Annons:
Etikettbeteende
Läst 1078 ggr
idaah
2011-04-12 17:27

Hur tränar du din hund vid matbordet?

Hej alla!

Jag är nyfiken på hur du tränar din hund med att inte tiga (stavning?) vid tillexempel matbordet när ni sitter och äter. Det kan ju vara kul att se/läsa vad ni gör för att hunden/hundarna inte ska tiga. Så motivera ditt svar (om du kan).

Glad

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
[Forest]
2011-04-12 17:32
#1

Vi har lärt in enkelt genom säga gå o lägg dig så vi har inte nån hund som sitter o tigger. Tyvärr funkar inte detta så bra i soffan än med Enja men vi har inte heller kört så mycket med det. Då man sitter o äter godis/chips mm så brukar hon tigga men hon får ju inget för tiggandet iaf. Vi ska köpa en bättre bädd även dit då hon tycker att den vi har inte är hennes den är Chanels-bädd (båda fårr plats gott o väl men men)

AnneN
2011-04-12 17:50
#2

Eftersom Velvet är expert på att smyga så man inte märker att hon krypit upp bredvid på kökssoffan förrän hon stulit maten från gaffeln (nej jag överdriver inte) så har vi lärt henne att då vi äter så får hon vänta utanför köket tills jag säger "Ätit färdigt" då kommer hon som ett skott för att se om va har några rester till henne.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
2011-04-12 18:30
#3

Jag brukar skicka ut hunden ur rummet. För då kan hon inte tigga.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabina
2011-04-12 18:40
#4

Det är när jag ska svara på såna här frågor jag inser att min hund inte är så väluppfostrad i alla lägen Tungan ute Jag var stenhård med att han inte fick vara i närheten av oss när vi åt, men sen så lyckades jag inte vara konsekvent med detta tyvärr….Men jag brukar säga att han ska gå och lägga sig och han lägger sig, men väääldigt nära Flört Jag har tyckt att det är ganska okej ändå. Detta är bara när vi sitter i soffan och äter. Sitter vi vid köksbrdet ligger han oftast under bordet och sover.

pv60
2011-04-12 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bella ligger utanför köket om vi äter där, och i korgen om vi äter vid matsalsbordet. Hon vet vad som gäller, det räcker att peka och säga"shou" (en liten variant av schas. Vi har varit hårda från början. Om hon försöker smyga sig på oss, så räcker det att hosta till och peka på korgen.Cool Tycker hon är duktig, lilltjejen.

[Empisen]
2011-04-12 20:13
#6

När vi äter får inte hundarna vara i köket, när jag sitter i vardagsrummet och äter, eller när vi är hos någon annan, så får dom tigga hur mycket dom vill OM dom ligger ner. Flört
Sitter/står dom och tigger säger jag helt enkelt till dom att lägga sig ner.

Annons:
[Forest]
2011-04-12 21:31
#7

Våra hundar får vara i köket men de får vara på sin plats nu väljer Enja vara kvar i köket medans Chanel valt att sova i storarummet i sin korg. Tog oss bara 1 dag så kunde Enja det Chanel var svårare men 2 dag sen fatta hon vitsen med gå o lägg dig Flört

Maja2
2011-04-12 21:39
#8

Har inte tänkt på det så mycket förrän nu när jag läser om det… Ingen av mina hundar tigger faktiskt…. sitter jag i soffan och äter så ligger alla bredvid mig… men ingen tittar ens på min mat utan ligger bara där. Jag har inte tränat dem alls, utan det bara är så.

Chilli10
2011-04-12 23:23
#9

Vi säger åt henne att gå och lägga sig, sen ligger hon tills vi reser oss. Hon ligger i hallen eller nedanför soffan på sin filt. Då är hallen och vardagsrummet/matplatsen samma rum. I köket får hon inte vara alls.

Vosjes
2011-04-13 05:55
#10

Hon brukar få mat samtidigt som oss så hon har fullt upp med att tugga i sig sin mat medans vi gör det samma. Ibland tigger hon men då räcker det med att vi bara tittar på henne så går hon och lägger sig antigen i hallen utanför köksdörren eller under bordet.

Utöver det händer det att vi äter i vardagsrummet men då räcker det med ett enkelt gå och lägg dig.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Zorita]
2011-05-19 15:08
#11

Jag har en fd. gatuhund som var van vid att sno mat från tallrikar, bord, hand allt möjligt. När jag valde metod ville jag att hunden inte ens skulle tänka på mat, så jag belönade aldrig någonting omkring min egen mat. Jag ville heller inte skicka iväg honom, för då skulle min andra hund också behöva skickas iväg, och hon tigger inte.

Det jag gjorde var att markera tydligt att "detta är min mat". Jag gjorde detta genom att använda lite hundspråk, jag flyttade tallriken nära mig och stirrade honom i ögonen. Om han inte gav upp att försöka sno mat morrade jag tom. lite åt honom. Det låter knäppt och det var det kanske också, men allt människospråk betydde ju för honom att det var dags att sno… Och jag upplevde aldrig att han tyckte det var obehagligt, snarare var det som "jahaja, om du säger det så" när han gick iväg.

Resultatet är nu att han inte ens tittar på min mat jag lagar eller äter den i soffan. Han sover bara gott vidare. Härligt för oss allihop, och han slipper tänka på att jag äter och han inte gör det Glad Det tog kanske en vecka sisådär, och nu kan jag ha maten stående på soffbordet utan problem.

/Zorita

Fridaaaa
2011-05-19 15:24
#12

#11 Bara för att man har 2 hundar behöver inte båda skickas ut ur rummet, om den ena bara har gjort något dumt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Jhillhzan]
2011-05-19 16:43
#13

Jag har lärt in "sluta tigg" redan från början..

Jag gjorde så att när jag käkade något fick inte hunden titta på mig överhuvudtaget (jag korrigerade genom att hon ska lägga ner huvudet, oftast fick jag hjälp henne) och sen gick jag tillbaka till mitt. Lyfte hon upp huvudet igen så gjorde jag om samma sak.. Och jag använde även en stark mörk röst "sluta tigg".. Till slut kunde hon och numera lägger hon sig med ryggen mot mig :)

Inget beröm, inget godis ingenting. Men i början fick hon godis OM hon hade "slutat tiggt" hela tiden jag suttit och ätit :)

Annons:
[Zorita]
2011-05-19 18:12
#14

#12 hehe nej inte egentligen, men att skicka den ena från den andra är nästan omöjligt. Stänger vi nån dörr mellan dem sitter de och gnäller på varsin sida om den. Med lite träning ska det nog lösas, men det var det jag inte hade tid för om jag ville ha min mat kvar :)

Nuttra
2011-05-19 20:59
#15

Själv har jag inte börjat men denna video inspirerar mig mycket!

http://www.youtube.com/user/kikopup#p/c/F09632A4A4BD3DDC/6/zNAOe1djDyc

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

[Ronon-m]
2011-05-20 14:11
#16

Vi har alltid låtit våran hund vara med när vi äter och han får även små mumsbitar under bordet. Men om vi har tex gäster eller bara inte vill ha honom där någon dag så sägetr vi "gå" och pekar bort från bordet, då går han iväg några meter och lägger sig där istället :)

Upp till toppen
Annons: