Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 6611 ggr
[Forest]
2011-04-14 20:51

OT katt som inte fäller finns det nån?

Jag älskar katter men jag får mothugg här hemma o visst jag kan hålla med lite iaf att katter fäller o man har katthår lite här o där. Nu undrar jag om någon vet om en katt som inte fäller så mycket? Vill inte ha nakenkatt, har haft alla möjliga typer av hårighet på katter en jag inte tyckte fällde så mycket var ena norskan och en MC hane, men visst vart det även av dom. Frågar här inne eftersom jag vet att flera av Er har katter Flört

Annons:
Fridaaaa
2011-04-14 21:02
#1

Mina 2 bondkatter fäller inte så mycket, långhårskatters päls syns oftast mer eftersom det är längre hår, precis som hos fällande långhårshundar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaK
2011-04-14 21:29
#2

En perser, dom fäller inte speciellt mycket alls så länge man borstar och håller efter. En helt underbar kattras. Lugna och kelsjuka Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
2011-04-14 21:32
#3

#2 Ja perser är underbara Skrattande Exotic med :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2011-04-14 21:36
#4

Mitt tips är att inte köpa katt alls ;)
Jag ser bara problem med dom. Dom pissar där dom inte ska, som spyr överallt, en del är aldrig tysta, dom river där dom inte får och så hårar dom också Flört

Behöver jag tillägga att jag aldrig ägt en katt? hehe

Fridaaaa
2011-04-14 21:39
#5

#4 Stämmer inte alls Förvånad Du menade väl inte allvar?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2011-04-14 21:57
#6

4 hahahah. Jag älskar när katter pratar :D  Jag har haft härliga katter. Kelar gärna med katter o är så glad när de kommer o säger hej när jag ute o går alltid när jag går till jobbet väntar en svart/vit kisse på mig han får en bit koktskinka o kel han har inte missat en dag nu på 3 veckor :D (jag känner hans matte) 

1 ne fy huskatter har jag haft o jag tycker de fäller mycket mer än långhåriga ju mer vitt det är på dom ju värre är det så upplever jag dom iaf :) Kanske för man inte kammar dom så ofta? Jag kamma mina katter en älska att jag dammsög henne, man fick passa på att dammsuga när hon var ute annars gick hon framför o mellan benen hela tiden på mig. köpte sen en liten bordsdammsugare som dottern fick sitta med o dammsuga henne hahah åh vad hon njöt Flört  Men jag tycker de fäller oftare o längre fällperiod.

2 persierblandis har vi haft Sture :) han fällde ju inte heller mycket nu när jag tänker efter. persier är ursöta men vill inte riktigt ha den platta nosen utan en mer nos på dom.

Vad heter denna krulliga korthåriga katt? Den fäller väl inte heller så farligt mycket? Är någ bra sugen på en stor härlig norsk en stor hane . Undra varför jag gillar stora katter men små hundar Obestämd

Annons:
Fridaaaa
2011-04-14 22:00
#7

#4 Mina katter säger knappt någonting, inte kissar dem på fel ställe (bara hänt enstaka gång) och inte spyr dem överallt heller. Dock klöser den ena katten ibland där hon inte ska, men försöker få bort det, den andra gör intedet.

#6 Menar du Devon Rex?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2011-04-14 22:01
#8

#6 Inte mina i alla fall, alltid haft huskatter, aldrig haft fällande katter. Men bondkatter kan ju vara långhåriga med, är mammas ena bondkatt :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
2011-04-14 22:41
#9

Finns ju devon rex & cornish rex

Annars tycker jag i allmänhet att långhårskatternas päls märks mindre på kläder, möbler, mm då den päls de fäller istället tovar sig fast med resten av pälsen så de kammar man oftare. Sedan beror det även mycket på deras kost om de fäller mycket eller lite, får de rätt kost så fäller de inte alls speciellt mycket.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
2011-04-14 22:46
#10

#5 Halv skämt halv allvar. Känner folk som har katter som är precis som jag skrev. De kissar på folks saker, de river i tapeterna trots att de har värdlens största klösträd, en av katterna håller aldrig tyst. Går runt och skriker hela dagarna och nätterna, och spyorna lägger dom lite här och där.

Läser också på facebook om hur folk beklagar sig över spyor och när katten pissat i sängen osv.

Vet att alla katter inte så så såklart :)

[iurochskur]
2011-04-14 23:18
#11

Cornish rex är underbara katter! Dom fäller inte och är nästintill allergivänliga om jag läst rätt. Kolla in Cornish iFokus.

PetraKarin
2011-04-15 10:10
#12

#10 Det låter som katter som inte mår så bra….

Forest, jag har också fått intrycket av att långhårskatter, precis som hundar, är mindre jobbiga angående fällande.


Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Fridaaaa
2011-04-15 10:17
#14

#10 Den/dem katterna mår nog inte bra precis som PetraKarin säger eller så är dem inte uppfostrade. Katter är inte såna annars :)

Ja långhårskatter fäller oftast i "tovor" så att säga.

#11 Det med allergivänliga katter och allergivänliga djur överlag stämmer inte, för det är inte pälsen kattallergiker är allergiska mot utan kattkvalstret. Min lillasyster tål deras 2 bondkatter (en korthårig, en långhårig) bra så länge hon inte har dem i ansiktet, men kommer hon till oss, så tål hon inte det alls på samma sätt.
Det säg att kattallergisker tål kastrerade katter bättre och att dem tål hanar bättre än honkatter. Tror det stämmmer ganska bra.
Men som sagt, den enda katt igentligen som kattallergiker skulle kunna tåla är just nakenkatten :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vosjes
2011-04-15 10:20
#15

Jag tycker att långhåriga katter fäller mindre beroende på päls kvalité och även att folk med allergi klarar av dom mer än typ vanliga korthåriga bondkatter men det är ju väldigt individuellt. Hur som helst så fället rexarna minimalt om jag har fått den rasen rätt och annars ska en katt fälla mer eller mindre som en hund. tänk även på att fel foder kan se till att katterna fäller som tusan samt en bra borste kan vara bra att köpa för både kattens hälsa och hemmet. Flört

Hur vill du att katten ska vara i temprament med mera? Det är ju lättare att hitta rätt ras genom att skriva en lista vad du söker efter typ önskat utseende, temprament, aktiv? päls med mera.

#10
Jag tycker också att det låter som katter som behöver sig en resa till veterinären och ev lite ägar vett då en lycklig katt är en lydig katt.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Honestyisdead
2011-04-15 10:23
#16

Fast de här katterna är på regelbundna hälsokontroller. Så hälsan är det inget fel på. Men uppfostran är det mycket möjlligt.

Men spyorna har jag förstått alla katter lägger. Eller om man föredrar kalla det "hårboll". HAr dock aldrig sett en som liknat just det ;)

PetraKarin
2011-04-15 10:23
#17

#14 Nja för de flesta är det så att det är kvalstret i pälsen de är allergiska mot. Men det är olika, vissa är allergiska mot mjället, alltså hud som lossnar. Och vissa är allergiska mot salivet. Så man kan vara allergisk mot nakenkatter och -hundar.


Fridaaaa
2011-04-15 10:27
#18

#16 Ja händer ibland men inte ofta:) Och borstar man sina katter, även korthåren, så minskar man det också :) Då händer det ännu mer sällan:D

#17 Kvastret sitter inte i själva pälsen, utan dem "kryper" mest vid huden. Men som du säger, man kan vara allergisk mot olika "delar" eller vad man ska säga på katten, precis som med hundarna:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vosjes
2011-04-15 10:43
#19

De flesta missuppfattar katter och därför uppkommer dessa små problem som blir stora problem.

Katter måste lära sig att klösa på klösmöbler jag själv sprayar kattmynta på mina klösmöbler så att katterna blir mer intresserade samt de får massvis av beröm när de väl klöser ibland går jag själv dit och klöser lite.
Har de kastrerat katterna? Det låter som en okastrerad katt med att de kissar och skriker annars är någonting allvarligt fel med katten.
En katt som spyr för ofta är inte normalt. Fel foder är oftast orsaken men det kan finnas andra orsaker också. Till exempel mina långhåriga katter spyr upp hårbollar två gånger om året - när de fäller.

Skenade iväg lite när jag skrev men hur som helst så låter inte dina bekantas katter friska.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Honestyisdead
2011-04-15 10:56
#20

De klöser både på kattmöbeln och på väggen konstigt nog. Nej, katterna är inte kastrerade.

Okey, att den ena katten spyr oftare än den ska vet jag, men veterinären hittar inte felet. KAnske är fodret då! Det ska jag framföra.

Annons:
Vosjes
2011-04-15 11:02
#21

Framför gärna att de ska kastrera katterna också om de inte är uppfödare vilket jag tror att de inte är i det här fallet, då slutar katterna att skrika och kissa överallt samt katter blir oftast mycket trevligare efter kastrering.

Även stress av att vara okastrerad kan se till att de spyr mer än vanligt. Ja det låter bra att du ska framföra det du kan även säga att om de inte borstar katterna när de byter till vinter eller vår jackan så samlas mer hår i magen på katterna vilket leder till mer spyor. Glad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Honestyisdead
2011-04-15 11:07
#22

Tack för hjälpen :)

Fridaaaa
2011-04-15 11:11
#23

Vosjes: Bra skrivet :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vosjes
2011-04-15 11:16
#24

Det var så lite Hera. Jag är ju en riktig kattnörd så jag hjälper andra mer än gärna.

och tack så mycket Frida. Glad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Fridaaaa
2011-04-15 13:24
#25

#24 Jag är lika mycket kattnörd som du tror jag Skrattande
Alltid älskar katter och hundar lika mycket Skrattande

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vosjes
2011-04-15 13:48
#26

#25
Ja katter och hundar är lika mycker värderade hos mig också.
Katterna följer till och med på träningsrundor och långprommenader med hunden hihi.

Här visar en av mina katter att inte bara hundar kan vara duktiga. Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

LinaK
2011-04-15 13:55
#27

#26 haha vilken duktig kisse Skrattande Hur har du lärt in det där? Mina katter kan aldrig äta upp en godis snabbt, dom ska nosa först och sedan tar det 1 minut ungefär innan dom tuggad färdigt på den lilla minimala godbiten dom fick. Sen är dom "mätta" och springer iväg Tungan ute

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
Fridaaaa
2011-04-15 14:02
#28

#26 Hihi duktig kisse

Ja här har alla mina djur lika mycket värde, oavsett art eller ras :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vosjes
2011-04-15 14:17
#29

#27
Jag kan skriva en hel bok om hur jag kan och hur jag har lärt mina katter olika saker men faktist så är det samma grunder som med hunden.

1. Rätt belöning
2. Rätt metoder
3. Rätt motivation

Tyvärr kan det bli lite kladdigt om man har djur som föredrar färskt kött istället för torrt godis men det är värt det i längden och det är bara min tur att just min tjej är en riktig gotte gris som älskar torrfoder.

Den andra katten är duktigare på lydnad än henne men är väldigt kamera skygg i alla fall trots att han äter som en snigel är han duktig för det men det tar ju lite längre tid att  belöna med godis.

PS. Om ni tittar lite i bakgrunden ser ni en skymt av hunden också Glad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Fridaaaa
2011-04-15 14:30
#30

#29 Min ena katt kan inkallning (i alla fall de flesta gånger) och sitta fint :=)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rightPAW]
2011-04-15 14:42
#31

Min ena katt följer med på promenader och hon är en riktig klocka på inkallning.

Har en korthårig bonnkatt och en norsk skogkatt/birma, hon är långhårig och fäller mycket mer än bonnkatten som är korthårig. Det är nog väldigt individuellt.

[Ronon-m]
2011-04-15 17:46
#32

Jaa det är individuellt tror jag. Min två Devon pojkar fäller väldigt mycket men dom har ju korta hårstrån så det märks inte lika mycket som om en långhårig katt fällt, men mycket fäller dom! :)

[Forest]
2011-04-15 19:34
#33

Jag berarbetar min käraste här nu på en katt efter sommaren jag ska leta efter "vår" ras samt kolla in ett par uppfödare, har en jag känner så henne tar jag mig en närmare titt hos.  jag älskar katter, tycker det är hög mysfaktor på kisse :) Våran ena katt kunde åka bil för gå på stor skogspromenad :) hon visste en massa utan man lärde in henne bla sitt,ligg,stanna,följ med ja listan på henne kan bli lång. Och blir det nu katt här kan jag säga den blir kastrerad så fort den uppnått den åldern (6mån) är inget för avel iaf :)

Vosjes
2011-04-15 19:54
#34

Underbart att ni ska skaffa er en katt (igen om jag förstått rätt?) man kan aldrig söka för länge efter "sin" ras.
En katt kan bli kastrerad så tidigt som 12 veckor precis som med alla operationer finns det för- och nack delar.

Jag är för tidig kastrering om inte katten ändå inte ska gå i avel men det är upp till dig eller uppfödaren, min raskatt var redan kastrerad när vi hämtade henne som 12 veckors kattunge men så länge det är innan katten går i löp bör vilken ålder som helst fungera. Lycka till Glad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Annons:
Fridaaaa
2011-04-15 21:17
#35

#34 Vissa veterinärer vill inte kastrera före 6 månader, vissa vill det, jag kastrerade min vid 1,5 års ålder, sent, vet det.
Men jag tycker att det är okej att kastrera efter 16 veckors ålder och efter att kulorna har trillat ner ordentligen :) Honkatter tycker jag ska vara lite äldre:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vosjes
2011-04-15 22:25
#36

Tidig kastrering är någonting som är relativt nytt här i Sverige då vi gärna vill dra ut på det hela och helst inte kastrera alls medans till exempel i USA har de kastrerat vid tidig ålder ett bra tag nu.

Det är ju olika från person till person vad man tycker är bäst.
Det jag tycker är onödigt är att katten hinner gå i löp och massvis med annat onödig stress med att kastrera efter 6 månader då katter ofta går i löp innan 6 månader.

Det är väldigt intressant hur människor resonerar olika så det skulle vara intressant att höra lite mer varför det känns bättre att kastrera senare för dig. Glad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Forest]
2011-04-15 23:02
#37

Vissa katter växer o utväxlas långsamt om jag inte minns helt fel våran vetrinär tar iaf imor 5 mån som tidigast för kastrering. Vi kommer välja en hane om det blir katt här :) Och har han kulorna nere så kanske vetrinären tar lite tidigare :)

Vosjes
2011-04-15 23:31
#38

När det gäller hund så säger man att testiklarna ska ha kommit ned vid 6 månaders ålder medans hos katter ska testiklarna finnas i pungen vid födseln.

Nu menar jag normalt utvecklade katter inte kryptorkida katter.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Forest]
2011-04-16 11:09
#39

38 åh tusan det visste jag inte kul fick jag lära mig något nytt :) så om de inte har det vid födsel lär de inte ha det heller vid vuxenålder? Har en bakant som hade en kula bara på sin katt den andra fanns inte vetrinären har letat Flört

Vosjes
2011-04-16 11:25
#40

#39
På ett få tal han katter kan testiklarna vandra upp igen men det beräknas att de ska vara på rätt plats innan de är 6 veckor gamla om jag minns rätt. hur som helst ska katten ha båda testiklarna nere i pungen när de är 12 veckor gamla annars är de kryptorchida.

Precis som hundar kan katter bli kryptorchida dvs att en eller två testiklar fattas eller har stannat kvar i bukhålan. Om katten är krypt bör man avvakta med kastrering tills katten är 6 månader till 1 år gammal och om inte testikeln/testiklarna har trillat ner på rätt plats tills dess opereras katten.

Min hane är eller var krypt innan han kastrerades, en testikel nere i pungen den andra satt fast i magen tyvärr gjorde detta ordentligt ont på honom men först kastrerades han som en vanlig hane och sedan gjordes en operation som på honkatter för att ta bort den andra kulan.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Forest]
2011-04-16 11:44
#41

40 ja det vet jag :) men var själv med när vetrinären grävde samt han hade bara en kula, den andra fanns inte de kolla även med ultraljud ingen kula syntes nån stans. Krypt finns väl i risk för på alla som bär pung Flört

Annons:
Fridaaaa
2011-04-16 11:51
#42

#41 Ja det kan ju hända kaniner,hundar,människor osv medFlört

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vosjes
2011-04-16 12:42
#43

Hehe ja det är ju så.
Min hane hade en lite knöl på magen som gjorde ont på honom så när de skulle kastrera honom skulle de även ta en titt på knölen. Efter en stund ringer de och säger Det har hänt några komplikationer…. vi blev livrädda och sen visade det sig att en kula fattades men de goda nyheterna är att knölen på magen var hans andra testikel.

Jag får fortfarande rysningar hur rädd jag blev när de sa att det har hänt några komplikationer jag var hundra på att han hade dött eller något…

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Upp till toppen
Annons: