Annons:
Etikettallmänt
Läst 3445 ggr
bluebaby
4/9/11, 7:47 PM

kissar inne

har ett problem är ute med gona för att hon ska kissa men  hon kissar inte inne utan ute  vad göra … ??? det är skit jobbigt känns som jag misslyckas  =(

Annons:
Fridaaaa
4/9/11, 7:50 PM
#1

Vad menar du? Hon ska väl kissa ute?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
4/9/11, 7:56 PM
#2

Det är bara en liten valp ännu så hon har inte kontroll över sin blåsa på samma sätt som en vuxen hund.

Men jag undrar hur gör ni vid rastning ute? Går omkring, står stilla, leker, osv och hur ser miljön ut? Finns det bra gräs/skogspartier eller är det mest asfalt?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

bluebaby
4/9/11, 8:07 PM
#3

där vi bor är det sand mark o asvalt  … o gräs  så de kan ju int vara ute de fel på eller  vi går omkring  o hon springer runt lite grann vi bor ju inte i ett egnahemshus direkt..  men  det blir bättre hon är ju bara 9 veckor så .. men de känns direkt att jag har misslyckas  :( … på morronen kissa hon hur bra som hellst ute men nu dom 2 senate har hon kissat inne fast vi vart ute mer än 15 minuter.. hoppas det blir bättre  finns de nå tips  som bi kan dela med er kram

AnneN
4/9/11, 8:22 PM
#4

#3 Okej det tips jag kan ge då är att försöka vara ute med henne tills hon kissat, gör hon inte det då ni går omkring så prova att bara vara på samma ställe varje gång hon ska rastas och bara stå där och vara tråkiga tills hon gör det hon ska.

Beröm när hon kissar/bajsar ute, då är hon världens bästa duktigaste vovve, men råkar hon göra inne så lyft bara ut henne direkt utan att fya eller så.

Du har absolut inte misslyckats, det är precis som med små bäbisar de kan ju inte heller alltid lyckas kissa i pottan/toan direkt de ska vänja sig av med blöja.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
4/9/11, 8:28 PM
#5

Känn dig inte misslyckad, detta är helt normalt. Gå ut oftare vill jag säga och var lite tråkig ute leka får man göra när man har kissat/bajsat. Var även ute lite längre och gärna på samma ställe, vi har än idag en kisshörna det är vid våran häck dit springer våran Enja o kissar Flört

AnneN
4/9/11, 8:30 PM
#6

Som en "liten tröst" kan jag ju säga att Velvet inte var 100% rumsren förrän hon löpt första gången vid 10 månaders ålder.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
PetraKarin
4/9/11, 10:31 PM
#7

Precis som de andra säger dröjer det innan hundar blir rumsrena. Det är mycket som ska stämma, trygghet, kunna slappna av, kontroll över blåsan, lära sig hur man säger till att man vill gå ut.
Vissa lär sig jättefort vad som gäller och vissa blir inte rumsrena förrän vid könsmognad (6-18 mån).
Men med en nioveckors valp får du räkna med att städa en hel del.

Läs på om rumsrenhetsträning och träna positivt. Gå ut ofta, varje timme. Efter lek, mat, vila osv.
Beröm vid minsta rätt droppe och ignorera om det händer inne. Lär dig hur hon beter sig innan hon kissar/bajsar och var beredd på att lyfta ut henne innan hon hinner sätta sig ner. 
Gå till samma ställe varje gång ni går ut så att hon har ett tryggt ställe att göra ifrån sig på, detta ställe ska vara någonstans alldeles utanför huset, inte långt bort. När hon gjort ifrån sig där kan ni gå promenad och/eller leka. Var tråkig medans du väntar på kiss. Kommer inget kanske hon inte är nödig, gå då in en stund och sen ut igen.


bluebaby
4/10/11, 8:49 AM
#8

hon har kissat ute nu  de kan ju hända  att det var för kallt i går det blåste rejält ute kan ju vara att blåsan blev mindre på nåt vis o när hon kom in så slappna hon av o kissa därför ..    o vi går ut med henne varannan timme .. eller då vi ser på henne att det är daxs o gå ut tack för alla tips  … kram

Helenaaa
4/10/11, 11:36 AM
#9

Gå ut med henne varje timma istället Flört

När man kommer ut finns det  massor med nya lukter som distraherar och helt plötsligt har man glömt bort att man ska kissa. Vänta ut hunden  tills h*n har gjort som hon ska!

Och ta det lite lungt! Din hund är bara 9 veckor.. Det tar några månader innan hundar blir helt rumsrena Glad

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

[Forest]
4/10/11, 12:30 PM
#10

säger som 9 gå ut oftare än varannan timme

LinaK
4/11/11, 2:03 PM
#11

Håller med de andra. Gå ut oftare! Varannan timme är oftast inte tillräckligt för en sådan liten valp. Vi gick ut 1-2 gånger i timmen beroende på om valpen hade ätit,lekt eller sovit.

Lycka till med din lilla! Ibland kan det ta lång tid för en valp/unghund att bli rumsren, det där är så individuellt Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Honestyisdead
4/11/11, 4:55 PM
#12

En nio veckors valp kan inte håplla sig, så det är inget konstigt med att hon gör inne. Det är bara att fortsätta gå ut ofta och hålla koll på henne.

Michaela-N
4/11/11, 5:18 PM
#13

Som sagt kan du inte kräva utav henne att hon ska vara rumsren när du fick henne i torsdags, det är alldeles för tidigt och Valpar kan inte riktit kontrollera sin blåsa förrän de blir lite äldre.

Det är vanlig träning som gäller. Man kan inte ta för givet att en liten 8veckorsvalp ska vara rumsren när den kommer.

Annons:
[Empisen]
4/11/11, 7:26 PM
#14

Det är bara en liten valpis ju Glad
Hugo blev rumsren när han var runt 5-6 månader har jag för mig..

Det varierar från hund till hund..
Du ska inte känna att du misslyckats Flört Ha tålamod..

[iurochskur]
4/11/11, 9:00 PM
#15

Och min tik på 8 månader kissar inne än. Hon har inte haft sitt första löp än så det kan ju vara så att det bättras sen. Man får gå med dom 1 gång i timmen i början, sen varannan. Shanti är ute varannan timme nu och jag tycker det behövs för henne.

Lycka till med din lilla valp.

bluebaby
4/12/11, 7:59 AM
#16

jag förväntar mej inte heller att hon ska vara rumsren  de har jag aldrig sakt de enda jag undrade varför hon kissar inne  fasten man just vart ute med hon .,.. jag fattar int att ni skall vrida o vända på saken ti en helt annan sak  =( börjar bli  less på era kometarer som int ens har med frågan o göra …  tror jag hoppar av sidan snart …

Maja2
4/12/11, 8:27 AM
#17

Varför den kissar inne, fastän den nyss varit ute, är helt enkelt därför att valpen inte LÄRT sig att det är ute man ska kissa. Det finns ingen inbyggd automatik i en valp att: utomhus kissar man, inomhus kissar man inte. Den kissar helt enkelt när den är nödig, var den än befinner sig.

Det blir din uppgift att LÄRA valpen det där, att kissandet ska ske utomhus. Först när den lärt sig det, kommer den att kunna försöka hålla sig tills den kommer ut.

Beröm när den kissar ute, ignorera när den kissar inne. Om du kommer på valpen med att kissa inne, lyft upp den och spring ut. Beröm om den fortsätter kissa ute.

Lycka till med valpen :) :)

PetraKarin
4/12/11, 8:55 AM
#18

#16 Nej nu får du lugna ner dig lite. Ta inte allt som en oförtret. Förutsätt alltid att den som skriver gör det av välmening. Du kan inte se ansiktsuttryck och höra tonen på oss. Bara för att man inte postar med en massa smileys är man inte elak, arg eller sur.

Du bad om råd och fick det. Alla kommentarer är svar på dina funderingar. Om du läser noga och sållar bort det du tycker är elakt (?) kan du nog ha stor nytta av kommentarerna.

Precis som Maja2 säger kissar valpen inne för att den inte lärt sig att ute kissar man och där är tryggt.
Det är inte ett misslyckande från din sida utan snarare naturligt. Valpar vill kissa nära sitt bo där de känner sig trygga. Innan de lärt sig att vara helt trygga ute, att kunna hålla sig och kunna säga till när de är nödiga kommer de kissa inomhus.


LinaK
4/12/11, 9:20 AM
#19

#16 Lite svårt att vrida och vända på det du skrev då du skrev att du går ut varannan timme, de flesta som skrev kommentarer efter det menade ju att du skulle gå ut oftare eftersom det förmodligen är problemet att valpen kissar inne - att du går ut med den för sällan. Förstår faktiskt inte varför du blir less på dom kommentarerna du fått, du har ju fått jätte många bra tips och jag ser inte några elaka kommentarer i denna tråd. Men det är tråkigt om du tar det så. För det tror jag inte alls var någons mening.

Lycka till med din valp.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

bluebaby
4/12/11, 9:48 AM
#20

jag förstår det …  är väl överkännslig … ha de

Annons:
Honestyisdead
4/12/11, 12:50 PM
#21

#20 Ja, så är det. För här har ingen varit trevlig eller liknande. Alla som skrivit har skrivit för att hjälpa.

Vill man inte ha hjälp så bör man inte be om den.

Michaela-N
4/12/11, 3:51 PM
#22

Tror ingen här inne menar det elakt, du tog ju väldigt illa upp när jag berättade hur din hunds raser stavades också, fast jag inte alls menade det illa.

Men det finns inte så mycket att göra, det är bara att fortsätta belöna och belöna när hon gör det hon ska.

[Forest]
4/12/11, 4:23 PM
#23

Ta det lungt var inte orolig över att hon sa bli rumsren menar att du är osäker på din träning mm jag tror att hundar kan känna av om man är besviken/orolig att man gör rätt "tro på dig själv" :) Våran valp var 12 v när hon var rumsren o då höll jag 3 tim sen ut så sen när man ser att man kan Öka tiden med 30 min gör det små steg är alltid bra :)

pv60
4/12/11, 7:10 PM
#24

Vår Bella har kissat inne när det hänt nåt - besök av främmande personer, oväntade händelser, mm - ända fram tills hon var 10 månader. Det tar tid och ibland blir man "tokig" men det är värt allt besvär när man sen får en gosig, blöt puss av charmtrollet.

Lycka tillKyss

Upp till toppen
Annons: