Annons:
Etikettallmänt
Läst 2998 ggr
gickan87
2011-04-13 21:53

Vad tror ni? (blandrasfråga)

Hur krävande tror ni att en valp och blivande vuxen hund blir med dessa raser i sig? schäfer, portoggisiskvattenhund och bearded collie

MVH Erika :)

Annons:
PetraKarin
2011-04-13 21:55
#1

Bara arbetande raser ju. 
Brukshund, apportör (eller?) och vallhund. Kan ju bli en redigt arbetsglad hund. Eller inte, grejen med blandraser är att man aldrig kan veta, särskilt om man inte känner till mer släkt än föräldrarna.


gickan87
2011-04-13 21:58
#2

Så bara som sällskap och skoj ute i skogen går bort då alltså. Får leta vidare!

MVH Erika :)

PetraKarin
2011-04-13 22:00
#3

#2 Svårt att veta som sagt.
Men nej, jag hade inte valt en sådan blandning till det.
Kanske bättre att kolla på raserna i grupp 9 då.


[Forest]
2011-04-13 22:28
#4

ne jag hade inte skaffat en sån blandning som luffsa hund. Kan väl rek som 3 rasgrupp 9 sen finns det div blaningar men ha gärna bara inom denna grupp. Jag har dvärgpudel o som bara sällskap skulle hon klättra på väggarna de kräver ändå lite annat, men vardagslydnad+trix o långa promenader sen lite nossök tja då gör man ju genast lite med dom iaf :)

AnneN
2011-04-13 23:09
#5

Jag skulle nog tro att en hund av den blandningen skulle bli väldigt arbetsvillig och energisk då det är 3 mycket arbetsglada raser med mycket energi. Så att ha den bara som sällskap och lek i skogen skulle jag nog inte rekomendera, snarare om man är en mycket aktiv person som gärna pysslar med Agility, Freestyle, mm + en massa annat som aktiverar hunden både fysiskt och mentalt.

Men jag önskar dig lycka till i sökandet efter den rätta hunden för dig. Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[rightPAW]
2011-04-16 12:16
#6

Som aktiv inom hundträning är det nog en perfekt hund. 3 fina, arbetsvilliga raser. Men det låter som att du vill ha en sällskapshund så det är nog inte riktigt rätt.
Håller med dem andra, kika i grupp 9, där finns det en hel del aktiva sällskapshundar.

Lycka till! Glad

Annons:
gickan87
2011-04-17 19:57
#7

schäfer, labrador, alaskan malamute, ponter och siberian husky

Lika dum blandning där med antar jag? vill ju ha en hund som kan hänga med på cykelturer, bada och promenra i skogen.

I grupp 9 är alla hundar så små ju Tungan ute vill ha en hund á la medium

MVH Erika :)

Michaela-N
2011-04-17 20:20
#8

Nej, den där tycker jag verkligen inte du ska välja. Siberian huskey och alaskan malamute är ju polarhundar, som drar spannar!

De kräver grymt mycket mer än de hundarna du föreslog i #0.

Fridaaaa
2011-04-17 20:27
#9

#7 Polarhundar som t.ex husky och malamute kräver mycket, och behöver nästan få dra någonting för att må bra.
Men finns många raser som kan hänga med på cykelturer osv: labbe, golden,schäfer mfl :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rightPAW]
2011-04-17 20:35
#10

Är bara blandraser altaernativ? Det finns ju mängder med raser som passar dina önskemål. Dem flesta spaniel-raser, retrievers etc

Michaela-N
2011-04-17 20:43
#11

Varför inte pudel? Grupp 9 och väldigt smart och bra till det mesta!

gickan87
2011-04-17 20:45
#12

Är ju sugen på en labrador, men har hört att dem kan ha svårt med att man lämnar dem ensamma. Sedan är den kanske lite väl stor.

En hund runt 40 cm i mankhöjd skulle passa mig perfekt.

#10 Nej, men tycker det är kul med blandisar och då det redan finns en blandis i familjen så är jag ju intresserad av en till.

MVH Erika :)

Fridaaaa
2011-04-17 20:48
#13

#12 Nej det är inte sant, allting handlar om träning, inte rasen när det gäller om dem kan vara ensamma hemmer eller inte :)
Nej det är medelstora hundar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
gickan87
2011-04-17 21:22
#14

Collie/kungspudel då?

Ja, jag vet att man ska vänta tills den rätta dyker upp men spekulera får man väl göra? :)

MVH Erika :)

[Sicali83]
2011-04-17 21:24
#15

#14# Vad jag förstått så är Collie generellt väldigt aktiva hundar, eller är det bara bordercollie tro.

Michaela-N
2011-04-17 21:26
#16

#14 Skulle inte säga Collie heller, faktiskt.

Är det så att du väljer efter utséendet? Var försiktig med detta. Det finns många sjukt snygga raser, men som inte kommer trivas bra med din livsstil, vad du skrivit hittils iallafall.

gickan87
2011-04-17 21:27
#17

#15 Hmm trodde det bara gällde border och bearded men kanske den vanliga långhåriga med.

Att det ska vara så svårt att välja en ny livskamrat.

Vi har ju en border, västgöta och papillon blandis hemma här och visst är han aktiv men inte galen som man hör att blandisar med border collie kan bli..

MVH Erika :)

gickan87
2011-04-17 21:30
#18

#16 Hmm är vanliga collien så arbetsvilliga? trodde det bara var dem som man idag vallar ganska aktivt med.

Lite går man ju efter utseende men också vad hunden innehåller för raser. Annars hade det nog blivit valpen jag nämner i #0 då den innehöll en av dem raser jag är galet förtjust i, bearded collien.

MVH Erika :)

AnneN
2011-04-17 21:34
#19

I allmänhet så kan man väl säga att de flesta vallhundsraser och polar/draghundar är rätt så aktivitetskrävande, även om det finns individer även i de raserna som är riktiga soffpotatisar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gickan87
2011-04-17 21:48
#20

Hmm alla hundar jag blir intresserad av är antingen för krävande eller redan sålda.

Vill ju ha en kompis till min kille så han får en hund att umgås med finns inte så många andra hundar i området. Som kan hänga med på långa promenader och cykelturer. Lite godis/leksaks sök i skogen 1-2 gånger i veckan på sommarn hänga med till stranden och plaska i vattnet. Spinga som en galning och leka med min kille på våran tomt. Tja, säkert en del annat också.

Kravet från mina föräldrar är inte för stor max 40-45 cm minst 35 och inte långhårig.

Så, lite mer info om mig. Kanske kan ni komma med några förslag nu? :) som passar till mig/oss.

MVH Erika :)

Annons:
[Forest]
2011-04-17 22:17
#21

20 men det är väl många raser som går över 35 på grupp 9 i skk? Det låter som du inte vill ha för lathund heller utan vill göra lite med den, ska tänka ut en ras, finns ju en kanon ras mellanpudel finns även oreggade kan annars tipsa dig om kolla in rasklubbenshemsida där ser du omplaceringar :) Men cockerpoo trevlig blaning även dom har hemsida :)

gickan87
2011-04-17 22:35
#22

#21 Då var det ju det här med att jag är lite emot just pudlar då jag inte gillar deras päls även fast reasen (iaf kungspudel) verkar väldigt trevliga.

Har inte kollat in alla raserna, finns det en lista på skk's hemsida kanske?

Ja, jag vill ju inte ha en hund som inte vill göra någoting samtidigt är jag rädd att jag ska ta på mig för mycket.

Min förra hund, en bearded collie som jag tog över som 5 åring var perfekt. Kunde ligga och lata dem dagar man inte hade så mycket tid för henne men var väldigt framåt när det hände saker.

MVH Erika :)

[Forest]
2011-04-17 22:53
#23

22 jag säger imot dig storpudel ser jag mer som nervknippar än de mindre smaksak o visst det varierar, jag träffat flera halvjobbiga storpudlar vissligen har de bara vart 6 år o ner :)

Jag hitta denna http://www.skk.se/hundraser/kromfohrlander/ kanske kan vara något? Jag anser dok att man ska akterverar hunden på något vis varje dag.

AnneN
2011-04-17 23:56
#24

gickan87 vad tror du om en shipperke då? En aktiv liten hund, men de jag träffat har inte varit hyperaktiva utan trivs bra som sällskapshund och följer med på cykelturer, skogspromenader och allt annat familjen hittar på och glad och trevliga har de jag mött varit också.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
2011-04-18 00:06
#25

24 ja dom är ju jätte trevliga lagom stora :) o väldigt söta med

PetraKarin
2011-04-18 08:51
#26

#22 Javisst finns det lista på skk! Glad

Här är länk till grupp 9.

De flesta terrierraser, grupp 3, används ju till sällskap idag.

Sen tror jag även att några ur grupp 5 skulle passa, t.ex. chowchow, eurasier, japansk och tysk spets.

Kanske ett par ur grupp 8 om du går på utställnings- och sällskapslinjer.

Sen tänkte jag också på grupp 10, vinthundar. De behöver springa och ta ut sig fysiskt och gärna springa lösa. Med mycket cykelturer och skogspromenader är ju det möjligt.


PetraKarin
2011-04-18 08:56
#27

Tillägg, ja generellt sett så är alla -collieraser hundar som kräver mer än fysisk motion. LH och KH collie används ju både till bruks och vall.


Annons:
gickan87
2011-04-19 14:51
#28

Tack för alla tips!

Dock lutar det fortfarande åt storpudel/collie blandisarna. Jag har alltid velat prova på både Agility och spår så då får jag chansen att testa. Inget bestämt ännu dock.

Det som gör mig lite fundersam är annonstexten

"mamman collie/kungspudel.pappan blandras" Får jag inte veta vad pappan är för ras/er så hoppar jag över denna valpen. Han kan ju vara ren border collie eller något och det räcker med min mors hund. Dem skulle bara stressa upp varandra.

MVH Erika :)

Michaela-N
2011-04-19 15:25
#29

#28 Agility och spår kan du köra med andra hundar, skillnaden här är bara att med en collie behöver du tillföra så mycket mer än "lite spår i dag, imorgon går vi kisspromenader på 2 min". Förstår du vad jag menar? Det beror ju på hur mycket tid man vill lägga ned på hunden.

[Forest]
2011-04-19 20:51
#30

Kan vara bra aktiv hund, jag vill någ säga att den blir aktiv men en aktiv hund kan man oxå aktervera med många saker, jag bla kör mer med trix dåliga dagar då våran lillfjärta inte älskar regn :)

gickan87
2011-04-19 20:52
#31

#29 det blri längre rundor än 2 min varje dag. På morgonen 10-15 minuters morgonrastning. Förmiddagen 1-1½ timmar promenad i skogen eller i någon park. Eftermiddagen 1-2 timmar promenad. Kvällen 10-15 minuter kvällskiss. Vid dem längre promenaderna finns även tillgång till att springa lös.

Så 2 minuters kisspromenader finns inte ens i min och min familjs värld. Självklart ska en hund få minst två riktiga promenader om dagen.

MVH Erika :)

Fridaaaa
2011-04-19 21:02
#32

Berner sennen då? Trevliga lagomstora hundar?:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
2011-04-19 21:15
#33

#31 Förlåt, jag menar inte att du gör det. Det var inte så jag menade. :)

gickan87
2011-04-19 22:28
#34

#33 Okej, svårt att förstå i text ibland. Men du menar alltså att collien måste få använda hjärnan dagligen?

MVH Erika :)

Annons:
Fridaaaa
2011-04-20 10:31
#35

#34 Måste alla hundar, fast mer eller mindre ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zabelle
2011-04-20 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

När det gäller blandraser kan man aldrig på förväg säga att de får den eller den egenskapen.
Har själv en blandras Bordercollie/Goldenretriver som varken vallar eller bryr sig om fåglar. Däremot är han mycket lyhörd och aktiv trots sin höga ålder (12 år).
Han behöver mycket mental stimulering för att inte bli rastlös, men det lägger man ju in i promenaderna. Det går inte att trötta ut honom med enbart motion.

Hoppas du hittar "din" hund som är rätt för dig! Glad

Zabelle   

Michaela-N
2011-04-20 11:38
#37

#34 Absolut. Det är en vallande ras. Har du testat treibball?

gickan87
2011-04-20 19:52
#38

#37 Nej, vad är det?

Har iaf fått reda på exakta raser i valparna nu, mamma är collie/kungspudel och pappan collie. Dock är mor och far föräldrarna från utställningsexemplar och dem har tydligen inte lika stor vallinstinkt?

MVH Erika :)

Fridaaaa
2011-04-20 20:03
#39

#38 Nej oftast har inte dem samma utpräglade vallinstinkter som dem som dem som är just avlade till det, men dem behöver samma stimulans med hjärnan, dock behöver man ju inte valla bara för att man har vallhund, finns så mycket annat: Agility, spå, treiball, rallylydnad mm:D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

gickan87
2011-04-20 20:46
#40

#39 Precis. Är beredd att ändra  på mig för att hunden skall trivas ändå. Morsan tränar ju sin border collie korsning, då kan ju jag hänga med samtidigt :)

Jobbar ju alltid så antingen har jag ledig tid 1-2 timmar på morgonen innan jag jobbar eller också slutar jag vid 18 och då hinner man ju en del träning då. Nu i början kommer det ju bli en massa mentalstimulering ändå när den ska lära sig allt vad en hund borde kunna :)

Bara hålla tummarna för att min mor går med på att kastrera sin kille. Vill ju absolut inte råka får Valpar :/

MVH Erika :)

Fridaaaa
2011-04-21 18:52
#41

#40 Ja man får ju anpassa sig lite efter vilken hund man har :)

Ja hoppas det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Sicali83]
2011-04-21 21:46
#42

#38# Väntar spänt på att se om du också får en flaschig länk till google istället för en förklaring när du frågade "vad är det" på frågan "har du testat" :)

AnneN
2011-04-21 21:49
#43

#38 Treibball är då hunden med hjälp av förarens signaler ska valla stora bollar.

Du kan läsa mer om det på http://www.treibballsweden.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gickan87
2011-04-21 23:16
#44

Gissa vad jag ska hämta på söndag? Oskyldig

MVH Erika :)

AnneN
2011-04-22 00:17
#45

#44 Vad blir det för någon sötnos du hämtar?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gickan87
2011-04-22 10:43
#46

Det blir en av blandningen 75% Collie och 25% pudel. Var där och hälsade på igår. Blev helt kär i henne, så underbar på alla sät och vis. Mamman var dock bolltokig så får se upp med det.

MVH Erika :)

AnneN
2011-04-22 13:47
#47

#46 Grattis, hoppas allt ska gå bra med valpen Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: