snälla o söta som är vacc fäderdjur Men iaf hur denna lille är vet man aldrig men säkert ursöt o sprallig aktiv liten hund :)

[Sicali83]
4/17/11, 4:33 PM
#4

#3# Ja det var tänkvärt. Hur gör man rastypiska tester? Kanske dum fråga men den här hunden har en sorglig historia bakom sig så jag tror inget sådant har gjorts.

Michaela-N
4/17/11, 6:02 PM
#5

#2 Hihi ^^ här

[Sicali83]
4/17/11, 6:04 PM
#6

#5# Cool effekt även om jag tycker det känns lite fånigt att lägga energi på det istället för att bara förklara i tråden.

Annons:
Michaela-N
4/17/11, 7:02 PM
#7

#6 Google är ett bra verktyg, jag tycker tvärtom att istället för att jag ska skriva det en extra gång som tar kanske 5 minuter så kan du själva leta upp det vilket tar tio sekunder.

[Sicali83]
4/17/11, 7:23 PM
#8

#7# Eller också kan du låta bli att skriva något alls om du tycker det är jobbigt. Du skriver det dessutom inte en extra gång eftersom du inte förklarat vad det är för något innan.

Michaela-N
4/17/11, 7:33 PM
#9

#8 Varför fick jag inte skriva det? Det var ju  till hjälp för dig. Att skriva det var ju ingenting som jag tjänade på, om du nu trodde det. Istället för att lämna frågan så visade jag dig hur du kunde leta upp det själv, vad är det för fel med det? Varför är du så sur?

[Sicali83]
4/19/11, 8:52 AM
#10

Puffar lite för mer vettiga svar.

Tror ni att den blandningen är väldigt aktiv eller är den mer en långpromenadshund om man nu kan uttrycka det så?

Michaela-N
4/19/11, 9:10 AM
#11

#10 Vad var det du inte tyckte var vettigt i mitt svar? Svarade ändå på allt du ville ha svar på.

Men om du inte tycker om mig så lämnar jag den frågan öppen

LinaK
4/19/11, 11:20 AM
#12

Chipkastrering ska vara ett chip som veterinären sätter i nacken på hunden, förmodar att det minskar/tar bort produktionen av hormoner som en hanhund har. Det är alltså bara en tillfällig kastrering, hur länge den sitter i tror jag är beroende på hur stor hunden är. Stor hund ca 6 månader mindre hundraser lite längre.

Tror även det finns något som kallas "Hormonspruta", det är en spruta med någonting som veterinären ger hunden. Ska också vara en tillfällig kastrering.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Sicali83]
4/19/11, 12:14 PM
#13

#12# Tack för svaret, då vet jag lite bättre :) Jag tror inte det är något jag är så sugen på, ska jag kastrera så får det bli en mer varaktig lösning.

Annons:
Workingdog
4/19/11, 12:14 PM
#14

Jag tror att hunden kanske blir lite lagom aktiv. Den behöver säkert lite hjärnstimulans också, men även långpromenader. Men det är ju så himla svårt att säga då man inte har en aning om vad som har slagit igenom hos hunden.

Vad har du att erbjuda hunden om vi säger så :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

[Sicali83]
4/19/11, 12:21 PM
#15

#14# Ja det är jättesvårt, den ser mest ut som en puff egentligen men det säger ju inte så mycket om sättet. Det jag kan erbjuda hunden är en eller två långpromenader och att den är med ute i trädgården när vi grejar där. Naturligtvis även lite lek och sök innomhus och så naturligtvis gos i soffan men det räknas ju inte. Min tjej jag har nu är ju åtta år så det räcker för henne och jag minns inte hur hon var när hon var tre år, som hunden jag funderar på, är nu.

Workingdog
4/19/11, 12:28 PM
#16

#15 okej. Jag kan tänka mig att det du säger + lite träning av olika slag räcker för hunden :) Och det finns ju så otroligt mycket som man kan göra och som är lätt som är hjärngympa för hunden. Tex att man kanske lär in lite trick, kastar godis i gräset så den får använda näsan. Att du tex väntar ut beteenden, tex att han måste titta på dig för att få godis, är jättebra hjärngympa, dom får jobba jättemycket med hjärnan och blir då trötta av det. Så om man kanske gör några hjärngympaövningar varje dag räcker nog:) Men han kanske inte ens behöver det, det märker du själv sen :) Men jag tror att det blir roligt för honom också :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

[Sicali83]
4/19/11, 12:41 PM
#17

#16# Vad skönt, tack för rådet. Det är nog alltid det man är mest orolig för, att man inte ska kunna aktivera hunden tillräckligt men då räcker nog det ändå för den lilla killen :)

Workingdog
4/19/11, 12:49 PM
#18

#17 jo precis det brukar vara så :) Men ni lär ju märka om det räcker för honom :) Om det inte gör det så kan man ju bra slänga in lite hjärngympa pass då och då :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Upp till toppen
Annons: